رضایت:  30 درصد مقالات آی‌اس‌آی  در کشور متعلق به مجموعه دانشگاه آزاداسلامی است

مدیر کارگروه توسعه نیروی انسانی ستاد نانو در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با بیان این‌که در حوزه فناوری نانو با 40 کشور دنیا مراودات تجاری داریم، گفت: نزدیک 30 درصد از مقالات آی اس آی که در ایران منتشر می‌شود، متعلق به مجموعه دانشگاه آزاد است.

سیدمهدی رضایت مدیر کارگروه توسعه نیروی انسانی ستاد نانو در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز با اشاره به این‌که ما دو نوع پژوهش در عرصه فناوری نانو داریم، اظهار کرد: بخشی از پژوهش ها از سرکنجکاوی علمی صورت می‌گیرند؛ مثلا موضوعاتی که مورد توجه استاد و دانشجو بوده و در قالب پایان نامه دانشجویی انجام می‌شود و خروجی حاصل از آن به صورت مقالات علمی نیز منتشر می‌شود. بخشی از پژوهش‌ها نیز بر مبنای نیاز معاونت علمی و فناوری صورت می‌گیرد و خروجی آنها در قالب مقاله در مجلات بین‌المللی شناخته شده، منتشر می‌شود. بنابراین عمده پژوهش‌های مورد حمایتی ما بیشتر در زمینه آب و محیط زیست و سلامت، ساخت وساز، تولید نانو است.

رضایت ادامه داد: مطابق آماری که طی ماه‌های اخیر منتشر شد، ایران با بیش از 9 هزار و 300 مقاله رتبه چهارم دنیا را در قیاس با کشورهای دیگر به خود اختصاص داده است. همچنین طبق اطلاعات به‌دست آمده در 7 سال گذشته حدود هزار پایان نامه در بخش دکتری، دکتری تخصصی و کارشناسی ارشد صورت گرفته که تعداد قابل توجهی از آنها تبدیل به محصول شده است. همچنین براساس مطالعات صورت گرفته در حوزه پژوهش بین سال‌های 2015 تا 2017 در موسسه آمریکایی، آمریکا رتبه اول و ایران رتبه پنجم را داراست.

وی افزود: در کنار موارد فوق، طی بررسی‌های به عمل آمده از 100 دانشگاه در حوزه فناوری نانو، دانشگاه آزاد اسلامی جز 5 دانشگاه برتر در این عرصه است.بنابراین دانشگاه آزاد به نوبه خود با 200 واحد دانشگاهی، دانشگاه بزرگی است. وقتی آمار را نگاه می کنیم؛ واحد علوم و تحقیقات تهران، واحد نجف آباد، تهران شمال و واحد تهران جنوب و بخشی از واحد پزشکی در حوزه نانو فعال است. همچنین نزدیک 30 درصد مقالات آی اس آی که در ایران منتشر می‌شود، متعلق به مجموعه دانشگاه آزاد است.

مدیر کارگروه توسعه نیروی انسانی ستاد نانو در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: با توجه به سابقه کاری، ظرفیت، نیروی انسانی و وجود رشته‌های متنوع در دانشگاه آزاد اسلامی؛ انتظار از دانشگاه آزاد فراتر از این است که بتواند نقش بسیار پررنگی را ایفا کند. هم‌اکنون دانشگاه آزاد با تکیه بر مهندسان و محققان بزرگ توانسته، شرکت‌های دانش‌بنیان را راه‌‌اندازی کند. به عنوان مثال، محققانی از واحد علوم و تحقیقات و تهران جنوب با راه‌اندازی شرکت‌های دانش بنیان در تولید رنگ ها و تولید محصولاتی که در رابطه با خوردگی موثر هستند نه در سطح داخل کشور بلکه در حوزه صادرات فعالیت‌های موثری را انجام داده‌اند.

رضایت با بیان این‌که ایران در تولید علم در دنیا رتبه چهارم را دارد، گفت: هم‌اکنون ایران در بحث تولید علم در مقایسه با جهان اسلام حدود 30 درصد تولیدات علم در عرصه فناوری نانو را در دنیا دارد. همچنین 500 محصول شناسنامه دار در این عرصه ارائه کرده است.

وی افزود: گردش مالی در این حوزه در سال 1396 بیش از 17 هزار میلیارد ریال بوده و نکته قابل توجه در این بخش این است که نزدیک 30 درصد گردش مالی مربوط به صادرات است. هچنین ما با بیش از 40 کشور دنیا مراودات صادراتی محصولات در حوزه نانو داریم به طوری که بیش از 200 شرکت بزرگ و کوچک دانش بنیان در حوزه فناوری نانو فعالیت می‌کنند که بی‌شک هم معاونت علمی و هم ستاد نانو نقش وظیفه حمایتی خود را در این عرصه انجام می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود که این ارقام طی سال های آینده افزایش یابد.

مدیر کارگروه توسعه نیروی انسانی ستاد نانو در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تجاری سازی تولید محصولات و حمایت جدی از بحث صادرات را از اصول کلی سیاست‌ها در سند 10 ساله دوم فناوری نانو در کشور عنوان اعلام کرد و تصریح کرد: انتظار می رود در سال جدید شاهد افزایش کیفیت محصولات موجود و محصولات جدیدی در حوزه سلامت باشیم. همچنین فناوری نانو به بازار کاتالیست ورود پیدا کرده است به طوری‌که در بحث نفت و استفاده از فرآوری، فرآورده های نفتی مورد استفاده بحث صادرات آنها مطرح است، فعالیت‌هایی را انجام داده تا جایی‌ با این روش جلوی واردات کاتالیست به کشور گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تحریم‌های جدید امیدواریم که بحث اقتصاد مقاومتی را در این عرصه پیاده سازی کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 991252

وب گردی

وب گردی