جنبش دانشجویی منبع آگاهی بخشی به جامعه و خنثی کردن توطئه دشمنان انقلاب است

دانشگاه منبع تغذیه افکار سیاسی و تحولات اجتماعی جامعه است به همین منظور وجود میدان منطق و استدلال براساس واقعیت، برای آگاه نگه داشتن افکار جریان دانشجویی حائز اهمیت است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری سرمنشاء حوادثی در ابعاد مختلف جامعه شد که فضای دانشگاه ها را نیز درگیر جنجال و آشوب کرد. شکاف حاصل از دعواهای سیاسی و انتخاباتی باعث ورود افراد فرصت طلب به محیط علمی دانشگاه و ایجاد تریبون سازی از قشر دانشجو شد.

اما از سوی دیگر جریان دانشجویی و دانشجویان به لحاظ ماهیت نخبگانی، جوانی، حقیقت جویی، علم و پژوهش آموزی در برهه های تاریخی همواره در عرصه های علمی، سیاسی و فرهنگی جامعه نه تنها الگوی جامعه بوده بلکه در روشنگری حوادث نیز تاثیر‌گذار است.

در چنین فضایی مردم، تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان با درک نسبتاً دقیق از حوادث و خط دهی از بیرون دانشگاه به برخی از دانشجو‌نما‌ها سعی در کاهش شکاف به وجود آمده میان دانشجویان و ایجاد وحدت و همدلی میان آنان کردند.

در کش و قوس معادلات سیاسی، هتک حرمت به عاشورای حسینی(ع) و امام خمینی(ره) توسط عده ای معلوم الحال رخ داد که در پی آن حماسه مردمی نهم دی ماه با حضور میلیونی مردم و جامعه دانشگاهی برای محکومیت این اقدام، خلق گردید و در تاریخ ماندگار شد.

برای پی بردن به اهمیت حماسه نهم دی در میان قشر دانشجو با چند تن از فعالان دانشجویی به گفت و گو پرداخته ایم.

9 دی طراحی و برنامه ریزی دشمنان را خنثی کرد

پیام مرادی دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به اینکه ابر پدیده 9 دی فرصتی شد برای مردم و دانشجویان تا وفاداری خودشان نسبت ساختار قانونی کشور و نظام حاکم را اعلام کنند، تصریح کرد: حضور سلیقه ها و توده های مختلف مردمی و دانشجویی در 9 دی نشان دهنده علاقه و تعهد آنان نسبت به حفظ مکانیزم انتخابات و احترام به رای مردم است که همین آراء پشتوانه عظیم برای ثبات سیاسی کشور است.

مرادی با تاکید بر اینکه 9 دی طراحی و برنامه ریزی پیچیده سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی چند ساله دشمنان انقلاب را خنثی کرد، گفت: اپوزیسیون قصد داشت سوار بر موج هیجان و شور انتخاباتی، مردم را به سمتی ببرد که ثبات و آرامش کشور و حاکمیت را به چالش بکشد که با بصیرت مردم و دانشجویان آنان به سرمنزل مقصود نرسیدند.

دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل با اهمیت دانستن پتانسیل ظرفیت مردمی نظام، بیان کرد: بازخوانی حوادث 9 دی این خروجی را دارد که در دنیا نظام سیاسی را نمی توان پیدا کرد که همانند ایران بتواند از بحران های سیاسی و چالش ها با حضور مردم عبور کند و در حقیقت بحران و آشوب را به یک فرصت برای قدرت نمایی، ثبات و امنیت نظام جمهوری اسلامی تبدیل کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: جریان دانشجویی هر سال با فرا رسیدن 9 دی ضربه های کاری و آسیب های جدی که کشور از عملکرد برخی از خواص و شخصیت های سرشناس کشور خورد را از یاد نخواهد برد. فتنه 88 آسیب به منافع ملی کشور وارد کرد و کشورهای غربی و استکبار را بر آن داشت که برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کنند و به ایجاد شکاف در اجتماع ایران امیدوار باشند و این خیانت فراموش نشدنی در حق مردم و کشور قطعا از یادها نخواهد رفت.

محمد مهدی مولابیگی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب نهم دی ماه را برگ زرینی در تاریخ جمهوری اسلامی برشمارد و گفت: این حماسه مردمی به تمام دشمنان انقلاب این پیام را رساند که با دین مردم نمی توانند بازی کنند.

مولابیگی افزود: مردم و دانشجویان هر چند از لحاظ سیاسی ممکن است دارای گرایشات متفاوتی باشند اما یقیناً در خصوص دین و ایمان خود متحد و هم صدا هستند. همانگونه که مقام معظم رهبری گفتند؛ ایمان دینی مردم معجزه ای است که می تواند مردم را به صحنه بیاورد و نگه دارد.

وی تصریح کرد: قشر دانشجو و جوان نباید این روزهای حماسه آفرین را از یاد ببرد، برای همین باید در تاریخ انقلاب ثبت گردد تا در آینده در اثر تحریف جای ظالم و مظلوم عوض نشود.

دانشجویان در 9 دی به کمک مردم توانستند فتنه را خنثی و آرامش را به جامعه برگردانند

محمد امین مهدی پور دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان اظهار داشت: دانشجو یکی از اصلی ترین عناصر تعیین کننده در جوامع مختلف و ایفا کننده نقش رهبری نخبگانی جامعه در نقاط مختلف تاریخی است. 9 دی یکی از این نقاط و برهه های تاریخی است که جامعه ایران در یک دوگانگی قرار می گیرد که با زمینه چینی دشمنان و ساده لوحی عده ای سیاست مدران در کشور این دوگانه ایجاد می شود.

مهدی پور افزود: زمانی که جامعه در این دوگانه قرار می گیرد، عده ای تحت تاثیر حواشی و هجمه رسانه ای دشمن و عده ای خود فروخته در داخل کشور، قرار می گیرند و اتفاقاتی رخ می دهد اما در نهایت دانشجویان به عنوان قشر آگاه جامعه به کمک مردم توانستند فتنه را خنثی و آرامش را به جامعه برگردانند.

دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به حضور دشمنان در پشت پرده حوادث سال 88، تصریح کرد: برخی از افراد ناخواسته در زمین بازی دشمن قرار گرفتند و رهبری خود را به دست آنان سپردند. زمانی که بر جوانان مومن حضور افراد غیرانقلابی در پشت پرده روشن شد، رافت اسلامی را کنار گذاشته و قاطعانه وارد میدان نبرد شدند و موضع انقلابی خود را اعلام کردند.

۹ دی در دانشگاه‌ها برای زنده نگه داشتن روحیه ایستادگی در مقابل دشمن است

علی دهقان دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در خصوص 9 دی گفت: عاشورای ۸۸ درس حضور فعالانه برای ایستادن در مقابل دشمن بود، از طرفی از کارآمدی نظام جمهوری اسلامی و تحقق برخی از مهمترین آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی به تنگ آمده بود و از طرف دیگر کور سوی امیدی از سوی جریان اصلاحات برای براندازی ایجاد شده بود و این منجر به انجام عملیات خیابانی در کنار فشار روانیِ تقلب در انتخابات شد که گام به گام از تمام عقاید و اصول اصیل مردم انقلابی و مسلمان جمهوری اسلامی گذر کرد و نهایتا هم به قهقرای توهین به مقدسات انجامید.

دهقان افزود: بدون شک جنبش دانشجویی با دیده بانی از کنش های سیاسی جامعه و سیاستمداران نسبت به آنها موضع گیری می کند و برای پاسداری از ریل اصیل انقلاب اسلامی فریاد خود را سر می دهد و در مقابل انحرافات می ایستد. عاشورای ۸۸ منصه ظهور ایستادگی جنبش دانشجویی در مقابل جریان فتنه بود. دشمنان جمهوری اسلامی در داخل و خارج با تحریک ذهن جوانان نخبه دانشگاهی سعی در تهییج آنان برای رهبری مردم به سمت شورش و اغتشاشگری داشتند که جنبش دانشجویی انقلابی و اصیل در ابتدا با استفاده از ابزار اقناع و منطق و به دور از پرخاش سعی در آگاهی بخشی به بدنه دانشگاه برای درک حقایق کرده و در هنگام ایجاد تشنج توسط گروه های معاند در دانشگاه نیز با حضور در میدان عمل از توهین و تخریب نظام جمهوری اسلامی جلوگیری کردند.

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت تجربه حضور بهنگام‌ برای مبارزه فکری و عملی را دستاورد جنبش دانشجویی در انتهای دهه هشتاد و‌ در ۳۰سالگی انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: نسل جدید جنبش دانشجویی آن تجربه ها را به خاطر دارد و بزرگداشت ۹ دی در دانشگاه‌ها نیز برای زنده نگه داشتن روحیه ایستادگی در مقابل دشمن است که الحمدالله در فضای دانشگاه موثر بوده و نسل جدید دانشجویان از ظرفیت این واقعه مهم استفاده کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 991300

وب گردی

وب گردی