از قطره چشمی تا یک درمان بالقوه برای لوکمیا

به نظر می رسد که ترکیب فعال موجود در قطره‌های چشمی که برای بیماری های چشمی مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند درمانی موثر برای شکلی تهاجمی از سرطان خون باشد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، لوکمیای میلوئید حاد(AML) شکلی از سرطان خون است که افراد همه سنین را تحت تاثیر قرار می دهد و غالبا افراد ناچارند برای درمان تا چندین ماه مورد شیمی درمانی قرار گیرند تا شرایط لازم برای دریافت پیوند مغز استخوان را به دست آورند.

پیش از این محققین رویکردی مبتنی بر تکنولوژی ویرایش ژنوم CRISPR/Cas9 را ایجاد کرده بودند که به آن ها در شناسایی بیش از 400 ژن به عنوان اهداف درمانی احتمالی لوکمیای میلوئید حاد کمک کرده بود. یکی از این ژن ها SRPK1 بود که برای رشد سلول های لوکمیایی ضروری است. این ژن در فرایند پردازش RNA دخیل است و روی رفتارهایی مانند رشد و تکثیر سلول ها تاثیر می‌گذارد.

در مطالعه ای جدید، این محققان نشان داده اند که مهار SRPK1 می تواند منجر به کشتن سلول های لوکمیایی شود. مختل کردن ژنتیکیSRPK1 می تواند مانع از رشد سلول های بنیادی لوکمیایی شود. در این مطالعه آن ها نشان دادند که ترکیبی به نام SPHINX31 که یک مهار کننده SRPK1 است و در قطره های چشمی برای مقابله با بیماری چشمی رگزایی جدید در شبکیه(retinal neovascular disease) استفاده می شود می تواند برای مهار SRPK1 در لوکمیا نیز مورد استفاده قرار گیرد. ارزیابی ها نشان داده است که این ترکیب می تواند رده های سلولی لوکمیای میلوئید حاد و سلول های بنیادی لوکمیایی را مهار کنند؛ اما اثری روی رشد سلول های بنیادی خونی طبیعی ندارد. علی رغم امیدوار کننده بودن نتایج اولیه استفاده از این ترکیب شاید برای رسیدن به قطعیت برای موثر بودن این ترکیب موجود در قطره های چشمی برای لوکمیا به زمان بیشتر و مطالعه بیشتری نیاز باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 991320

وب گردی

وب گردی