آیین‌نامه‌های امور پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی، شفاف سازی شود

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد گفت: افرادی که طرح‌‌‌های برون دانشگاهی را انجام می‌‌‌‌‌دهند باید بیمه، مالیات و سهمی را به واحد دانشگاهی مربوط پرداخت کنند،  در صورتی که اگر آیین‌نامه شفاف و حمایت‌‌های لازم وجود داشته باشد این مشکلات ایجاد نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که با گستردگی در سراسر کشور عدالت آموزشی را در دورترین نقاط ایران به وجود آورده است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد قرار گرفتن در جایگاه نخست انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه تا سال 1404 است.

بر همین مبنا،‌ دانشگاه آزاد اسلامی باید نقاط ضعف خود را برطرف کرده و خواسته‌های رؤسای واحدها و دانشجویان را به خوبی بررسی کند؛ همچنین راهکارهای صحیح جهت رفع مشکلات پیش رو تعیین شود. در همین راستا گفت‌‌‌‌و‌گویی با معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد انجام دادیم که مشروح گفت‌و‌گو در زیر آمده است:

دکتر رضا دریکوند معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دستاوردهای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان و واحد خرم آباد، مشکلات و چالش‌‌های پیش‌روی این واحد دانشگاهی گفت: در حال حاضر، 4 مرکز رشد، 20 واحد و 8 هسته فناور و یک شرکت دانش بنیان در واحدهای استان لرستان داریم که مهم‌‌ترین محصولات تولید شده در این مراکز، شامل نانو پودر و نانو ژل است که در صنایع مختلف کاربردهای بسیاری دارد، یک پودر شوینده و یک پماد دارویی هم با منشا گیاهی در این مراکز رشد تولید شده که تمامی این محصولات در مرحله تجاری سازی قرار دارد. از 4 مرکز رشد موجود در دانشگاه آزاد استان لرستان 2 مرکز آن مستقل و مربوط به دانشگاه بوده، 2 مرکز دیگر متصل به پارک علم و فناوری است.

وی درباره کسب درآمدهای غیرشهریه‌‌ای و چگونگی چرخیدن چرخ دانشگاه آزاد استان لرستان تاکید کرد: درآمد‌های شهریه‌‌‌‌‌‌ای، همچنان بخش زیادی از منابع درآمدی دانشگاه آزاد استان لرستان را تشکیل می‌دهد، در عین حال با ارگان‌‌ها و سازمان‌‌‌های مختلف قراردادهایی منعقد کردیم که برای دانشگاه درآمدزایی داشته است. از جمله این قراردادها با اداره کل استاندارد در راستای استانداردسازی آزمایشگاه‌ها، اداره صنعت و معدن و تجارت و مرکز تحقیقات و شهرداری استان بوده که مجموع این قراردادهای برون دانشگاهی 30 میلیون تومان برای واحد خرم آباد درآمدزایی داشته است؛ همچنین اولین رویداد استارتاپی در بحث توریست را واحد خرم آباد برپا کرده و از بین ایده‌های ارائه شده در این دوره دو مورد تایید شده که در مرکز رشد ما مستقر شده و برای واحد خرم آباد درآمدزایی داشته است.

دریکوند در ادامه درباره چالش‌ها و مشکلات پیش روی امور پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: برای تسهیل امور پژوهشی باید بوروکراسی‌‌‌های موجود کاهش یابد. در حال حاضر، افرادی که طرح‌‌‌های برون دانشگاهی را انجام می‌‌‌‌‌دهند باید بیمه، مالیات و سهمی را به واحد دانشگاهی مربوط پرداخت کنند و این امر باعث شده که بسیاری از اعضای هیات علمی ترجیح دهند تا با بیرون از دانشگاه برای ارائه دستاوردها و تولیدات خود قرارداد داشته باشند، در صورتی که اگر آیین‌نامه شفاف و حمایت‌‌های لازم وجود داشته باشد این مشکلات ایجاد نخواهد شد.

گفتنی است، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد یکی از واحدهای جامع دانشگاه آزاد است. این واحد در مهرماه ۱۳۶۴ در شهر خرم‌آباد تأسیس و در نیمه اول ۱۳۶۵ با پذیرش ۲۵۰ دانشجو در سه رشته رسماً فعالیتش را آغاز کرد. هم‌ اکنون حدود ۱۵۰۰۰ دانشجو در 130 رشته تحصیلی در این واحد مشغول به تحصیل هستند و با احتساب این تعداد دانشجو این دانشگاه بعد از واحد بروجرد بزرگ‌ترین واحد دانشگاه آزاد در استان لرستان می‌باشد.

مساحت کل دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد 52 هکتار است که از این میزان ۱۰۰،۰۰۰ متر مربع آن به ساخت فضای آموزشی اختصاص داده شده و مابقی به عنوان فضای سبز، فضای ورزشی و خدماتی مورد استفاده قرار گرفته‌ است.

انتهای پیام/

کد خبر: 991350

وب گردی

وب گردی