توسعه شرکت‌های خلاق را به برنامه‌ای ملی تبدیل می‌کنیم

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی با دعوت از فعالان حوزه شهری و گردشگری برای فعالیت در حوزه خلاق، گفت: با تلاش برای توسعه شرکت‌های خلاق، تلاش می‌کنیم توسعه این شرکت‌ها به برنامه‌ای ملی تبدیل شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محمدحسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی در آیین افتتاحیه اولین شتاب‌دهنده تخصصی استارت آپ های حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی با نام «سی سوتک» گفت: امروز شتاب‌دهنده تخصصی استارت آپ های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی نمونه موفق راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌ها در این حوزه است. ما در تلاش هستیم با راه‌اندازی مبادی ورودی همانند مرکز رشد و نوآوری، برخی از موضوعاتی که بر دوش حاکمیت است را به مراکزی همانند مراکز رشد و فناوری انتقال دهیم.

وی ادامه داد: به‌طور مثال در حوزه ارائه مجوزها در حوزه‌های 3 گانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این امکان وجود دارد که کارگزاران فعالیت کنند تا بتوانند به‌عنوان مبادی ورودی پذیرفته شوند. این موضوع هم فرایند مجوز دهی را کوتاه می‌کند و هم منجر به ایجاد سرمایه اجتماعی برای بخش خصوصی و نهادهای همانند مرکز رشد می‌شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی تأکید کرد: با توجه به اینکه به دلیل شرایط قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان شرکت‌های فعال در حوزه علوم اجتماعی و نیز فرهنگ و هنر هیچ‌گاه نتوانسته‌اند از این قانون بهره‌مند شوند، برنامه حمایت از شرکت‌های خلاق در معاونت علمی در نظر گرفته ‌شده است که با شرکت‌های دانش‌بنیان چند تفاوت جدی دارد؛ ازجمله اعتماد به کارگزاران در شرکت‌های دانش‌بنیان در این برنامه متفاوت است.

وی توضیح داد: در حال حاضر برای شرکت‌های دانش‌بنیان تعدادی از کارگزاران برای احراز صلاحیت شرکت‌ها مراجعه می‌کنند اما دربر نامه حمایت از شرکت‌های خلاق رویکرد این است که ما مبادی مورد اعتماد داریم و هر شرکتی که از طرف مبادی معرفی شود بدون درنگ به‌عنوان شرکت خلاق پذیرفته می‌شود. این مبادی شامل شتاب‌دهنده‌ها، صندوق‌ها، تسهیل گران و رویدادهایی است که دارای سرمایه اجتماعی هستند.

سجادی نیری تأکید کرد: طبیعی است که شکل‌گیری شتاب‌دهنده‌ها در این عرصه می‌تواند به تقویت برنامه حمایت از شرکت‌های خلاق نیز کمک کند و امروز شاهد افتتاح اولین شتاب‌دهنده تخصصی استارت آپ های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی هستیم که به‌عنوان تسهیل گر و شرکت ‌خلاق از مبدأ مجوزدهی به حوزه‌های گردشگری، صنایع‌دستی و میراث فرهنگی می‌تواند، مطرح باشد.

وی از فعالانی که در بخش‌های مختلف در حوزه شهری، گردشگری و غیره مسئولیت دارند درخواست همکاری کرد و افزود: ما نیز برای توسعه شرکت‌های خلاق کمک کرده و تلاش می‌کنیم توسعه این شرکت‌ها را تبدیل به یک برنامه ملی کنیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی با بیان این‌که بسیاری از نهادها در کشور هستند که به‌صورت جسته ‌و گریخته در حال حمایت از کسب‌وکارها هستند، گفت: اما یک‌بار باید به‌صورت پنجره واحد این حمایت‌ها ارائه شود زیرا نباید کسب‌وکارها را معطل فرآیندهای مجوز دهی در ارگان‌های مختلف کنیم. لذا باید دغدغه‌هایی که ما دولت‌مردان و نیز شهرداری‌ها داریم باید بین خودمان حل شود و کسب‌وکارها با یک درگاه مواجه باشند.

آیین افتتاحیه اولین شتاب‌دهنده تخصصی استارت آپ های حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی با نام «سی سوتک» در مرکز نوآوری دانشگاه علامه و با حضور سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، علی‌رضا قلی نژاد معاون فناوری پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور، سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اسماعیل قادری رئیس مرکز مطالعات گردشگری دانشگاه مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی، مهدی گودرزی رئیس مرکز کارآفرینی دانشگاه علامه طباطبائی مشاوران مدیرعامل هلدینگ هگتا و اصغر خیامیان مدیرعامل گروه هتل‌های هما برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 991369

وب گردی

وب گردی