خرید نفت آسیایی ها از ایران افزایش می یابد

نشریه ژاپنی 'جپن نیوز' ( Japan News ) روز یکشنبه در گزارشی اعلام کرد که کشورهای آسیایی خرید نفت از ایران را از ماه جاری میلادی افزایش داده اند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، به نقل از اطلاعات آماری دولتی کشورهای عمده آسیایی وارد کننده نفت ایران اعلام کرد که واردات نفت ایران توسط کشورهای آسیایی به سبب معافیت های 189 روزه آمریکا از دسامبر سال جاری (2018) افزایش یابد.
اگرچه دولت آمریکا از 4 نوامبر (13 آبان) تحریم‌های نفتی قبلی ایران را از سر گرفت، اما به 8 کشور چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، ترکیه، یونان و ایتالیا اجازه داد که برای شش ماه آینده به صورت محدود نفت از ایران وارد کنند.
با این وجود، واردات نفت چین از ایران در ماه نوامبر به 390 هزار بشکه بود در حالی که این رقم در ماه اکتبر 247 هزار بشکه در روز رسید.
بر اساس این گزارش، شرکت نفتی 'سینوپک' بزرگترین خریدار چینی بعد از اعلام معافیت چین از سوی دولت آمریکا واردات نفت خود از ایران را از سر گرفت، و در عین حال شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی) نیز واردات نفت خود از ایران را از ماه دسامبر بار دیگر افزایش می دهد.
این گزارش بدون اشاره به میزان خرید نفتی ژاپن و کره جنوبی از ایران نوشت که این دو کشور نیز می روند تا واردات نفت خود از ایران را از اوایل سال 2019 از سر گیرند.
براساس این گزارش، همچنین انتظار می رود هند نیز از ماه نوامبر خرید نفتی ماهیانه خود از ایران را به 1،25 میلیون تن یا 9 میلیون بشکه برساند.
اگرچه هنوز گزارشی درباره میزان خرید نفت ایران توسط ترکیه, یونان و ایتالیا منتشر نشده است اما رویترز می گوید انتظار می رود که خرید نفت ایران توسط چین و هند در ماه جاری (دسامبر) مقداری افزایش یابد.
این رسانه ژاپنی در خبر دیگری مستند به رصد اطلاعات آماری نفتکش ها در ماه نوامبر اعلام کرده بود که تمدید تحریم های اقتصادی آمریکا طی چند ماه اخیر موجب شده بود که این دسته از واردکنندگان آسیایی، خرید نفتی خود از ایران را به پائین ترین سطح در پنج سال گذشته برساندند.
براساس این گزارش، مشتریان آسیایی اصلی نفت ایران از جمله چین، هند؛ کره جنوبی و ژاپن در ماه نوامبر جمعا 664 هزار و 800 بشکه در روز از ایران نفت وارد کرده اند.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 991417

وب گردی

وب گردی