مهم‌ترین اختراعات جهان عرب در سال 2018

عرصه فناوری در سال 2018 شاهد نوآوری‌های جدیدی در زمینه‌های مختلف در سراسر جهان بود؛ مبتکران و نوآوران کشورهای عربی نیز بخشی از این اختراعات را به خود اختصاص دادند. این گزارش به برخی از آنها اشاره می‌‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری شبکه اسکای نیوز، مخترعان عرب که بیشتر آنان از جوانان بودند توانستند در سال 2018 اختراعات جدیدی را ارائه نمایند که زندگی بشر را آسان کرده و برای برخی از مشکلات آنان راه حلی‌هایی ایجاد کنند.

در این گزارش برخی از مهم‌ترین اختراعاتی که جهان عرب در سال جاری میلادی به جهانیان ارائه کرد، بیان می‌شود.

یک اختراع برای آن که مورد تایید قرار گیرد باید دارای شروطی باشد. به عنوان مثال به شرایطی چون خلاقانه بودن طرح، قابلیت اجرای صنعتی و مهم‌تر از همه کاملاً جدید بودن آن می توان اشاره کرد.

اما مهم‌ترین این اختراعات عبارتند از:

1- عینک کمکی برای نابینایان:

عمر ناجی یک مبتکر اردنی، عینکی هوشمند برای کمک به افراد نابینا طراحی کرده است که به آنها برای شناخت اشیاء، اشکال، تشخیص رنگ های چراغ راهنمایی و تشخیص موانع هنگام راه رفتن کمک می کند و حتی می تواند بدون نیاز به دیگران کارهای روزانه خود را انجام دهند.

بر اساس اعلام پایگاه اینترنتی «مرصد المستقبل» متخصص در امور فناوری، عینک اختراع شده توسط ناجی دوربینی دارد تا تصاویر محیط را به عینک برنامه ریزی شده برای تشخیص اشیاء مختلف در محیط و رنگ های چراغ راهنمایی انتقال داده و پس از آن اطلاعات مورد تحلیل قرار گرفته از طریق یک گوشی به فرد استفاده کننده منتقل شود. همچنین در طرف دیگر این عینک یک فرستنده و گیرنده امواج فرا صوت نصب شده است تا فرد استفاده کننده را با لرزش و پیام صوتی از وجود موانعی بر سر راه وی آگاه کند. این عینک همچنین می تواند چهره های شناخته شده دوستان یا نزدیکان را در حافظه خود ذخیره کند.

2- دستگاه خنک کننده تجهیزات الکترونیکی:

دانشگاه امارات توانست اختراعی جدید در خصوص خنک سازی تجهیزات الکترونیکی را ثبت کند که «دستگاه مهار حرارت» نام گذاری شد و می تواند از دستگاه های مختلف الکترونیکی با قابلیت های بالا در مقابل از کار افتادن بر اثر افزایش حرارت حفاظت کرده و عملکرد آنها را بهبود بخشد.

این اختراع به توسعه تجهیزات الکترونیک که دارای امکانات ویژه، قابلیت محاسبه های پیچیده و توان محاسباتی بالا در مدت زمان های طولاتی و مداوم هستند کمک می کند؛ چرا که این گونه تجهیزات بر اثر محاسبات بالایی که انجام می دهند شدیداً دچار افزایش دما می شوند.

3- یک دستگاه برای خدماتی پولی و ارتباطی:

سازمان حمایت از مالکیت فکری وزارت اقتصاد لبنان با همکاری گروه طلال ابو غزاله فعال در امور مالکیت فکری اختراع محمد عوض مخترع فلسطینی را به ثبت رساندند که دستگاهی برای آسان کردن زندگی بشر تولید کرده است.

این دستگاه کارهای زیادی را مانند صدور سیم کارت، صدور کارت های اعتباری، صدور فاکتور، خدمات اینترنتی، تحویل پول و دریافت آن در داخل مرزهای یک کشور تنها در کمتر از 5 دقیقه انجام می دهد.

4- حل مشکل افزایش حرارت صفحات خورشیدی:

نوار احمد از کشور سوریه و متخصص در انرژی خورشیدی با اختراع خود مشکل افزایش حرارت صفحات خورشیدی را حل کرده و هزینه زیاد و مصرف رو به افزایش آن در سامانه های تولید برق خورشیدی فتوولتاییک را کاهش داده است.

این اختراع بر اساس فیلتر فیلم نازک بوده و با فناوری های معمول برای کاهش حرارت متفاوت است، این تکنولوژی که در مقاله ای در مجله ژاپنی فیزیک کاربردی توضیح داده شده می تواند از افزایش حرارت در سلول های خورشیدی که می تواند به کاهش عملکرد آنها در سامانه های فتوولتاییک منجر شود جلوگیری کند.

5- شبکه لیزری برای کاهش هزینه ارتباط با ماهواره:

یک پژوهشگر اردنی به نام عبدالمحسن الحسینی که رئیس شرکت طراحی ماهواره است در اختراعی توانست با استفاده از لیزر یک شبکه ارتباطی فضایی با ماهواره کیوبست ارتباط بر قرار کند که می تواند با ماهواره‌ها ارتباط دائم داشته و هزینه آن را کاهش دهد.

الحسینی در توضیح اختراع خود گفت: ما چند ماهواره مجهز به فناوری لیزر را طراحی کرده و قصد داریم ارتباط دیگر ماهواره ها را با زمین بهبود بخشیم که این به کاربران مناطق در حال توسعه جهان کمک می کند.

روزنامه اردنی «الرأی» اعلام کرد سازمان ناسا با همکاری الحسینی یک ماهواره مجهز به این فناوری را به فضا پرتاب کرده است.

6- آنتن سازگار با سه نسل از فرکانس ها:

یونس البقالی از کشور مغرب دیگر مخترع عرب است که توانست به مدال طلا در جایزه اختراعات کره شمالی دست یابد، وی یک آنتن اختراع کرده که می تواند با فرکانس های نسل 3، 4 و 5 ارتباط برقرار کند.

از ویژگی های این اختراع حجم کوچک، هزینه پایین و کنترل آن از راه دور است.

7- نرم افزار ترجمه بدون نیاز به اینترنت:

نرم افزاری با نام «ترجمان» که توسط بانوان عربستانی طراحی شده است در مسابقه «هکاتون حج» این کشور که در آگوست گذشته در شهر جده برگزار شد، توانست مقام اول را از آن خود کند، این نرم افزار قادر است تابلوهای راهنما و علائم موجود را به هر زبانی ترجمه کند.

کار کردن با این نرم افزار بسیار ساده است؛ زیرا پس از دریافت و نصب آن روی گوشی تلفن همراه بر اساس زبان گوشی فعال شده و هنگام عبور از جلوی هر تابلویی با اسکن شناسه QR آن بدون نیاز به اینترنت آن را ترجمه می کند.

گروه سازنده این نرم افزار تاکید کردند تلاش خواهند کرد قابلیت تبدیل متن مکتوب به صوت را به آن اضافه کرده تا بتواند به افراد بی سواد و یا نابینا نیز کمک کند.

8- الگوریتم توزیع گشت های پلیس:

عیسی باسعید 35 ساله، یک پژوهشگر در فرماندهی پلیس دبی موفق شد الگوریتم جدیدی را برای کاهش زمان پاسخگویی فوری پلیس به موارد اضطراری طراحی کند که بر اساس اعلام پایگاه اینترنتی «مرصد المستقبل» حداکثر استفاده از منابع محدود را تضمین می کند. مبتکر این طرح توانست جایزه نوآوران جوان را از آن خود کند.

9- پاکسازی خاک بدون استفاده از آفت کش های شیمیایی:

مهندس عمر احمد مبتکر مصری موفق شد باکتری ها و حشرات موجود در اراضی زراعی را با استفاده از حرارت و بدون استفاده از حشره کش های شیمیایی که تاثیر زیادی در ابتلای انسان ها به سرطان دارد، پاکسازی کند.

رسانه های مصری به نقل از احمد مخترع این روش جدید، اعلام کردند دستگاه اختراع شده خاک را بین 45 تا 70 درجه سانتیگراد حرارت می دهد و از قابلیت تنظیم درجه حرارت بر اساس نوع باکتری برخوردار است و می تواند حرارت را به عمق 15 سانتی متری خاک برساند. این روش در مقایسه با استفاده از آفت کش های شیمیایی کم‌هزینه‌تر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 991422

وب گردی

وب گردی