تعلیم و تریبت کودکان سوگوار در دست انتشار است

کتاب « تعلیم و تریبت کودکان سوگوار» تالیف دکتر زهرا قنبرپور و دکتر لیلا بیگدلی توسط انتشارات واحد دانشگاهی تهران مرکزی به زودی منتشر می شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سوگ پدیده ای انسانی، همگانی و بسیار شخصی و چند بعدی است و اثرات فراگیری بر فرد داغدار دارد و فرایندی است که در طول زمان تکامل می یابد. وجود کودکان سوگوار که پدر یا والدین خود را در طفولیت از دست داده اند در هر جامعه ای اجتناب ناپذیر است. کودک سوگوار مستعد آسیب پذیری های فراوانی است زیرا از طرفی با مرگ والد خود مواجه شده و از سوی دیگر حمایت و عشق و عاطفه وی را از دست داده است.

از آنجایی که کودک نخستین خشت بنای جامعه انسانی است و سلامت و استحکام بنا در گروه سلامت و استواری پایه ها و زیربنای آن خواهد بود. شاید موضوعی که کمتر به آن توجه شده است بحث کنار آمدن کودکان آسیب دیده با مرگ والد خود باشد، پدیده ای که در روانشناسی از آن به عنوان سوگ یا داغ دیدگی یاد می شود

آموزش درباره مرگ و اندوه به کودکان پیش از این تابو به حساب می آمد، اما امروزه در کشورهای مختلف مراکزی تمام وقت برای کودکان داغدار و خانواده هایشان وجود دارد و بزرگسالان هم به تدریج پذیرفته اند که کودکان افراد خردسالی هستند که می توانند چیزهای زیادی را به ما بیاموزند ، مواردی که حقیقتا در زندگی ارزشمند است.

کتاب حاضر روشن می سازد که وقتی کودکان با موضوع مرگ روبرو می شوند و پرسش هایی را مطرح می کنند باید آن ها را با صداقت و سادگی و به دور از جزییات دشوار آگاه کرد. این کتاب به سادگی نشان میدهد که چگونه والدین می توانند با شناخت و باورهای فرزندانشان مواجه شوند. در این کتاب سعی شده به زبانی ساده و روان مسئله سوگ بررسی شده و شیوه کنار آمد با آن را تشریح شود.

این کتاب در دو فصل نگارش شده است. فصل اول بعد از بیان مقدمه به مباحثی چون چون و چرای مرگ، اهمیت مراسم سوگ از جنبه های مختلف، ارتباط سوگ وفقدان را مورد بررسی قرار داده است و فصل دوم درباره واکنش های مختلف عاطفی، شناختی و جسمانی بعد از سوگ اختصاص دارد که شامل مواردی برای آگاهی اطرافیان کودک داغدار همچون روش های مشاوره مفید برای کودکان سوگ دیده، استفاده از کلمات عینی و واقعی، سندرم مرگ ناگهانی و تمرینی در زمینه چارچوب اطلاع دادن به کودکان در خصوص مرگ را شامل می شود.

در بخشی از کتاب می خوانیم:

توضیح مرگ برای کودکان یکی از سخت ترین کارها برای اولیاست بخصوص هنگامی که خود آنها با غم مرگ عزیزی دست به گریبان هستند. مرگ یک بخش انکارناپذیر از زندگی است و از خردسالی کودکان نسبت به آن کنجکاو می شوند و به فهمیدن و پرسیدن درباره روش هایی که احساس غم مربوط به آن را به طور طبیعی نشان بدهدند، علاقمند هستند. شاید تعجب کنید که بدانید کودکان از مرگ آگاه هستند. کودکان در قصه هایشان یا برنامه های تلویزیون از مرگ می شنوند، اما به رغم تمام این نکات، هیچ کدام از کودکان مفهوم مرگ را نمی دانند آنها نمی توانند مفهوم همیشگی بودن مرگ را درک کنند و در عوض آن را به عنوان یک اتفاق موقت و برگشت پذیر در نظر می گیرند. اصولا کودکان این مفهوم را کم کم و به آهستگی درک می کنند و نباید انتظار داشت که همه موضوع را در یک لحظه یا یک روز بفهمند...

کتاب « تعلیم و تریبت کودکان سوگوار» تالیف دکتر زهرا قنبرپور و دکتر لیلا بیگدلی توسط انتشارات واحد دانشگاهی تهران مرکزی به زودی منتشر می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 991461

وب گردی

وب گردی