دانشگاه‌ها باید 15 درصد بودجه کلی خود را به بخش پژوهش اختصاص دهند

رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان گفت: در واقع دانشگاه‌ها مکلف هستند حداقل 15 درصد از کل بودجه دانشگاه را به بخش پژوهش اختصاص دهند. البته پژوهش هم حوزه‌ها و زیرمجموعه‌های مختلفی دارد که باید با توجه به اولویت پژوهشگران تقسیم بندی شود.

دکتر یعقوب محمدی فر رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها اظهار کرد: در واقع دانشگاه ها مکلف هستند حداقل 15 درصد از کل بودجه دانشگاه را به بخش پژوهش اختصاص دهند. البته پژوهش هم حوزه ها و زیرمجموعه های مختلفی دارد که باید باتوجه به اولویت پژوهشگران تقسیم‌بندی شود.

وی ادامه داد: اگر چه بودجه کلی دانشگاه‌ها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است؛ اما این درصد رشد، با توجه به نیازها و چالش های موجود قابل ملاحظه نیست که این موضوع محدود به دانشگاه بوعلی همدان نمی شود و تمامی دانشگاه های دولتی سراسر کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

محمدی فر افزود: یکی از برنامه های اصلی ما این بود که بودجه پژوهشی سال آینده را افزایش دهیم؛ اما متاسفانه با وجود هزینه‌های متعدد دانشگاه این کار عملی نخواهد شد. البته موضوعی که بسیار اهمیت دارد این است که بخش پژوهش کشور یک سیستم منسجم داشته باشد. در واقع طرح پژوهشی زمانی معنا پیدا می کند که در راستای حل نیازهای جامعه ارائه شود و ما هنوز نتوانسته ایم یکپارچگی کلی در سیستم ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: در این راستا لازم است بخش خصوصی و صنایع مختلف کشور به طور مستقیم به مراکز علمی و پژوهشی متصل شوند؛ اما هنوز اکوسیستم مناسب در این زمینه ایجاد نشده است تا بتوانیم همین میزان تخصیصات موجود را با برنامه ریزی بهتری مدیریت کنیم. در حال حاضر، در مقایسه با بودجه پژوهشی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بودجه کمی داریم و از این نظر در جایگاه بالاتر از 50 ام دنیا قرار داریم؛ اما از لحاظ تولید علم در رتبه شانزدهم جهان هستیم که این ارقام نشان می دهند در صورت افزایش بودجه پژوهشی می توانیم جایگاه بسیار بهتری در تولید علم و پژوهش در سطح بین المللی داشته باشیم.

محمدی فر در ادامه گفت: نهادهای مربوطه و متولیان امر پژوهش در کشور باید توجه بیشتری باشند و تلاش کنند یک اکوسیستم منسجم برای همکاری صنعت و پژوهش فراهم آورند.

وی بیان کرد: وقتی یک پژوهشگر در محیط علمی و آموزشی پرورش می یابد، باید درمرحله بعدی بتوانیم آن پژوهشگر را در چرخه صنعت جای دهیم. همچنین لازم است شرایط مطلوبی را برای ادامه فعالیت و به ثمر نشستن تحقیقات او فراهم آوریم و انگیزه لازم را برای وی ایجاد کنیم.

محمدی فر افزود: در واقع ما باید چرخه پژوهشی و برخی از قوانین را اصلاح نماییم و به شرکت های دانش بنیان در رشته‌های مختلف توجه بیشتری شود. در این راستا باید دانشجویان را از اوایل دوران دانشجویی با تفکر اشتغال پذیری و کارآفرینی مانوس کنیم و توسط مراکز رشد و پارک های علم و فناوری دانشگاه ها، آموزش ها و مهارت های لازم را ببینند.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا حدود 30 تا 40 درصد درآمد خود را صرف بخش پژوهش می کنند و همین موضوع باعث می شود در بازار های رقابت جهانی نیز حرفی برای گفتن داشته باشند و همچنین ایده ها و طرح های بهتری را در زمینه های مختلف ارائه دهند.

محمدی در پایان تاکید کرد: در این راستا دولت و نهادهای مربوطه می توانند با اعطای تسهیلات لازم و وام های مختلف از بخش پژوهش کشور و فعالان این حوزه حمایت کنند و همچنین از طریق حمایت های معنوی انگیزه و احساس امنیت بیشتری را داشته باشند و اجازه ندهیم شکست های موقتی موجب دلزدگی و ناامیدی این عزیزان شود؛ همچنین لازم است در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری های خود بهای بیشتری را برای جامعه علمی و دانشگاهی دهند تا بتوانیم پیشرفت‌ها و دستاوردهای بیشتری در زمینه های مختلف علمی و پژوهشی کسب کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 991474

وب گردی

وب گردی