خنیفر: بودجه ناکافی دانشگاه فرهنگیان در تعلیم و تربیت نسل جوان اثر می‌گذارد

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: بودجه اختصاص یافته امسال با توجه به این که دانشگاه فرهنگیان به‌جز بودجه دولتی و برخی خیرین منبع درآمدی ندارد، رضایت بخش نیست. امیدواریم تا حد امکان در آن بازنگری های لازم انجام شود.

دکتر حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: در حال حاضر بودجه پژوهشی در دانشگاه فرهنگیان، ۵ درصد کل بودجه دانشگاه است و تا به حال از جهت بودجه پژوهشی کمبود چندانی نداشته است؛ اما در خصوص بودجه کل دانشگاه کمبودهای زیادی وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به 41 هزار دانشجوی جدیدی که امسال پذیرش کردیم و 29 هزار دانشجویی که از قبل داشته ایم جمعا حدود 70 هزار نفر دانشجو در دانشگاه داریم. بر اساس این تعداد بودجه ای که ما برای پوشش هزینه های دانشگاه پیش بینی کرده بودیم بسیار بیشتر از بودجه اختصاص داده شده فعلی است و همین موضوع سبب می شود تا بودجه پژوهشی و تحقیقاتی ما کمتر از گذشته شود و این موضوع قطعا رضایت بخش نیست.

خنیفر افزود: هر چند ما همواره سعی کرده ایم شرایط کلی کشور را در نظر بگیریم و توقعات خود را از مسئولان در حد امکان تعدیل کنیم؛ اما دانشگاه فرهنگیان به دلیل تفاوت‌هایی که با دیگر دانشگاه‌ها دارد و معلمان و استادان آینده کشور را پرورش می دهد؛ همچنین موجب اشتغال مستقیم این افراد می‌شود اهمیت ویژه‌ای دارد.


وی تصریح کرد: در بحث های پژوهشی و طرح های کاربردی نیز لازم است بازنگری و اصلاحاتی در قوانین مربوطه صورت گیرد؛ زیرا قوانین دست و پاگیری که در این زمینه وجود دارد موجب عقب انداختن و سخت تر کردن شرایط برای محققان و پژوهشگران ما خواهد شد که به این موضوع نیز باید توجه ویژه ای شود.


رئیس دانشگاه فرهنگیان در ادامه گفت: همچنین دانشگاه فرهنگیان در نظر دارد در ماه های اخیر اقدام به ایجاد فرصت‌های مطالعاتی برای استادان جوان دانشگاه و همچنین آموزش های تکمیلی این افراد در دانشگاه های برتر کشور را فراهم آورد که می تواند کمک فراوانی به ارتقای سطح علمی و پژوهشی جامعه علمی و دانشگاهی داشته باشد.


خنیفر افزود: البته نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که نهادها و مسئولان مربوطه همواره از ایده ها و طرح های دانشجویان، نخبگان و پژوهشگران ما در حد امکان حمایت کرده اند؛ اما این عزیزان باید بدانند که وجود خلاقیت و نوآوری و همچنین کاربردی بودن پژوهش ها به ویژه در ارائه تحلیل ها و نظریه پردازی های علوم انسانی مسئولان مربوطه را ترغیب می کند تا بهتر از گذشته و هم از لحاظ مادی و هم معنوی مورد حمایت های همه جانبه خود قرار دهند.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای مثال ما پنجمین کشور در زمینه تولید کاغذ از سنگ هستیم و این افتخار کمی نیست که لازم است نهادها و مسئولان محترم به آن اهتمام ورزند؛ زیرا این طرح موجب حفظ منابع طبیعی و جنگل های ما خواهد شد و دستاورد بزرگی در این حوزه برای کشور ما خواهد بود.


رئیس دانشگاه فرهنگیان در پایان تاکید کرد: بودجه اختصاص یافته امسال با توجه به این که دانشگاه فرهنگیان به‌جز بودجه دولتی و خیرین، منبع درآمدی ندارد و همچنین هزینه های متعددی که برای آموزش و تربیت نیروی انسانی دارد رضایت بخش نیست که امیدواریم تا حد امکان در آن بازنگری های لازم انجام شود.
انتهای پیام/

کد خبر: 991515

وب گردی

وب گردی