هند پول مربوط به خرید نفت ایران را از مالیات سنگین معاف کرد

وزارت دارایی هند در حکمی پول مربوط به خرید نفت از ایران که در یک بانک هندی ذخیره می‌شود را از نوعی مالیات سنگین معاف کرده است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، وزارت دارایی هند بهایی که بایستی به ارز روپیه بابت واردات نفت به شرکت ملی نفت ایران پرداخت شود را از «مالیات تکلیفی» معاف کرده است.

حکمی که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده نشان می‌دهد این معافیت از ۲۸ دسامبر اجرایی شده و به پالایشگاه‌های نفت هند اجازه می‌دهد مسائل پیرامون ۱.۵ میلیارد دلار پولی که قرار است به شرکت ملی نفت ایران پرداخت شود را حل و فصل کنند.

ایران و هند روز ۲ نوامبر توافق کردند مبادلات مربوط به نفت را به ارز روپیه و توسط بانک UCO انجام دهند. با وجود این، درآمد شرکت‌های خارجی که در حساب‌های بانک هند به صورت سپرده نگهداری می‌شود مشمول مالیات ۴۰ درصدی می‌شود. این موضوع توافق مورد نظر را برای طرف ایرانی بی‌اثر می‌کرد و به همین دلیل پالایشگاه‌های هند پرداخت پول را تا زمان معرفی این معافیت‌ها متوقف کردند.

سند دیگری که به رویت رویترز رسیده حاکی است ایران می‌تواند از پول مربوط به فروش نفت به هند برای جبران هزینه‌های خود اعم از واردات کالا از هند، تأمین هزینه‌های مقرهای دیپلماتیکش در این کشور، سرمایه‌گذاری مستقیم در پروژه‌های هند و تأمین مالی دانشجویان ایرانی در هند استفاده کند.

یک مقام هندی گفت: «در دور قبلی تحریم‌ها به ایران اجازه داده شده بود از این وجوه برای واردات کالا استفاده کند، اما این بار دامنه این مبادلات به نحوی گسترش داده شدند که به نفع هر دو کشور باشد.»

خبرگزاری رویترز نوشته در این حکم تنها به نفت خام اشاره شده؛ این به معنای آن است که واردات سایر کالاها اعم از کود، گاز مایع و واکس مشمول این معافیت‌ها نخواهند بود.

هند که بعد از چین دومین مشتری نفتی ایران محسوب می‌شود تصمیم گرفته با توجه به بسته بودن کانال‌های بانکی با ایران به دلیل تحریم‌های یکجانبه آمریکا بهای نفت وارداتی از این کشور را به روپیه پرداخت کند.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن توافق هسته‌ای برجام کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد. خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه احیا خواهند شد.

او شامگاه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. دومین بسته تحریم‌ها که بخش‌های کشتی‌رانی، مالی و انرژی ایران را هدف قرار می‌دهند هم از روز ۱۴ آبان‌ماه از سر گرفته شده‌اند.

دولت ترامپ، در این بسته تحریم‌ها از تلاش‌های اولیه برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران عقب‌نشینی کرده و برای ۸ کشور معافیت از تحریم‌های نفتی صادر کرد.

تصمیم ترامپ برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران با مخالفت‌های زیادی در سراسر جهان رو به شده است و غیر از رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی، جامعه جهانی به مخالفت با آن برخاسته‌اند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 991524

وب گردی

وب گردی