نصیری: دانشگاه آزاد اسلامی، ظرفیت عظیمی در توسعه علمی و فرهنگی کشور ایجاد کرده است

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در شرایطی که پذیرش دانشجو درایران قبل از انقلاب به صورت محدود انجام می شد تاسیس دانشگاه آزاد با فرمان حضرت امام ، ظرفیت عظیمی را در توسعه علمی و فرهنگی کشور ایجاد کرده است.

دکتر رضا نصیری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره نقش دانشگاه آزاد اسلامی از زمان تاسیس در ایجاد عدالت آموزشی، در آستانه چهلمین سالگی انقلاب اسلامی ایران گفت: انقلاب اسلامی ایران در شرایطی به چهلمین بهار خود نزدیک می‌شود که ده‌ها مسئله مختلف را پشت سر گذاشته که شاید مهم‌ترین مرحله آن بحث دفاع مقدس بود. در اوج جنگ نگاه حضرت امام به آینده ایران در راستای توسعه فرهنگی و علمی کشور بود که بر همین مبنا، دانشگاه را مبدا همه تحولات و سعادت معنوی معرفی کردند و برای گسترش ظرفیت محدودی که در پذیرش آموزش عالی وجود داشت و در جهت تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص با تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی موافقت کردند و به این ترتیب ظرفیت علمی عظیمی در راستای توسعه عدالت آموزشی در کشور ایجاد شد.

وی افزود: دانشگاه در ایران قبل از انقلاب متولد شد؛ اما با شروع انقلاب، دانشگاه و انقلاب اسلامی خدمات متقابلی به هم داشتند که بر هیچ کس پوشیده نیست، دانشگاه بعد از انقلاب، علاوه بر پایگاه علمی، مرکزی فرهنگی برای انتقال ارزش‌ها و دفاع از آرمان‌های انقلاب شد و این انقلاب بود که روح عزت نفس و استقلال طلبی را به دانشگاه هدیه کرد این در شرایطی است که در دوران طاغوت، دانشگاه که شاید تنها برای عده‌‌‌ای خاص تاسیس شده بود، بعد از انقلاب 12 برابر شد و در این رشد و پیشرفت کمی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در دورترین نقاط کشور سهم عظیمی در توسعه آموزش عالی داشته است.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: هدف دانشگاه بعد از انقلاب، تنها انتقال دانش نبود بلکه هدف فراگیری دانشی بود که عزت کشور را توسعه دهد تا نیروهای انسانی متعهد، متخصص و مدیران لایق تربیت کند. دانشگاه آزاد اسلامی هم با وجود همه مشکلاتی که از زمان تاسیس تا به امروز پشت سر گذاشته یک ظرفیت و کار آمدی عظیمی را در نظام آموزش عالی کشور در راه دفاع از ارزش‌های ایران اسلامی ایجاد کرده است.

نصیری متذکر شد: همگام با توسعه کمی در دانشگاه آزاد و حتی ایجاد شعبی در نقاط مرزی ایران، متاسفانه از لحاظ فرهنگی، توسعه چندانی نداشتیم در صورتی که محیط دانشگاه فرهنگی است و باید پیوست فرهنگی داشته باشد و در چشم انداز فرهنگی آینده دانشگاه پرورش نیروهای تحول آفرین، متدین،انقلابی، هویت خواه و آزاد اندیش مدنظر است که بستر ساز بالندگی و پیشرفت ایران اسلامی خواهند شد.

وی تاکید کرد: در اهمیت به دانشجو و مقوله فرهنگ در ایران بعد از انقلاب، نکته حائز اهمیت توجه ویژه مقامات عالی کشور به دانشجویان و نخبگان است تا جایی که مقام معظم رهبری به عنوان عالی‌‌ترین مقام کشور جز رهبرانی در دنیا هستند که هر ساله دیدار‌های مختلفی را با دانشجویان و نخبگان دارند و با صبوری تمام به مشکلات و مسائل آنها گوش می‌دهند و با حکمت و درایت ایشان دانشگاه آزاد اسلامی نیز در مسیر تحول جدیدی قرار گرفته که آینده روشنی را پیش رو دارد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: دانشگاه، مرکز تربیت نیروی انسانی متخصص یک جامعه و موثر در تربیت قوه عاقله کشور و تامین کننده نیازهای نظام اسلامی است. پس کارآمدی و اثربخشی دانشگاه، با شاخص میزان تامین نیازهای جامعه سنجیده می‌شود و دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های خود به دانشگاه نمونه انقلاب اسلامی تبدیل شود و این دانشگاه، دانشگاهی است که هم به مسائل و چالش‌های اصلی کشور توجه می‌‌کند، هم به تربیت فرهنگی، اخلاقی و هویتی دانشجویان اهتمام ویژه‌‌ای دارد که تحول دائم و اصلاح مستمر در محیط‌های دانشگاهی را رقم می‌زند. آنچه مسلم است، چشم انداز علمی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، با برنامه‌ریزی، هدفمندی و استفاده از جوانان انقلابی روشن و امید‌بخش خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 991543

وب گردی

وب گردی