مرگ درخت زندگی

دانشمندان اعلام کردند که درختان باستانی بائوباب در جنوب آفریقا در حال از بین رفتن هستند و احتمالا تغییرات آب و هوایی یکی از دلایل آن است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، قدیمی ترین موجودات زنده در آفریقای جنوبی درختان بائوباب هستند که در معرض انقراض قرار گرفته اند.

این درختان از هزاران سال پیش تاکنون نماد آفریقای جنوبی بوده اند و بسیار مقاوم‌اند به طوری که برخی از آن ها بیش از 2هزار سال سن دارند. از این درختان بارها در اسطوره ها و افسانه ها یاد شده است.

این درختان به نام درخت زندگی نیز شناخته شده اند؛ اما این درختان غول پیکر عجیب و غریب در حال مرگ هستند.

طبق یک مطالعه منتشر شده در مجله Nature Plants، برخی از قدیمی ترین و بزرگ‌ترین درختان بائوباب در جنوب آفریقا اخیرا جان داده اند و احتمال دارد این امر به دلیل تغییرات آب و هوایی باشد.

برخی از درختان واقع در زیمبابوه، نامیبیا، آفریقای جنوبی، بوتسوانا و زامبیا مربوط به زمان یونان باستان هستند.

محققان دریافته اند که 9 عدد از 13 درخت قدیمی و از 6 درخت بزرگ بائوباب 5 عدد، یا به طور کامل از بین رفته یا در حال از بین رفتن هستند. این درخت می تواند 3 هزار سال زندگی کند و به اندازه طول اتوبوس رشد کند.
با توجه به سن آنها، درختان در شرایطی اغلب سخت تر از آن چه امروز با آن روبرو هستند، مقاومت کرده اند.

«آدریان پاتروت» یکی از محققان این مطالعه که در مورد بائوباب های در حال مرگ، مطالعه می کند اعلام کرد که این درختان فقط 40٪ آب در ساقه خود دارند درحالی که میزان آب مورد نیاز برای آن ها 70 تا 80 درصد است. فصل بارانی که معمولا از سپتامبر 2015 آغاز می گردد تا فوریه 2016 آغاز نشد و همین دیر بودن بارش یکی از عوامل است.

انتهای پیام/

کد خبر: 991589

وب گردی

وب گردی