ستاری: حل مشکلات با ایده‌های نوآورانه هنر استارتاپ‌ها است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در افتتاح مرکز نوآوری شهری مشهد گفت: هنر فعالان استارتاپی به واقعیت رساندن ایده های نوآورانه است و اگر برایشان محیطی ایجاد کنیم که بدون دغدغه فعالیت کنند موجب بهسازی ورونق شهری خواهند شد.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در آئین افتتاح فاز اول مرکز نوآوری شهری مشهد که با حضور محمد کلایی، شهردار مشهد و اعضای شورای اسلامی و جمعی از مدیران و استارتاپ‌های مشهد افتتاح شد با اشاره به این‌که در فرهنگ استارتاپی، ایده‌های خلاقانه در خدمت حل نیازها و مشکلات جامعه قرار می‌گیرد و ارزش افزوده خلق می‌کند اظهار کرد: هنر فعالان استارتاپی به واقعیت رساندن ایده های نوآورانه است و اگر برایشان محیطی ایجاد کنیم که بدون دغدغه فعالیت کنند موجب بهسازی ورونق شهری خواهند شد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به ضرورت تغییر نگرش و فرهنگ‌سازی برای ایجاد محیط کسب و کار جدید، گفت افتتاح این مرکز نوآوری شهری آغازی بر تحول نگرش‌ها و ایجاد محیط کسب و کار مناسب برای استارتاپ‌های حوزه شهری است و امیدواریم با ایجاد این زمینه، هر روز ضمن ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بخشی از مشکلات شهر توسط جوانان خلاق و کارآفرین حل شود.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، این‌که شهرداری تصمیم بگیرد به‌جای آن‌که بدون مشارکت مردم و به‌تنهایی مشکلات را حل کند، حل مشکلات و نیازها را با ایجاد یک محیط مساعد و با مشارکت مردم در قالب توسعه استارت‌آپ‌ها و ایده‌های نوآورانه حل کند و سود ببرد، یک تحول فرهنگی است که باید اتفاق بیفتد.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان با بیان این‌که آموزش در شهر فناور و هوشمند دارای مفهومی جدید است گفت: آموزش در شهر هوشمند به مقطع خاصی از زندگی افراد جامعه محدود نبوده و به مثابه آموزش تا لحظه مرگ است؛ وقتی از شهر هوشمند و استارتاپی صحبت می کنیم، یعنی شهری که مردم همه‌روزه در معرض یادگیری مفاهیم جدید و بهره‌مندی از نوآوری‌های روز قرار می‌گیرند.

ستاری به استارتاپ‌ها توصیه کرد دولت در کسب و کارشان سهامدار نشود و از دولت فاصله بگیرند. چون دولت نمی‌تواند شریک مالی مناسبی برای این نوع کسب و کارها باشد. کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده کنند و دولت هم به دنبال ایجاد زیرساخت‌ها و اصلاح اکوسیستم کسب و کار باشد.

رییس بنیاد ملی نخبگان، رشد فزاینده استارتاپ‌های کشورمان به دست جوانان خلاق و کارآفرین را یک تحول در اقتصاد دانست و گفت: در حال حاضر نمونه موفق استارتاپ‌هایی که در کم‌تر از 2سال میلیاردی شده‌اند رو به افزایش است. وقتی سرمایه‌گذار بخش خصوصی چنین ارزش افزوده بالایی را درک کند، سرمایه خود را به پژوهش و نوآوری می‌آورد. اما درک این موضوع نیازمند فرهنگ‌سازی و تغییر نگرش‌ها به پژوهش، کارآفرینی و نوآوری است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، استارتاپ‌ها را پیام‌آور یک فرهنگ جدید عنوان کرد و گفت: استارتاپ‌ها یک فرهنگ جدید را با خود به ارمغان می‌آورد. فرهنگی که مردم به جای آن‌که برای حل مشکلات، صرفاً متکی به دولت باشند، هر مشکل را یک فرصت برای اشتغال و ثروت آفرینی می بینند و به راه‌انداختن کسب و کارهایی برای حل مشکل‌ها ضمن ایجاد اشتغال و خلق ارزش افزوده می‌اندیشند. استارتاپ یک تفکر مبتنی بر ارزش‌آفرینی و حل مشکلات به مدد ایده‌های خلاقانه است.

نخستین فاز مرکز نوآوری شهری مشهد که قرار است در 5 فاز مجزا تکمیل شود، با حمایت شهرداری مشهد و 3 شتاب‌دهنده بخش خصوصی در حوزه‌های فین‌تِک، صنایع خلاق و یک شتاب‌دهنده فناپ فعالیت می‌کند.

در این مرکز نوآوری ایده‌های نوآورانه حول محور مشکلات و مسائلی امکان ایجاد کسب و کار دارند و ازطریق بخش خصوصی شتاب‌دهی شده و به خدمت یا محصول بدل می‌شود.

بازدید از واحدهای دانش‌بنیان و فناور مشهد

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سفر خود به خراسان رضوی به شهرک صنعتی توس رفت. ستاری از شرکت‌های دانش بنیان و فناور مستقر در این شهرک صنعتی توس دیدن کرد و از نزدیک با مدیران و فناوران این شرکت‌ها گفت‌وگو کرد.

رونمایی از دو دستگاه ایران‌ساخت

با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، دو دستگاه ایران‌ساخت تولید شده توسط شرکت دانش‌بنیان طاها قالب توس رونمایی شد.

پرس هیدرولیک 25000 تن که برای نخستین بار در کشور ساخته می‌شود، در تولید پلیت مبدل حرارتی صفحه ای به کار می‌رود این دستگاه می‌تواند این پلیت‌ها را تا بزرگترین سایز مبدل ها در جهان به اندازه 4 متر طول بسازد.

هزینه تولید این دستگاه پرس 2 میلیون دلار بوده است و در صورت حمایت و تأمین نیاز کشور با تولید داخلی، در سال حدود 40 میلیون دلار ارزآوری خواهد داشت.

همچنین دستگاه مبدل حرارتی صفحه ای جوشی و نیمه جوشی نیز در این مراسم رونمایی شد. این دستگاه در صورت حمایت و نصب در تمامی سایت های پتروشیمی 3 میلیون دلار ارز اوری در سال به همراه دارد.

همچنین معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه این سفر در نشست شورای اداری استان خراسان رضوی شرکت کرده وبه بررسی مسایل استان پرداخت.

انتهای پیام/

کد خبر: 991591

وب گردی

وب گردی