روشی سریع و قوی برای پروفایل کردن تک سلول ها

بسیاری از سلول های بدن ما به صورت گیج کننده ای عمل می کنند که هنوز علم موفق نشده است آن را به طور کامل درک کند. این امر در مورد سلول های ایمنی که برای حفاظت بدن در برابر بیماری های خطرناک مهم هستند نیز صادق است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، به منظور حل این مشکل محققین همواره به دنبال یافتن راهی برای شناسایی عملکردهای درونی سلول های منفرد بوده اند. چالشی که در این مسیر وجود دارد جداسازی سلول های منفرد از نمونه های بافتی و هم چنین یافتن راهی برای تعیین عملکرد سلول های منفرد است.

در مطالعه ای جدید در انستیتو Wellcome Sanger محققین روش جدیدی را برای پروفایل کردن میکروسکوپی تک سلول های کوچک در اندام ها و بافت ها ایجاد کرده اند. این روش جدید به آن ها اجازه می دهد که بیش از 3000 سلول مشتق از طحال که مکان تجمع انواع سلول های ایمنی است را آنالیز کنند. این روش جدید کروماتین درون تک سلول ها را پروفایل می کند و یک جایگزین قوی، قابل مقایسه و ارزان قیمت برای روش های پیشرفته فعلی است که نیاز به فراساختارهای ارزان قیمت و تجهیزات و مواد تخصصی دارند. این روش جدید قابلیت پروفایل کردن انواع مختلف سلول ها از جمله سلول های ایمنی، سلول های بنیادی و ... را دارد.

این روش جدید موسوم به کروماتین در دسترس ترانسپوزاز با استفاده از توالی یابی(ATAC-seq) به طور گسترده ای در شناسایی مناطق تنظیمی ژنوم استفاده می شود. با این حال، مطالعات اندکی از این روش در سطح تک سلول(scATAC-seq) استفاده کرده اند که بدلیل چالش های تکنیکی است. در این جا، ما یک روش scATACseq مبتنی بر پلیت ساده و قوی را ایجاد کرده ایم که روش های upfront bulk Tn5 tagging را با single-nuclei sorting ترکیب کرده است. ما نشان داده ایم که روش ما در مورد سلول های مختلف از جمله سلول های فریز شده و یا تازه استخراج شده از نمونه های بافتی به قوی عمل کرده است. در این مطالعه با پروفایل کردن بیش از 3000 اسپلانوسیت، محققین انواع مجزایی از سلول های ایمنی را شناسایی کردند و مناطق تنظیمی خاص سلول ها و فاکتورهای رونویسی مربوط به آن ها را نشان دادند.

انتهای پیام/

کد خبر: 991701

وب گردی

وب گردی