چرایی یک استعفاء بهداشتی

موضوع استعفاء وزیر بهداشت این روزها به بحثی داغ برای دولت تبدیل شده است و دلایل مختلفی هم برای آن بیان می شود.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ دولت دوزادهم در کنار متن اقدامات خود همواره حواشی داشته که جذاب تر از اصل مطلب بوده است. در بعضی مواقع همین حواشی بحران هایی را به وجود آورده که صدمات جدی را به وجه دولت وارد ساخته است. مثال این مورد را هم در اقدمات وزیر سابق راه و مسکن می توان دید. عباس آخوندی وزیر برند دولت روحانی از جمله افرادی بود که با اقدامات خود حواشی زیادی ایجاد کرد. طرز رفتارش با خبرنگاری در خصوص وارد شدن هواپیماهای ایرباس به کشور، اظهار نظرات عجیب در مواق حساس و ... باعث شدند اتفاقاتی کوچک تبدیل به مسائل بزرگی شوند. یکی دیگر از وزرای مهم و راهبردی دولت که وجه مناسبی در پیش افکار عمومی دارد حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت است. هرچند در بزنگاه هایی رفتار های نامناسبی از این وزیر سرزده ولی به تصویر کشیده شدن خدماتش در رسانه باعث شده تا مردم نگاه مثبتی به این وزیر دولت داشته باشند.

استعفاء بهداشتی

اما اخیر به خاطر مسئله استعفاء این وزیر، دولت چند روزی می شود که درگیر چنین موضوعی شده است. در نگاه اول شاید چنین موضوعی خیلی ساده به نظر برسد ولی با بررسی بیشتر می توان به نتایج دیگری هم رسید. نتایجی که شائبه های مختلفی از آن دریافت می شود. برای فهم چرایی استعفای وزیر بهداشت باید این موضع را از جنبه های مختلف بررسی کرد. یه همین خاطر باید روند استعفا و دلایل مطرح شده در این خصوص را به دقت مورد مداقه قرار داد. طی جلسه ای وزیر محترم بهداشت در حضور معاونان خود گفت: «با تاخیر در پرداخت پاداش بازنشستگان وزارت بهداشت تصمیمم را برای قطع همکاری جدی کردم. »

چنین اظهار نظری این مطلب را می رساند که یکی از دلایل مهم وزیر بهداشت برای اسعفاء تاخیر در واریز پاداش بازنشستگان وزارت بهداشت است. موضوعی که برای بدنه بازنشستگان این وزارت خانه مهم است. در این خصوص اما باید به بررسی های دقیق تری پرداخت. زیرا به نظر می رسد فقط تاخیر در پرداخت پاداش بازنشستگان وزارت بهداشت نمی تواند موضوع مهمی برای اسعفای وزیر این وزاتخانه باشد.

بودجه نامناسب

یکی دیگر از دلایلی که باعث شده تا استعفای قاضی زاده هاشمی جدی تر به نظر برسد عدم تخصیص مناسب بودجه به وزارت بهداشت و پرداخت نامناسب آن است. در این خصوص علی اکبر حق دوست معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت گفت: «هنوز جزییات موضوع استعفای دکتر هاشمی مشخص نیست، البته اختلاف نظراتی ایجاد شده، اما فقط بحث مبلغ بودجه سال آینده در این زمینه مطرح نیست و پرداخت به موقع آن نیز بسیار اهمیت دارد.»

اما همین اظهار نظر باعث شد تا افراد زیادی به آن واکنش نشان دهند. به طور مثال محمد علی نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار داشت: «تاکنون ۳ هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی های وزارت بهداشت اختصاص یافت و با وجود آنکه این ردیف ها را کامل پرداخت کردیم مجبور شدیم ۵۰۰ میلیون یورو با اجازه مقام معظم رهبری از صندوق ذخیره ارزی برای بدهی دارویی وزارت بهداشت اختصاص دهیم.»

رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: «وزارت بهداشت تاکنون ۳ هزار میلیارد تومان از اعتبار طرح های عمرانی را علی الحساب برای بدهی دارو دریافت کرده است.»

مدیریت وزارت

شاید به نظر برسد حالا باید از وزیر بهداشت پرسید در خصوص بیمه سلامت و نظام بهداشت کشور تا به حال چه اقداماتی را انجام داده اید که با این بودجه هنگفت بازهم سرناسازگاری برداشته و می خواهید استعفا دهید. در این خصوص علی نوبخت نماینده مردم تهران گفت: «مسئولان مربوطه با وجود اختصاص ۱۰ درصد از منابع عمومی دولت به بخش سلامت هنوز ناراضی و شاکی هستند و بعضاً گفته شده برخی داروها تحت پوشش بیمه نیست و مسئولان بیمه هم می‌گویند زیان انباشته از گذشته دارند و باید باز هم به آن‌ها بودجه داده شود. وزارت بهداشت‌ودرمان خود را مسؤول نمی‌داند و ایرادات خود را بر گردن سازمان برنامه‌وبودجه می‌اندازد. تاکنون بودجه بسیار بالایی در مقایسه با سایر نهادها و دستگاه‌های دیگر در کشور به بخش سلامت داده شده و اگر وزارت بهداشت می‌توانست همین رقم را مدیریت کند، حتی در بخش سلامت صرفه‌جویی هم انجام می‌شد.»

در اظهار نظر یاد شده این فرضیه که وزیر بهداشت به خاطر کمبود منابع مالی دست به استعفا زده به طور متقنی رد شد. اما در کنار این مورد فرضیه جلوگیری از اسعفا برای قاضی زاده هاشمی رو می شود. با توجه به اینکه سازمان برنامه بودجه بر اساس آماری که گفته شد نشان داد بودجه لازم را در ختیار وزارت بهداشت قرار داده می توان نتیجه گرفت مدیریت ناصحیح منابع شاید قاضی زاده را به اینجا رسانه باشد که برای فرار از استیضاح خود استعفا بدهد و در اوج با کابینه دوازدهم خداحافظی کند.

استیضاح وزیر

چنین اقدامی باعث می شود وجه خوبی از او در اذهان عموی باقی بماند. اما در همین خصوص علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در خصوص استعفای وزیر بهداشت اظهار داشت : «استیضاح قاضی‌زاده هاشمی کلید خورده است و حدود یک هفته پیش ۳۵ نماینده برگه استیضاح وزیر بهداشت را امضاء کردند؛ به نظر من فرار رو به جلوی ایشان به همین منظور است.

وی در خصوص استیضاح وزیر بهداشت گفت: هفته پیش تعدادی از نمایندگان استیضاح آقای وزیر را امضاء کردند. چندین سوال هم در کمیسیون طرح شده که ایشان باید به صحن علنی بیاید و پاسخ دهد.»

با این وجود فرار از استیضاح هم یکی از مواردی است که در خصوص استعفای وزیر بهداشت مطرح می شود. البته این موضوع دور از دسترس نیست. زیرا طبق آنچه گفته شد مدیریت وزیر بهداشت در وزارتخانه مطبوعش مناسب نبوده و به همین خاطر با مشکلات مالی مواجه شده است. در این بین یکی دیگر از فرضیات که نظرهای زیادی را به خود جلب کرد. مطلب چاپ شده در روزنامه آرمان بود.

این روزنامه در مطلبی با صراحت تاکید می کند که قاضی زاده قصد دارد از جایگاه خود در وزارت بهداشت سواستفاده کند و دور بعد به رقابت با حسن روحانی بپردازد!

این روزنامه می نویسد: «قاضی‌زاده هاشمی می‌خواهد رئیس‌جمهور شود؛ تکذیب شود یا نشود اما برخی مراودات و روشهای خبری شدن برخی اقدامات وی این شائبه را در ذهن متبادر می‌کند که نکند هدفی بالاتر از وظایف وزارتی مدنظر دارد. چه آن زمان که موضع سیاسی خود را در ابهام قرار می‌دهد، چه زمانی که می‌داند برای بهتر دیده شدن چه باید کرد و به کجا باید رفت!»

با طرح چنین موضوعی نگاه به انتخابات ریاست جمهوری هم در کنار دیگر دلایل مطرح شده است. با این وجود نمی توان نتیجه قطعی را به دست آورد. زیرا همان طور که گفته شد دلایل مطرح شده برای استعفای وزیر بهداشت صرفا در حد فرضیه است. فرضیاتی که با گذشت زمان مشخص می شود که آیا به وقوع می پیوندد یا نه.

خبرنگار: مجید فاضلی

انتهای پیام/

کد خبر: 991732

وب گردی

وب گردی