استقبال رسانه های پاکستانی از مذاکرات ایران و طالبان

رسانه های پاکستان از مذاکرات ایران و طالبان استقبال کردند و نقش و تاثیر گفت وگو های منطقه ای را برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان بسیار با اهمیت دانستند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، هیاتی از طالبان در تهران با «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه ایران دیدار و گفت وگو داشته است.
پیشتر ، پنجم دی ماه ، «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، تایید کرده بود که جمهوری اسلامی «مجموعه ارتباطات و گفت‌وگوهایی» با گروه طالبان داشته است.
گفت و گوهای روز دوشنبه طالبان با مقام های ایرانی کمتر از یک هفته پس از سفر دبیر شورای عالی امنیت ایران به کابل صورت گرفت.
دبیر شورای عالی امنیت جمهوری اسلامی به همراه هیاتی از مقامات عالی سیاسی، نظامی و امنیتی ایران در این سفر علاوه بر دیدار و گفت و گو با حمدالله محب، همتای شمخانی در افغانستان، پیرامون مسائل دو جانبه و همکاری های منطقه ای و بین المللی، با نمایندگانی از گروه طالبان نیز مذاکره کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان روز گذشته - پنجشنبه - در نشست خبری هفتگی خود با رسانه ها گفت که دولت اسلام آباد از نقش آفرینی ایران در روند مذاکرات صلح افغانستان استقبال می کند.
«محمد فیصل» در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا با موضوع مذاکرات ایران با طالبان در تهران و موضع پاکستان در این خصوص، با اذعان به نقش ایران در روند صلح افغانستان، گفت که توافق منطقه ای برای موفقیت و تداوم تلاش برای تحقق صلح در افغانستان اهمیت ویژه ای دارد.
پاکستان معتقد است که همسایگان افغانستان باید برای تحقق روند صلح در این کشور نقش آفرینی کنند و دولت اسلام آباد با درخواست ایالات متحده و افغانستان، این مذاکرات را تسهیل می کند.
روزنامه 'داون' پاکستان با انتشار گزارشی در این خصوص نوشت:طالبان افغانستان به منظور پایان جنگ 17 ساله در افغانستان، در تهران مذاکراتی با مسئولان وزارت امور خارجه این کشور داشته است.
تارنمای «اکسپرس تریبیون» پاکستان نیز نوشت: خبر سفر هیات طالبان افغانستان به تهران چند روز پس از آن منتشر شد که «علی شمخانی» دبیر دشورای عالی امنیت ملی ایران به کابل سفر کرد و به خبرنگاران گفت که مذاکرات با طالبان در افغانستان برگزار شده است.
روزنامه «بیزینس رکوردر» پاکستان نیز با انتشار این خبر، نوشت:طالبان افغانستان اخیرا در خصوص 'وضعیت پس از اشغال افغانستان'با ایران گفت و گو و تبادل نظر کرد.
روزنامه «نیوز» پاکستان نیز نوشت: طالبان در خصوص وضعیت پس از اشغال افغانستان در آخرین دور گفت و گوهای خود، با مقامات ایرانی تبادل نظر کرده است.
بنا بر گزارش این روزنامه، این مذاکرات در حالی صورت گرفت که بر اساس گزارش های تایید نشده، آمریکا قصد دارد بزودی بخشی از نظامیان خود را از خاک افعانستان خارج کند.
گروه طالبان که بر سر قدرت با دولت مرکزی در جنگ است روز سه شنبه در بیانیه ای با اشاره به گفت و گوهای نمایندگان خود با مقامات ایرانی در تهران از مواردی چون «اوضاع پس از اشغال» و «برقراری صلح و امنیت در افغانستان و منطقه» به عنوان محور اصلی این مذاکرات نام برد.
همچنین روزنامه های دیلی تایمز ، پاکستان امروز، نیشن، تلویزیون دانا، سما تی وی، کانال تلویزیون ابتک(Abtak) و دیگر رسانه های تلویزیونی و نوشتاری این کشور مذاکرات ایران و طالبان را باز نشر داده شده اند.

ایرنا

انتهای پیام

کد خبر: 991823

وب گردی

وب گردی