حاجی‌ها: دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات، مجوز فعالیت از KHDA دارد/ هدف ما ایجاد تعامل با سایر دانشگاه های امارات است

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات گفت: در امارات نهادی به نام Knowledge and Human Development Authority است که روی همه دانشگاه ها نظارت دارد و دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات از جمله دانشگاه هایی است که زیر نظر این نهاد فعالیت می کند.

دکتر علی حاجی‌ها در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره اجرای طرح پایش در دانشگاه آزاد اسلامی و هدفمندسازی پایان‌نامه ها اظهار داشت: بحث بین‌المللی‌سازی دانشگاه آزاد اسلامی بسیار مهم است و باید در اولویت کار ما باشد. دکتر بیژن رنجبر (معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی) به امارات آمد، بازدیدی انجام داد و توانمندهای واحد ما را دید. ما تنها دانشگاه ایرانی هستیم که در امارات فعال هستیم و به صورت حضوری، کار می کنیم. در کنار ما، دانشگاه پیام نور هست که البته حضوری نیست. قبلا هم دو دانشگاه شیراز و شهید بهشتی بودند که نتوانستند مجوز نهاد نظارتی را کسب کنند.

وی ادامه داد: مسئله مهمی در خارج از کشور وجود دارد؛ همان طور که همه دانشگاه های ایران زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند، در امارات هم نهادی به نام KHDA» Knowledge and Human Development Authority» است که روی همه دانشگاه ها نظارت دارد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات از جمله دانشگاه هایی است که زیر نظر این نهاد فعالیت می کند. ما مجوز فعالیت داریم و هر تبادلی بخواهیم از ایران با دانشگاه های دنیا داشته باشیم، از طریق این مرکز انجام می دهیم که به نظرم خیلی کمک می کند و فرصت خوبی است.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات تصریح کرد: ما آزمون «آیلتس» را هم راه اندازی کرده ایم و حدود 5 یا 6 ماه است مخاطب داریم. در واقع به صورت رسمی، برگزارکننده آزمون «آیلتس» هستیم. پروژه ای را هم با دانشگاه پزشکی شیراز راه انداخته ایم که در دو ماه آینده به بهره برداری می رسد. یک سری سمینار رایگان برگزار می کنیم که در کنارش، چکاپ هم انجام می شود. در این سمینار و با کمک دانشگاه پزشکی شیراز، مغز را مورد چکاپ قرار می دهیم. در مجموع چندین سمینار بین المللی طراحی کرده ایم تا برنامه‌های‌مان را جلو ببریم.

حاجی‌ها خاطرنشان کرد: این کارها در 6 ماه گذشته صورت گرفته چون اخیرا سیاست ها مقداری تغییر کرده است. مشکلاتی از قبل داشتیم که در حال رفع آنها هستیم، در عین حال فعالیت های دیگری را هم شروع کرده ایم. مثل سایر دانشگاه ها باید روی پایان نامه ها تمرکز کنیم. پایان نامه های دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در مقطع ارشد به زبان انگلیسی است که پایان نامه های خوبی هم داشته ایم ولی باید هدف‌گذاری شود تا ببینیم دانشگاه های ایران به چه سمت و سویی می روند.

وی با اشاره به چالش ها و معضلات پیش روی دانشجویان و سیستم آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات گفت: بسیاری از بخشنامه ها و دستورالعمل هایی که در سازمان مرکزی طراحی می شود، مناسب با واحدهای برون‌مرزی نیست، به دلیل اینکه واحد برون‌مرزی را ندیده اند. وقتی می خواستیم دانشجویان خارجی را فارغ التحصیل کنیم، به طور مثال به یک دانشجوی سوریه‌ای گفته اند: «شناسنامه ات را بیاور.»؛ یعنی نگاهی در داخل کشور موجود نیست که این دانشجو اصلا شناسنامه ندارد. در حقیقت بخشنامه هایی صادر شده که بیرون از کشور را در نظر نمی گیرد.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات تأکید کرد: مثلا سازمان اخیرا بخشنامه ای داده به اسم «وقفه تحصیلی»؛ به واسطه تفاوت قیمت ارزی که به وجود آمد، خیلی از دانشجویان وقتی به پایان نامه رسیدند، پایان نامه را رها کردند. حالا که وضعیت خوب شده، این دانشجویان می خواهند بعد از 4 یا 5 ترم برگردند اما وقتی می خواهند «درهم» پرداخت کنند، هزینه برای‌شان سرسام‌آور می شود، در حالی که در داخل کشور چنین وضعیتی وجود ندارد. البته در داخل هم وضعیت اصلاح شده است. ما سعی کردیم با سازمان تعامل داشته باشیم تا دستورالعمل های خاص و شیوه پرداخت خود را پیدا کنیم که به جذب دانشجوی بیشتر کمک کند.

حاجی‌ها تأکید کرد: بسیاری از قوانین چون واحد بین‌الملل در آن دیده نشده، دست و پاگیر می شود و هیچ کمکی نمی کند. سازمان مرکزی دانشگاه باید هدف‌گذاری کرده و مأموریت خود را نسبت به واحدهای خارجی مشخص کند تا ما بر اساس آن حرکت کنیم. بعضا می بینیم نامه هایی می آید که از ما می پرسد «افق حرکتی و استراتژی شما چیست؟» ما زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی هستیم و دانشگاه باید برنامه بدهد و ما تبعیت کنیم.

وی در خصوص برگزاری مسابقات روبوکاپ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات گفت: هدف ما ایجاد تعامل با سایر دانشگاه های امارات است. اگر مسابقه ورزشی خیلی ساده ای مانند تنیس روی میز برگزار می کنیم، هدف این است دانشگاه های دیگر، دانشگاه آزاد اسلامی را بشناسند. به نظرم در سال های گذشته، مقداری کم‌کاری صورت گرفته و شناختی راجع به دانشگاه ما صورت نگرفته است؛ بنابراین هدف‌گذاری ما از برگزاری مسابقات روبوکاپ به کمک دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، افزایش شناخت است. هیأت های خارجی آمدند، واحدمان را دیدند و بخش نمایشی را به ما واگذار کردند، هدف این بود با دانشگاه های دیگر تعامل کنیم که این کار را هم انجام دادیم.

حاجی‌ها در پایان تصریح کرد: جلسات متعددی را برگزار کردیم، دانشگاه های دیگر آمدند و توانمندی های ما را دیدند. این اتفاق به برقراری ارتباط و تبادل میان دانشجو و استاد کمک می کند. هدف‌گذاری ابتدایی را انجام دادیم و با برگزاری مسابقات روبوکاپ، بخشی از کار را پیش بردیم. امیدوارم در سال های آینده بتوانیم این مسابقات را خودمان برگزار کنیم و از توانمندی های داخلی بهره ببریم. دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در واقع نمادی از کل دانشگاه است و باید نشان بدهیم در سطح بین الملل هم فعالیت داریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 991831

وب گردی

وب گردی