می‌توان مطالبه جهانی برای صنایع خلاق و فرهنگی ایرانی ایجاد کرد

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی در رویداد هنرسو ، گفت: صنایع خلاق باید به عنوان حوزه‌ای پیشران در کشور شناخته شوند و نقش خود را در اقتصاد عرصه فرهنگی ایفا کنند، چراکه به‌ واسطه موفقیت اقتصادی می‌توان مطالبه جهانی برای مصرف محصولات فرهنگی ایرانی ایجاد کرد.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، سید محمدحسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی در در رویداد هنرسو (رویداد شبکه سازی منتورها در حوزه های انیمیشن، بازی ویدیویی و کتاب تعاملی) گفت: از سال ها پیش همواره تلاش ما بر تغییر نگاه کشور نسبت به حوزه فرهنگ بوده است. این یک دغدغه برای حوزه اشتغال و اقتصاد کشور محسوب می‌شود؛ چراکه حوزه فرهنگ، حوزه‌ای مستعد است که می توان با حفظ چهارچوب‌های فرهنگی با نگاهی درآمدزا و اشتغال‌آور به آن نگریست.


وی ادامه داد: در سال های گذشته تفکر برخی از صاحب نظران کشور این بود که نباید دامن فرهنگ را به اقتصاد آلوده کرد. اما تلاش کردیم با فرهنگسازی حرکتی باثبات و دنباله دار در این عرصه صورت دهیم. امروز نیز با پا پس نکشیدن در این عرصه امیدواریم بتوانیم فضا را به سمتی ببریم که در آینده این مسیر پایدار باشد.


سجادی نیری خاطرنشان کرد: این تصمیمی است که کشور باید به آن بها دهد. صنایع خلاق، اقتصاد فرهنگ و صنایع فرهنگی باید در کشور ما به یک دغدغه تبدیل شود. کما این که هرگاه اتفاقی برای صنعت خودرو و صنایع سنگین می‌افتد دولت نگران شده و تلاش می‌کند نارضایتی به کارخانه و صنعت نرسد. پس صنعت خودرو برای کشور یک دغدغه است و صنایع خلاق و فرهنگی نیز باید برای کشور دغدغه شود.


وی با تاکید بر این نکته که چنین امری جز با پایداری، همکاری، شبکه‌سازی و پیگیری فعالان این عرصه محقق نخواهد شد، گفت: اکوسیستم صنایع خلاق باید به شکل بومی شکل بگیرد. باید با تلاش خود بر مشکلات آن فائق شویم. از جمله این موارد مشکلاتی قانونی و حقوقی، نبود نیروی انسانی کیفی و مربیان برای کسب‌ و کارهای نوپا است. این اتفاق با محوریت مجموعه‌های فرهنگی محقق می شود.


دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی افزود: معاونت علمی برای لزوم اهمیت دغدغه توجه به صنایع خلاق و فرهنگی، مسیر حمایتی تازه با عنوان «شرکت‌های خلاق» ایجاد کرد. شرکت‌های فعال در حوزه صنایع فرهنگی و کسب‌وکارهای نوپای آی تی محور پس از طی فرآیندی احراز صلاحیت می‌شوند و می‌توانند مجموعه‌ای از خدمات را دریافت کنند.


وی خاطرنشان کرد: تلاش داریم بسته حمایتی از شرکت‌های خلاق را با ارتباط بهتر با سازمان‌های مربوطه غنی کنیم. این اکوسیستم در اصل برای فعالان عرصه صنایع فرهنگی است و بالندگی آن نیز به بخش خصوصی مربوط می‌شود تا با همکاری کشور را به جایگاهی که شایسته آن است برسانیم.
سجادی نیری در انتها ابراز امیدواری کرد حوزه صنایع خلاق به‌عنوان یک دغدغه اصلی و از جمله حوزه‌های پیشران در کشور شناخته شود. همچنین ایران بتواند به جایگاه شایسته خود درحوزه اقتصادی عرصه فرهنگی برسد. چراکه به‌ واسطه موفقیت اقتصادی می‌توان مطالبه جهانی برای مصرف محصولات فرهنگی ایرانی ایجاد کرد. این امر کشور ما را در مسیر توسعه فرهنگی رشد می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 991859

وب گردی

وب گردی