تبدیل صفحات دوبعدی به  سه بعدی

دانشمندان دانشگاه پترزبورگ توانستند صفحات دو بعدی کوچکی را تولید کنند که طی یک واکنش شیمیایی و با استفاده از یک کاتالیزور تغییر شکل داده و به حالت سه بعدی در‌می‌آیند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از ساینس دیلی، دانشمندان توانستند با استفاده از کاتالیزورها صفحات دو بعدی را به صفحات سه بعدی تبدیل کنند.

صفحات کوچک ضخامتی به اندازه تار موی انسان دارند و سطح آن ها با لایه هایی از کاتالیزورهای مختلف پوشیده شده است. زمانی که این صفحات درون یک مایع حاوی مولکول های واکنشگر قرار می گیرند، مولکول های موجود درون مایع با کاتالیزورهای روی صفحات واکنش داده و موجب حرکت و تغییر شکل صفحات می شوند.
محققان با کنترل واکنش های شیمیایی توانستند حرکات صفحه دو بعدی را به گونه ای کنترل کنند که ترکیبات حاصل از واکنش های اولیه بتوانند واکنش های بعدی را تحت تاثیر قرار دهند.
به گفته محققان با استفاده از انواع مختلف کاتالیزورها و مولکول های واکنشگر می توان حرکات مختلفی را ایجاد کرد و از صفحات دوبعدی به عنوان ابزاری برای انجام وظایف مختلف بهره گرفت. محققان پیترزبورگ در آزمایشگاه توانستند این صفحات را به گونه ای برنامه ریزی کنند که حرکتی شبیه به بال زدن انجام داده و از روی موانع پرش کنند.
محققان قصد دارند در مراحل بعدی این تحقیقات صفحات برنامه ریزی شده متعدد را به گونه ای با یکدیگر ترکیب کنند که دارای خاصیت خودسامانی بوده و قادر به انجام وظایف پیچیده تر باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 991884

وب گردی

وب گردی