آخوندزاده: بودجه وزارت بهداشت کاهش نیافته است/تحریم های مالی  مساوی با تحریم علمی

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با تاکید براین‌که در مقابل تحریم‌ها ما نباید خودمان را ببازیم و باید به سمت توسعه علم و پیشرفت حرکت کنیم، گفت: آن چیزی‌که  بیشتراز تحریم ها ما را نگران کرده، نگرش سیاست مداراها و مجلسی ها نسبت به بودجه تحقیقاتی است که بایستی تجدیدنظر در این خصوص صورت گیرد.

شاهین آخوندزاده قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در رابطه بحث تحریم علم و فناوری، اظهار کرد: متاسفانه بحث تحریم واژه جدیدی نیست ما از اول هم مورد تحریم بودیم اما این بار با شدت بیشتر مورد تحریم قرار گرفتیم.

وی تصریح کرد: با وجود این اگر بازهم بگوییم مورد تحریم علم وفناوری قرار نگرفتیم گزافه‌ای بیش نبوده است چرا که در مطالعات علوم تجربی اگر بخواهیم پروژه تحقیقاتی را انجام دهیم به طور یقین 90 تا 95 درصد نیاز مطالعاتی به مواد مصرفی و تجهیزات آزمایشگاهی برمی‌گردد که این تجهیزات یا ساخت داخل بوده و یا از خارج وارد کشور می‌شد. بنابراین با تحریم بانکی عملا دسترسی به این تجهیزات ممکن نخواهد بود.

تحریم های مالی برای ما مساوی با تحریم علمی

بنابراین حتی اگر غرب معتقد باشد که ما ایران را تحریم علمی نکردیم آنچه چیزی که می بینم عملا تحریم است. در حال حاضر اگرمحقق یا هیاتی بخواهد در یک کنگره بین‌المللی حضور داشته باشد، اولین کاری که باید انجام دهد نخست موضوع مطالعاتی را از طریق سایت باید ریجستر کرده و هزینه را پرداخت کند. با توجه به این‌که نقل و انتقال پول ایرانیان بلاک شده است عملا نمی تواند کاری را انجام دهند. بنابراین ما عملا مثل خیلی از دوره‌های گذشته اعضای هیات علمی و محقیقین نمی توانند در کنگره ها شرکت کنند. تمام مسیرهای مالی ما قطع شده و تحریم های مالی برای ما مساوی با تحریم علمی.

وی با تاکید براین‌که در مقابل این تحریم‌ها ما نباید خودمان را ببازیم و به سمت توسعه علم و پیشرفت حرکت نکنیم، اظهار داشت: ما طی 40 سال با شرایط سخت تحریم کنار آمدیم و ایرانیان یاد گرفتند که به چه شکلی بتوانند در شرایط تحریم کارها را به پیش ببرند. در دوسال گذشته کشور ما رتبه اول علم در منطقه و 16 در دنیا را به خود اختصاص داده است. شاید مقداری با این تحریم شتاب علمی ما کمی کند شود و انتظار داریم که وقتی دولتمردان ما براین مسئله واقف هستند که در مسایل متعدد بین المللی با مانع روبه‌رو هستیم؛ می بایست حمایت‌ها خود را از محققین بیشتر کنند.

بودجه سال 98 وزارت بهداشت تقریبا مانند بودجه سال گذشته است

آخوندزاده با بیان این‌که 80 تا 95 درصد از پروژه‌های تحقیقاتی نیاز به مواد اولیه و تجهیزات پزشکی دارند که با ارز تامین می‌شود، گفت:هم‌اکنون قدرت خرید مردم نسبت به سال گذشته به شدت کاهش پیدا کرده است. اگر دولت و مجلس به نظر خودشان هم کاری بکنند که اعتبار پژوهش را مانند سال 97 ارائه دهند این بدان معنی است که قدرت خرید مردم یک ششم کاهش پیدا کرده است و این بیشتر صدمه وارد می کند. به عبارتی اگر مجلس شواری اسلامی در فصل بودجه ریزی، بودجه های پژوهشی را حتی مثل پارسال نگه دارد بازهم توان علمی کشوریک ششم سال گذشته خواهد بود ولی اگر افزایش دهد می توانم دوره تحریم را پشت سر بگذاریم. آن چیزی‌که بیشتراز تحریم ها ما را نگران کرده است، نگرش سیاست مداراها و مجلسی ها نسبت به بودجه تحقیقاتی است . بودجه وزارت بهداشت نسبت به سال گذشته کاهش پیدا نکرده است تقریبا مانند بودجه سال 97 است.

در حوزه تولید دارو با وجود تحریم‌ها مشکلی نداشتیم

استاد گروه روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با تاکید براین‌که در حوزه فناوری و علم پزشکی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتیم، افزود: هم‌اکنون با وجود تحریم‌هادر بحث تولید دارو گام‌های مثبتی برداشته شده است و در این زمینه به مشکل مواجه نشدیم. طی 10سال گذشته چیزی حدود 50 درصد مواد اولیه دارویی در کشور تولید می‌شد که اکنون این رقم به 75 درصد رسیده است. و این امر باعث می شود که در چنین دوره تحریم در تولید خودرو با مشکل مواجه شویم ولی در حوزه تولید مواد داروی با مشکل روبه رو نشویم.

محدویت در حوزه دارویی نسبت به سایر بخش‌ها خیلی کم است تا جایی که قیمت دارو 7 تا 12 درصد افزایش داشته است این در حالی است که قیمت ماشین سه برابر افزایش قیمت داشته است. اصلا قابل قیاس نیست و این نشان می دهد بخش زیادی از فناوری که برای دارو احتیاج داریم در کشور بومی‌سازی شده است.

باید اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش یابد

وی ادامه داد: باید در این دوره اعتماد به شرکت‌های دانش بنیان افزایش پیدا کند در شرایط ایده آل اگر کیفیت تولیدات فراورده و تجهیزات پزشکی که درصدی از نوعی خارجی از ایران بالاتر باشد برای سلامت بیمار قطعا نوع بهتر را انتخاب می کنید ولی در شرایط تحریم اگر نوع ایرانی نزدیک به نوع خارجی باشد به طور یقین برای این که تولیدات شرکت ارتقا پیدا کند و این اعتماد و اطمینان را به شرکت داخلی سوق دهیم قطعا تولید داخلی را انتخاب خواهید کرد.

در عرصه علمی کشور، اول منطقه هستیم. با یک یازدهم بودجه پژوهشی ترکیه دوسال از ترکیه جلوتر هستیم. بدون تحریم هایی که ترکیه دارد و کل تحریم هایی که علیه ماست.

آخوندزاده با بیان اینکه در بسیاری از موارد از جمله مواد مصرفی و تجهیزات پزشکی بخصوص دسترسی به منابع الکترونیکی نیز مورد تحریم جدی قرار گرفته است، تصریح کرد: باید از این فرصت پیش آمده، جهت شکوفایی فناوری برای رسیدن به خودکفایی استفاده کرد و با تلاش بیشتر بتوانیم تولید 75 درصد از مواد اولیه داروها در ایران را به مرز 90 تا 95 درصد برسانیم.

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، تحریم ها را غیر علمی و ناجوانمردانه خواند و اظهار امیدواری کرد:در برنامه های آتی وزارت، اقدام لازم در این خصوص صورت پذیرد.

حبیبه رحیمیان

انتهای پیام/

کد خبر: 991907

وب گردی

وب گردی