اخلاقیان طاب: بودجه ناکافی در بخش پژوهش تاثیر مخربی بر اشتغال فارغ‌التحصیلان خواهد داشت

رئیس دانشگاه کردستان گفت: اگر سهم بودجه دانشگاه‌های داخلی را در مقایسه با بودجه دانشگاه‌های مطرح دنیا و کشورهای توسعه یافته مقایسه کنیم درمی یابیم که این موضوع نیاز به بازنگری و اصلاحات جدی دارد.

دکتر فردین اخلاقیان طاب رئیس دانشگاه کردستان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص بودجه تخصیص داده شده به دانشگاه 98 اظهار کرد: در واقع یکی از معضلات جامعه علمی و آموزشی ما، کم بودن سهم بودجه بخش آموزش و پژوهش نسبت به سایر نهادها و حوزه‌هاست.

وی ادامه داد: در این راستا، مجلس شورای اسلامی لازم است اهمیت بخش آموزش و پژوهش و در مجموع آموزش عالی را بیشتر درک کنند؛ زیرا بسیاری از مشکلات نظام آموزش عالی به دلیل کمبودها و محدودیت های مالی در کشور ایجاد شده است.

اخلاقیان طاب تصریح کرد: اگر سهم بودجه دانشگاه‌های داخلی را در مقایسه با بودجه دانشگاه های مطرح دنیا و کشورهای توسعه یافته مقایسه کنیم درمی‌یابیم که این موضوع نیاز به بازنگری و اصلاحات جدی دارد. در واقع اگر می خواهیم نظام آموزش عالی را از لحاظ علمی و پژوهشی ارتقا دهیم و همچنین تبادلات و تعاملات بین المللی را گسترش دهیم نیاز به حمایت های مالی بیش از پیش در این حوزه داریم.

وی افزود: هرچند بودجه دانشگاه‌ها نسبت به سال گذشته به صورت متوسط افزایش یافته است؛ اما با‌وجود شرایط اقتصادی فعلی و تورم موجود در عمل رشد چندانی نداشته ایم و قطعا کمبودهای زیادی در این حوزه خواهیم داشت که این موضوع نیاز به مساعدت مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه کشور خواهد داشت.

اخلاقیان طاب بیان کرد: در واقع پیشرفت علمی و فناوری در کشور نیاز به سرمایه گذاری با برنامه ریزی مدون دارد؛ زیرا این موضوع به صورت مستقیم و غیرمستقیم، تاثیر بسزایی درحل معضل اشتغال فارغ التحصیلان نیز خواهد داشت. همان طور که می دانیم شغل های فناورانه نیاز به تامین مالی و سرمایه گذاری های مختلف در پژوهشگاه ها و شرکت های دانش بنیان دارد تا فرصت های شغلی مناسبی برای این عزیزان ایجاد شود.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر حدود 15 درصد بودجه دانشگاه ها به بخش پژوهش اختصاص می یابد؛ اما در اکثر مواقع همین رقم اندک هم به دلایل مختلف به صورت کامل تحقق نمی یابد. همچنین به دلیل اینکه پژوهش به یک برنامه ریزی همه جانبه، منسجم و بلندمدت نیاز دارد و نمی توان توقع داشت که یک شبه و بدون صبر و تلاش این چالش ها حل شود؛ همچنین به دلیل عدم امکانات و بودجه کافی دانشگاه ها عملا اولویت دانشگاه ها در پوشش هزینه ها و رفع نیازهای آموزشی و رفاهی متمرکز می شود.

رئیس دانشگاه کردستان افزود: در واقع دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه کردستان که تقریبا جزء مناطق توسعه نیافته کشور محسوب می شوند بیشتر از دانشگاه‌های شهرهای بزرگ کمبود بودجه را در بخش های علمی، آموزشی و پژوهشی حس می کنند و در حوزه ارتباط صنعت موفق به کسب دستاورد و موفقیت خاصی نشده اند که اگر بخواهیم موانع و چالش ها را اصولی‌تر بررسی کنیم نیاز است که به صورت جدی تر و کلان تر به مسائل نگاه کنیم.

اخلاقیان طاب در پایان خاطرنشان کرد: پژوهش انتها ندارد و هیچ فرد یا دانشگاهی نمی تواند ادعا کند که درعرصه پژوهش به اوج رسیده است به همین دلیل نمی توانیم ادعا کنیم که در حوزه پژوهش موفق عمل کردهایم؛ اما می‌توان گفت نسبت به سال های گذشته پیشرفت داشته‌ایم و برای ابتدای مسیر عملکرد قابل قبولی است که قطعا می توانیم در مسیر پیش رو با به‌کارگیری تمام تلاش خود دستاوردهای بهتری نیز کسب کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 991910

وب گردی

وب گردی