نشریات دانشجویی، ابزار نخبگانی و گفتمانی فضای دانشگاهی هستند

حسینی مسئول خواهران دفتر تحکیم وحدت گفت: در نشریه «ندا» تمام تلاش و سعی صورت گرفته تا محتوای نشریه با فضای جامعه دانشگاهی امروز منطبق باشد و مورد پسند دختران، زنان دانشجو و غیردانشجو با تمامی سلایق قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشریات دانشجویی از زیر شاخه های نشریات دانشگاهی به عنوان تریبون و ابزار در راستای بیان عقاید، افکار و صدای دانشجویان، مطرح کردن مسائل و مشکلات درون دانشگاهی و در ابعاد گسترده‌تر دغدغه های فکری مطرح در جامعه است.

از سوی دیگر ورود دانشجویان به عنوان قشر فرهیخته و تاثیرگذار به حوزه های حساس و خاص در عرصه کنونی کشور از اظهار نظر مغرضانه و جهت دادن به افکار عمومی جلوگیری می کند. یکی از حوزه‌های خاص و محل چالش، حوزه زنان است.

دفتر خواهران اتحادیه دانشجویی دفتر تحکیم وحدت در حوزه‌ زنان، اقدام به انتشار ویژه نامه نشریه «ندا» در راستای پرداختن تخصصی به مسائل حوزه زنان کرده است. این نشریه دانشجویی، اولین و تنها ویژه نامه تخصصی و سراسری در دانشگاه ها در خصوص مسائل زنان است.

برای پرداختن به زوایای مختلف و اهداف نشریه «ندا» با سیده نرگس حسینی مسئول خواهران دفتر تحکیم وحدت و عضو شورای مرکزی اتحادیه به گفت‌‌و‌گو پرداختیم.

حسینی در خصوص اهمیت ورود به حوزه زنان گفت: مبحث حقوق زنان از اول انقلاب تا کنون جزو بحث های داغ کشور است. طی سال های گذشته به این نتیجه رسیده ایم که بحث های شکل گرفته حول محور زنان خالصانه به دنبال رسیدگی به مشکلات زنان کشور نیست و رگه های بحث های سیاسی در آن دیده می شود. از سوی دیگر کسانی که بحث های سیاسی هم نداشتند؛ اما به خاطر نداشتن اطلاعات کافی و موثر یکسری راه حل برای زنان ارائه می دهند که این راهکارها منجر به حل مشکلات زنان نمی شود و ممکن است مشکلات دیگری نیز به بار می آورد.

مسئول خواهران دفتر تحکیم وحدت افزود: از سوی دیگر زنان کشور به جایگاه ایده آل خود نرسیده اند و درگیر مشکلات متعدد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... هستند، برای حل و تعدیل این مشکلات، اتحادیه تصمیم گرفت به این عرصه وارد شده و گام بردارد.

عضو شورای مرکزی اتحادیه دانشجویان دفتر تحکیم وحدت، نشریه را ابزار نخبگانی و گفتمانی فضای دانشگاهی و دانشجویان عنوان کرد و گفت: ادوار دفتر طی سال های گذشته کارهای تحقیقاتی بسیاری در حوزه زنان انجام داده بودند که در نهایت تصمیم بر این شد تا نتایج پژوهش ها علمی و کارشناسی در قالب نشریه با عنوان «ندا» آورده شود. تاکنون 11 شماره از این نشریه به صورت ماهانه و حول موضوعات مختلف زنان انتشار یافته است.

وی خاظر نشان کرد: فعالان حوزه زنان، چه در نهادهای حاکمیتی همچون معاونت امور زنان و خانواده و فراکسیون زنان مجلس و چه در نهادهای غیر رسمی، نگاهی سیاست زده به مسائل زنان دارند یا رویکرد آنان هیچ سنخیتی با هویت حقیقی زنان ندارد؛ اما این نشریه تلاش کرده نگاهی واقع بینانه به مشکلات زنان در جامعه داشته باشد.

حسینی در ادامه تصریح کرد: عدالت در جامعه، تبعیض، خشونت، فضای مجازی و ... از جمله موضوعات مورد توجه در نشریه است. تمام تلاش و سعی صورت گرفته تا محتوای نشریه با فضای جامعه دانشگاهی امروز منطبق باشد و مورد پسند دختران و زنان دانشجو و غیردانشجو با تمامی سلایق قرار گیرد و حول دغدغه فکری آنان باشد.

این فعال دانشجویی با اشاره به اینکه نشریه ندا پیشگام در حوزه زنان است، بیان کرد: باتوجه به اینکه نشریه در دفاتر اتحادیه در دانشگاه ها توزیع می شود، بازخوردی که به ما می دهند مبنی بر استقبال گسترده دانشجویان و به طور خاص پیگیر نشریه هستند. همچنین تیراژ نشریه نیز مشخص کننده این است که جامعه ما چقدر به تولید محتوا در بحث زنان نیاز دارد.

وی تولید محتوا و انتخاب سوژه های نشریه را با توجه به حوزه زنان، بسیار حساس و کارشناسی دانست و گفت: حلقه و جمعی از کارشناسان ادوار و اعضاء فعلی دفتر تحکیم وحدت به همراه کارشناسان و مشاوران حوزه زنان وظیفه انتخاب سوژه برای کار در نشریه را بر عهده دارند.

به عنوان جمع بندی لازم به یادآوری است، نشریات دانشجویی به عنوان یکی از مهم‌ترین عرصه های فعالیت های دانشجویان، حاصل پویش و عصاره فکر دغدغه‌مندانی است که برای ارتقای شاخص های علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دانشگاه و جامعه قلم می زنند و تاثیرگذار هستند.

از این جهت مسئولین دانشگاهی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای برطرف سازی مشکلات نشریات دانشجویی، تسهیل مسیر حرکت و رشد و توسعه بخشی دانشجویان در نشریات دانشجویی گام بردارند که در نهایت جمیع این اقدامات در راستای ارتقای دانشگاه و رفع مشکلات جامعه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 991915

وب گردی

وب گردی