تاکید بر همکاری ایران و افغانستان در دیدار عراقچی با عبدالله

در دیدار معاون وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران با رئیس اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان که عصر امروز شنبه انجام شد دو کشور بر ادامه همکاری های مشترک و دوستانه تأکید کردند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، عراقچی بعد از دیدار با اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان با عبدالله عبدالله رئیس اجرائی دولت وحدت ملی نیز در کاخ «سپیدار» دیدار کرد و دو طرف با تاکید بر روابط تاریخی و دوستانه دو کشور از پیشرفت‌ کار در باره نهایی شدن سند جامع همکاری‌های مشترک تهران و کابل خبر دادند.

عراقچی در این دیدار گفت که سه کمیته از کمیته ‌های مشترک سند جامع همکاری‌های مشترک کارهای خود را به پایان رسانده ‌اند و کار دو کمیته دیگر در حال نهایی شدن است.

وی ابراز امیدواری کرد که این سند هرچه زودتر نهایی شود تا رهبران دو کشور آن را امضا نمایند.

بیشتر بخوانید

اشرف غنی و عراقچی دیدار کردند؛ دومین سفر معاون وزیر خارجه ایران در 3 ماه اخیر به افغانستان

عراقچی از مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با هیأت طالبان در تهران سخن به میان آورد و رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان را در جریان این مذاکرات قرارداد.

وی با بیان اینکه این مذاکرات در هماهنگی با دولت افغانستان انجام شده است ، گفت: جمهوری اسلامی ایران از دولت افغانستان و مذاکرات صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت و پشتیبانی می ‌کند.

عراقچی همچنان حمایت خود را از روند مردم ‌سالاری و برگزاری انتخابات در افغانستان ابراز داشت و با مهم‌ خواندن میزان مبادلات تجارتی میان دو کشور خواهان افزایش روابط و داد و ستد اقتصادی بیشتر شد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی افغانستان نیز با قدردانی از سفر عراقچی به افغانستان از عراقچی خواست تا مراتب تشکر وی را به مقامات جمهوری اسلامی ایران ابلاغ نماید.

وی گفت که روابط میان دو کشور بربنیادهای محکم دوستی و همکاری استوار است و افغانستان از نهایی شدن سند جامع حمایت کامل می کند و تاکید نمود که کارهایی باقیمانده دو کمیته باید به زودی نهایی گردد.

عبدالله اظهار داشت: از اینکه جمهوری اسلامی ایران اصول مذاکرات حکومت با گروه‌های تروریستی را رعایت کرده است و همینطور دولت افغانستان را در جریان مذاکرات با گروه طالبان قرارداده است ، از تهران قدردانی می کنیم.

رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان همچنان تاکید کرد که دولت کابل از صلح حمایت می‌ کند اما صلح نمی ‌تواند به قیمت ضایع شدن دستاوردهای سالیان اخیر تحقق یابد.

عبدالله همچنین حمایت جمهوری اسلامی ایران و نقش این کشور در میزبانی از مهاجرین افغانستان را ستود و خواهان افزایش همکاری‌های بیشتر میان دو کشورشد.

معاون وزارت خارجه ایران پیش از ظهر امروز با «محمداشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان در قصر «گلخانه» دیدار کرد و هر دو طرف در ارتباط با مناسبات دولت با دولت، روند صلح به رهبری و مالکیت افغان ها و چگونگی استفاده بهتر از بندر چابهار بحث و تبادل نظر کردند.

معاون وزارت خارجه ایران در رابطه با دیدار اخیر مقامات ایرانی با طالبان هم به رئیس جمهوری افغانستان گزارش داد و از تعهد کشورش به اصل رهبری و مالکیت حکومت افغانستان در تداوم صلح، اطمینان داد.

در این دیدار تاکید شد که در تمام ابعاد با هماهنگی بیشتر کار صورت گیرد تا نتیجه موثر به دنبال داشته باشد.

عراقچی با «ادریس زمان» همتای افغان خود که در حال حاضر سرپرست وزارت خارجه افغانستان نیز هست در مقر وزارت خارجه دیدار و دو طرف موضوعات مشابهی را که با رئیس جمهوری و رئیس اجرایی به بررسی شده بودند ، مطرح کردند.

وی صبح امروز برای سفر یک روزه در رأس یک هیأت دولتی وارد کابل شد و در فرودگاه کابل مورد استقبال مقامات وزارت خارجه و سفیر جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

هیأتی از طالبان در نهم دی ماه هفته گذشته به تهران سفر کرده و در باره موضوع صلح افغانستان با مقامات ایرانی دیدار و گفت وگو کرد که بخشی از سفر عراقچی به کابل همین موضوع هم بود.

عراقچی قرار است صبح یکشنبه کابل را به مقصد تهران ترک کند.

سفر هفته گذشته دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی به کابل پایتخت افغانستان در فضای رسانه ای ایران و افغانستان بازتاب گسترده و تحلیل های مختلفی را به همراه داشت.

در آن سفر یک روزه که به دعوت حمدالله محب مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان انجام شد، برخی مقامات عالی امنیتی،نظامی و سیاسی ایران، دبیر شورای عالی امنیت ملی را همراهی کردند.

شمخانی در این سفر علاوه بر ملاقات با همتای افغانستانی خود با رئیس جمهوری، رییس اجرایی و برخی دیگر از مقامات ارشد سیاسی و امنیتی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایرنا، قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه نیز در کنفرانسی خبری در خصوص اخباری مبنی بر سفر هیئت طالبان به تهران گفت: بعد از سفر شمخانی و دیدارهایی که در افغانستان داشتند، دیروز هیاتی از طالبان در تهران مذاکرات مفصلی را با عراقچی داشتند.

وی تصریح کرد:‌ با توجه به اینکه افغانستان 50 درصد از اراضی‌اش در اختیار طالبان است، و با توجه ناامنی و بی‌ثباتی که در افغانستان این سفر با تمایل و اعلام این موضوع به دولت افغانستان صورت گرفت.

قاسمی هدف اصلی این مذاکرات را یافتن راهکار و مساعدت برای گفت و گوهای گروه‌های افغانی و دولت این کشور به منظور پیشبرد روند صلح در این کشور عنوان کرد.

وی تصریح کرد: ایران به عنوان همسایه و کشور نقش‌آفرین مهم در منطقه، پس از مذاکرات با دولت کابل، این علاقه مندی را داشت که نقش مهمی را در ایجاد ثبات در افغانستان ایفا کند و این به مفهوم همسویی و یکسان بودن مواضع با این گروه نیست.

تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 991925

وب گردی

وب گردی