روابط ایران و عراق یک الگوی موفق برای دیگران خواهد بود

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد تاکید کرد که روابط ایران و عراق در کلیه زمینه ها آنگونه گسترش می یابد تا به عنوان الگویی موفق از همکاری دو کشور همسایه در روابط بین الملل در آید.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، 'ایرج مسجدی' در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه دفاع ملی عراق در بغداد، با بیان این که نگاه ایران به عراق مبتنی بر رویکرد فرقه ای و حزبی نمی باشد بلکه نگاه انسانی، اسلامی و برادری است تاکید کرد : عراق هیچ دوستی صادق تر از ایران نخواهد داشت.
سفیر ایران در عراق به دعوت سرلشکر الشمری فرمانده و رئیس دانشگاه دفاع ملی عراق در جمع تعدادی از دانشجویان و اساتید این دانشگاه در خصوص (سیاست جمهوری اسلامی ایران در منطقه و عراق) سخنرانی کرد.
وی در بخشی از سخنان خود با بیان این که جمهوری اسلامی ایران به دنبال زورگویی نمی باشد و به هیچ وجه زیر بار زور هم نمی رود، گفت که استقلال و حاکمیت ملی و عزت ملت ها بالاتر از این مسائل است.
این دیپلمات ارشد ایرانی به سیاست های زورگویانه برخی از کشورها از جمله آمریکا در عرصه منطقه ای و جهانی اشاره کرد و ادامه داد: ما معتقدیم آمریکا هم مثل سایر ملتها یک کشور است و در سازمان ملل مثل سایر کشورها یک رای دارد، ولی چرا آمریکا در کشورهای زیادی پایگاه و نیروی نظامی دارد؟ چرا فکر می کند همه باید تحت امر او باشند؟
مسجدی گفت: این ها همه ناشی از سیاست های سلطه طلبی آمریکاست که فکر می کند مانند چند دهه پیش است و همه باید تابع آنها باشند، در این خصوص ما بعنوان جمهوری اسلامی ایران مخالف زورگویی آمریکا هستیم.
سفیر ایران با بیان این که ایران با همه کشورهای دنیا به خصوص همسایگانش روابط سیاسی و اقتصادی خوبی دارد، خاطرنشان کرد: روابط با عراق برای ایران ویژگیهایی دارد که از جمله رابطه تاریخی و فرهنکی، سیاسی، اجتماعی، مردمی، داشتن۱۴۵۰ کیلومتر مرز مشترک، وجود عتبات مقدسه و مراقد شریفه گوناگون، حضور سالانه قریب ۳ تا ۴ میلیون زائر ایرانی در عراق و بلعکس و... است .
وی با تاکید بر این که نگاه ما به عراق نگاهی مبتنی بر دوستی استراتژیک است، افزود: جمهوری اسلامی ایران خواستار صلح، دوستی و برادری با عراق است و بر همین اساس دو کشور همسایه و برادر مرزهای خود را به مرزهای دوستی و همکاری تبدیل کرده اند، چرا که ما مرزهایی امن همراه با حسن همجواری می خواهیم.
این دیپلمات ارشد ایرانی در عراق تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران خواهان عراقی قدرتمند، پیشرفته در همه عرصه ها است، پیشرفت عراق ما را خشنود می کند و ما از هیچ کمکی برای پیشرفت عراق خودداری نخواهیم کرد در همین چارچوب معتقدیم همکاری های دو کشور همسایه باید آنچنان گسترش یابد تا به عنوان الگوی همکاری دو کشور همسایه برای دیگر کشورها قرار گیرد.
وی با اشاره همکاری ایران با عراق در دوره جنگ با داعش، گفت: ما به درخواست دولت بغداد برای کمک به کشور عراق و بدون هیچگونه تبلیغی وارد این کشور شدیم تا به دولت این کشور برای نابودی تروریست ها کمک کنیم. پس از حکم مرجعیت دینی عراق و نیاز به سازماندهی و آموزش و تجهیز نیروهای مردمی، در این زمینه هم به دولت عراق کمک کردیم. آیا این دخالت در حکومت عراق است؟
وی خطاب به دانجشویان دانشگاه دفاع ملی عراق ظهار داشت: از وزارت دفاع و فرماندهان عراقی سوال کنید کمک ما به ارتش بیشتر بوده یا به الحشد الشعبی؟ من همیشه می گویم ارتش عراق باعث عزت است و الحشدالشعبی آمد برای کمک در کنار ارتش قرار گرفت، جنگ با داعش تمام شد نیروهای ما برگشتند اما در حال آماده باش هستند، چرا؟ چون هر موقع درخواست بشود علیه ترویسم سریع وارد عمل بشوند.
وی گفت: من به عنوان سفیر ایران در عراق به شما می گویم همه عراقیها چه سنی و چه شیعه و چه کرد و عرب و ترکمن برای ما یکی هستند، شما می دانید در ۷ استان ما برادران و خوهران اهل سنت زندگی می نمایند لذا نگاه ایران به عراق نه فرقه ای و نه حزبی است، بلکه نگاه انسانی، اسلامی و برادری است، مگر بیشتر جنگ با داعش در مناطق سنی نشین عراق نبوده؟ فلسطین، سوریه و بوسنی کشورهای سنی نشین هستند و کمک ما به مردم این کشورها بر اساس مسئولیت اسلامی بوده است اصلا نگاه ما فرقه گرایانه نمی باشد و همین باعث نگرانی دشمنان منطقه شده است چون می بینند ما دنبال توسعه اقتصادی کشورهای منطقه و افزایش امنیت در منطقمان هستیم.
مسجدی با تاکید بر این که هیچ دوستی صادق تر از ایران برای کشور عراق نیست گفت : ایران به عراق به عنوان دوست و همسایه خوب نگاه می کند و باید تلاش کنیم این روابط بیشتر و مستحکمتر بشود.
این دیپلمات ارشد ایرانی در عراق به روابط تهران با کشورهای عربی نیز اشاره کرد و افزود : ایران خواستار دوستی و ارتباط با همه کشورهای عربی است، آمریکا دارد اختلاف می اندازد، امریکا دنبال شیعه هراسی و ایران هراسی است.
وی در ادامه این جلسه به سوالات دانشجویان در زمینه های مختلف پاسخ داد.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 991926

وب گردی

وب گردی