استعفا یا استیضاح؛ مسئله این است/ از تغییرات جدید وزارت بهداشت تا حواشی خداحافظی آقای وزیر

سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت دولت دوازدهم چندی پیش با صندلی خود در ساختمان ستاد مرکزی وزارت بهداشت و تمامی معاونانش خداحافظی کرد و از سمت خود استعفا داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، استعفای جناب وزیر پس از اعلام لایحه بودجه 98 کل کشور انجام شد، 8 دی ماه امسال الیاس حضرتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در توئیتر خود نوشت دکترقاضی زاده هاشمی در اعتراض به کاهش بودجه سلامت استعفا داده و چند روزی است در جلسات هیات دولت شرکت نمی کند.

بنا بر اعلام سخنگوی سازمان برنامه و بودجه، بودجه امسال وزارت بهداشت 75 هزار و 900 میلیارد تومان بود و این بودجه نسبت به سال گذشته حدود 13 درصد افزایش داشته است، اما گویا این افزایش 13 درصدی از دیدگاه وزیر سابق بهداشت برای اجرای طرح ها و برنامه های این وزارتخانه کافی نبود،‌ به همین منظور استعفای خود را به سید حسن روحانی تقدیم کرد.

مساله استعفای وزیر فرار روبه‌جلوست

علی نوبخت حقیقی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت و گو با یکی از رسانه ها از افزایش 10 درصدی بودجه وزارت بهداشت نسبت به سال گذشته حداقل 10 درصد افزایش پیدا کر‌د‌ه است، وزارت بهداشت د‌ر زمینه مصرف بودجه، قانون ر‌ا رعایت نمی‌کند و مساله استعفای وزیر نیز فرار روبه‌جلوست.

به گفته وی، از لحاظ کارشناسی بودجه وزارت بهداشت مناسب تعیین شده و هیچ گونه کمبودی د‌ر این زمینه احساس نمی‌شو‌د.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

با این حال بسیاری از مسئولان براین باورند که بودجه سلامت در کشور نسبت به سال گذشته نه تنها افزایش نداشته بلکه کاهش یافته است.

از طرفی علی نوبخت عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس،‌ 8 دی ماه در گفت و گو با یکی از رسانه‌ها در واکنش به اظهارات وزیر مبنی بر عدم پرداخت پول بارنشسته های وزارت بهداشت اعلام کرد: وزارت بهداشت و درمان طی این مدت به دلیل عدم مدیریت منابع و رعایت نکردن قانون به ظاهر پول کم آورده است در صورتی که دولت 10 درصد از منابع عمومی خود را صرف بخش سلامت کرده که این رقم در بسیاری از کشور‌ها بسیار پایین‌تر از این حد است.

همچنین وی در بخش دیگری از سخنانش نیز اعلام کرد: در صورت رعایت قانون و مدیریت اصولی توسط وزارت بهداشت مطمئنا یک سوم بودجه سلامت صرفه‌ جویی می‌شد.

طرح تحول سلامت با بودجه 4 هزار و 900 میلیاردی خود به کجا می رسد؟

محال است تا به حال نام طرح تحول سلامت را نشنیده باشید،‌ طرحی که ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت، ارتقای کیفیت خدمات و کاهش هزینه های حوزه سلامت از اوایل اردیبهشت ماه 93 کلید خورد، بسیاری از مردم از این طرح به دلیل کاهش هزینه های سنگین و کمرشکن حوزه سلامت رضایت داشتند و می توانستند از خدمات بیمه سلامت، هزینه های بستری و... استفاده کنند.

برخی نیز معتقد بودند این طرح به قوانین بالادستی و سیاست‌های کلی سلامت توجه چندانی ندارد و به جایی توجه به مواردی مانند پیشگیری، سلامت درمان محوری و بیمارمحوری را در پیش گرفته است. برخی معتقدند طرح تحول سلامت طرح بسیار مناسبی بود اما زیر ساخت های لازم برای آن در نظر گرفته نشده بود، همچنین منایع پایداری در این طرح تعریف نشده بود.

برخی دلیل استعفای وزیر را به مشکلات ایجاد شده در طرح تحول سلامت نسبت می دهند، جالب است بدانید طرح تحول سلامت با شفاف‌سازی اعتبارات مربوطه در سال جاری حدود 4 هزار و 900 میلیون تومان بودجه دریافت خواهد کرد، میزان افزایش بودجه این طرح نسبت به سال گذشته 32 درصد بوده است.

در همین راستا؛ محمدرضا ظفرقندی سرپرست سازمان نظام پزشکی در زمینه دلایل استعفای وزیر بهداشت اعلام کرد: طرح تحول سلامت یکی از شاخص های عمده کار دولت روحانی بود با چالش های جدی مواجه شده بود، طبیعی بود که این شرایط با روحیه وزیر همخوانی نداشت، اما کشور با مشکلات اقتصادی مواجه است. وزیر بهداشت، از یک حد پایین تر آمادگی سازگاری با این مشکلات را نداشت و عقب‌گرد در طرح تحول سلامت را نمی پذیرفت و چاره ای جز جدایی نداشت.

حال باید منتظر ماند تا ببینیم عاقبت این طرح که برخی از نمایندگان از ابتدا با آن مشکل داشتند، سربه کجا خواهد برد.

استعفا یا استیضاح؛ مسئله این است!

گویا پیکان استیضاح، پس از گذشتن از وزیر علوم و وزیر جهاد کشاورزی قرار بود سید حسن قاضی زاده هاشمی را نشانه بگیرد، این موضوع را ما نمی گوییم بلکه آن را علی نوبخت حقیقی رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی 11 دی ماه در گفت و گو با یکی از رسانه ها اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه طرح استیضاح وزیر بهداشت در مجلس کلید خورده، گفت:‌ استیضاح قاضی‌زاده هاشمی کلید خورده است، چندین سوال هم در کمیسیون طرح شده که ایشان باید به صحن علنی بیاید و پاسخ دهد. حدود یک هفته پیش 35 نماینده برگه استیضاح وزیر بهداشت را امضاء کردند؛ به نظر من فرار رو به جلوی ایشان به همین منظور است.

به گفته وی،‌ در وسط راه همه چیز را گذاشتن و رفتن درست نیست و از سوی دیگر باتوجه به شرایط، بحث دارو و درمان بسیار مهم است، ایشان ادعا می‌کنند مردمی هستند در حالیکه با این کارشان مردم را تنها می‌گذارند.

بسیاری از رسانه ها ادعا کردند بیمه سلامت و مشکلات آن،‌ کمبود تجهیزات و ... علت استعفای وزیر است. علی اکبر حق دوست معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت در گفت و گو با یکی از رسانه ها در زمینه شایعه استعفای وزیر بهداشت به علت مشکلات بودجه ای سال آینده وزارت بهداشت افزود: اختلاف نظراتی به وجود آمده که البته فقط مربوط به موضوع بودجه نیست و اصل موضوع به مسائل دیگر از جمله برنامه تحول سلامت مربوط می شود. زیرا منابعی که باید به برنامه تحول سلامت تخصیص پیدا کند، چه در حوزه بیمه سلامت و چه در حوزه وزارت بهداشت به اندازه کافی و به موقع نبوده است. هر چند باید گفت که بودجه برنامه تحول سلامت فقط چیزی حدود 20 درصد از بودجه وزارت بهداشت را شامل می شود.

البته در تاریخ 10 دی ماه، عباس زارع نژاد مشاور وزیر بهداشت سابق اعلام کرد: «خداحافظی وزیر، استنباط رسانه‌ای است و منطقی است که درباره استعفا دولت اظهار نظر کند.»

در ابتدا اعلام شد رئیس جمهور با استعفای وزیر بهداشت موافقت نکرده است، زیرا تصور می شد که این استعفای وزیر چندان جدی نیست و در اعتراض به بودجه های اختصاص داده شده به طرح تحول سلامت مطرح شده است، در این بازه زمانی رسانه ها علی نوبخت حقیقی، محمدباقر اردشیر لاریجانی و علی‌اصغر پیوندی به عنوان گزینه های احتمالی سرپرستی وزارت بهداشت اعلام کردند.

سرانجام حسن روحانی، در تاریخ 13 دی ماه رئیس جمهور ایران پس از موافقت با استعفای سید حسن هاشمی؛ سعید نمکی را به عنوان سرپرست این وزارتخانه تعیین کرد. وی دکترای ایمونولوژی پزشکی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و پیش از این، معاونت امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه را برعهده داشته است.

تغییرات وزارت بهداشت از سازمان غذا و دارو آغاز شد

در تاریخ 13 دی ماه، دکتر عباس زارع نژاد، مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت پس از استعفای سید حسن هاشمی از سمت خود استعفا داد.متن استعفای وی به شرح زیر است:

مسعود ناصری‌پور رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در تاریخ 15 دی ماه از سمت خود استعفا داد. فردی که گفته می شود ارتباط نزدیکی با سید حسن هاشمی داشته و به دنبال وی، استعفا کرده است. متن استعفای وی به شرح زیر است:

سرپرست جدید وزارت بهداشت در 16 دی ماه، دکتر کیانوش جهان پور را به عنوان سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت منصوب کرد. وی پیش از این سخنگوی سازمان غذا و دارو بوده است.

همچنین دکتر مهدی پیرصالحی با حکم دکتر نمکی به سمت معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو منصوب شد. وی پیش از این مدیر اداره کل دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو و معاون طرح و برنامه سازمان غذا و دارو بوده در دولت قبلی بوده است.

حال باید منتظر ماند تا مشخص شود تغییرات مدیریتی شامل خال کدام یک از مسئولان وزارت بهداشت و دستگاه های مرتبط با آن خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 991944

وب گردی

وب گردی