روش بازبرنامه ریزی جدید برای تولید iPSC

تازه ترین مطالعات، رویکرد جدیدی را برای خلق سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) بدون نیاز به استفاده از ویروس ها(و مهم تر از آن انکوژن های استاندارد) ارائه کرده است. این سلول های بنیادی بی خطر و بدون چالش از سلول های خون بند ناف یا خون محیطی تولید شدند.

به گزارش گروه علم و فناوری اییسکانیوز، مطالعه ای در دانشگاه آیوا و به سرپرستی دکتر آلن موی صورت گرفته که فرصت های جدیدی را برای استفاده متفاوت از خون بند ناف فراهم کرده است. والدین معمولا خون بند ناف فرزندان شان را با هدف استفاده در آینده ذخیره سازی می کنند. با این حال، ذخیره خون بند ناف به صورت خصوصی دارای محدودیت های متعددی است که از جمله آن ها اندیکاسیون های درمانی نادر و محدود طی کودکی و هم چنین مقادیر ناکافی سلول های بنیادی متنوع برای درمان بیماری های مزمن در بزرگسالی است.

استفاده از این روش که بدون نیاز به ویروس ها و انکوژن ها صورت می گیرد می تواند برای تولید iPSCهای مشتق از بیماران، تصحیح آن ها و در ادامه؛ پیوند آن ها به فرد موثر باشد. این رویکرد می تواند در طب بازساختی، کشف داروها و ایجاد بیوبانک های سلولی موثر باشد. محققین بر این باورند که با حل مشکل مربوط به تولید ویروسی سلول های iPS‌ و همچنین استفاده از انکوژن ها در تولید آن ها، می توان منبع سلولی نامحدود و مناسبی برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های مخرب عصبی، کاردیوپولموناری، آرتریت، اختلالات متابولیکی و سرطان فراهم نمود.

انتهای پیام/

کد خبر: 991962

وب گردی

وب گردی