پژوهش‌های دانشگاه آزاد تهران شرق در زمینه بلایای طبیعی و مدیریت بحران متمرکز می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق گفت: دانشگاه آزاد اسلامی تهران شرق با توجه به طرح پایش قرار است به صورت تخصصی در حوزه بلایای طبیعی و مدیریت بحران تمرکز کند. در حال حاضر کشور ایران از لحاظ رخدادهای طبیعی در دنیا مقام ششم را دارد که در این راستا ماموریت واحد شرق می تواند اتفاق بسیار جدید و مثبتی در این حوزه باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی تهران شرق با توجه طرح پایشی که اخیرا با هدف ایجاد یک شبکه یکپارچه و منسجم در طرح های پژوهشی و پایان نامه های واحدهای دانشگاهی مختلف سراسرکشور، اجرایی شده است، قرار است به صورت تخصصی بر حوزه بلاهای طبیعی و مدیریت بحران تمرکز کند. در حال حاضر کشور ایران از لحاظ رخدادهای طبیعی در دنیا مقام ششم را دارد که در این راستا ماموریت واحد شرق می تواند اتفاق بسیار جدید و مثبتی در این حوزه باشد.

در این زمینه دکتر احمد سیف رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص ضرورت ایجاد طرح پایش در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: بر اساس طرح پایش، دانشگاه آزاد اسلامی تهران شرق از اول مهر سال جاری به صورت تخصصی بر این حوزه کار می کند و همچنین از این پس مقرر شده 30 درصد پایان نامه های ارشد و دکتری و همچنین طرح ها و ایده های پژوهشی این واحد در راستای ماموریت محول شده ارائه گردد.

سیف ادامه داد: ماموریت واحد تهران شرق به طور رسمی آغاز شده است و ما نظام موضوعات را به گروه های مختلف ابلاغ کرده ایم، امیدواریم روند طرح ها و تحقیقات ارائه شده طوری پیش رود که بتوانیم از این طریق در دانشگاه درآمدزایی کنیم و اتکای دانشگاه به شهریه های دانشجویان کاسته شود.

وی افزود: در واقع در حوزه بلاهای طبیعی و مدیریت بحران، اکثر رشته‌ها درگیر می شوند و این موضوع فرصت بسیار خوبی برای واحد تهران شرق در خصوص فعالیت های میان رشته ای است. برای مثال در هنگام وقوع زلزله، مشکلات و بحران هایی از چند جهت به وجود خواهد آمد مثلا هم به رشته های پزشکی و پیراپزشکی برای درمان جسمی و روحی آسیب دیدگان نیاز است و هم از وکلا یا حقوقدانانی که می خواهند تکلیف افراد خسارت دیده را مشخص می کنند، استفاده می شود. همچنین رشته های دیگری مانند مهندسی عمران و معماری برای بازسازی مجدد منازل و ساختمان های آسیب دیده احتیاج است که باید با هماهنگی و همکاری، بحران و مشکلات احتمالی را رفع کنند.

سیف بیان کرد: درمجموع 4 نسل در نظام های آموزشی سراسر دنیا وجود دارد که اول از همه، نسل آموزش، دوم نسل پژوهش و همچنین در مراتب بعدی نسل کارآفرینی و آخرین مرحله نیز موضوع حل مسئله است.

وی در ادامه گفت: امروزه جامعه‌های علمی و دانشگاهی در سراسر دنیا دریافته اند که صرفا از راه آموزش و پژوهش نمی توانند این مشکلات را حل کنند و لازم است در دانشگاه بخشی به عنوان حل مسئله ایجاد شود تا مشکلات کوچک و بزرگ در سطح یک شهر یا یک کشور و حتی در سطح جهانی و بین المللی را از طریق تحلیل و بررسی مسائل حل کنند.

سیف تصریح کرد: همچنین این طرح به محققان و پژوهشگران مربوطه این امکان را می دهد تا مورد حمایت های مادی و معنوی بهتری قرار گیرند؛ زیرا اکثر طرح های موردنظر ما، نظام‌مند و هدفمند است و کاربردهای مشخصی در زمینه بلاهای طبیعی و مدیریت بحران دارد که به استقبال و حمایت از کاربران متخصص منجر می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: درحال حاضر نظام ارتقای استادان برمبنای مقالات ارائه شده در سطح بین المللی تقریبا منسوخ شده است؛ اما متاسفانه در کشور ما هنوز این روند ادامه دارد که قطعا باید اصلاح شود، هر چند که طرح پایش تا حدی می تواند به اصلاح این موضوع کمک کند و مقالات هدفمندی در حوزه های مختلف تخصصی ارائه دهد و همچنین دستاوردهای مطلوبی در راستای ارتباط بیشتر دانشگاه با صنعت و کاربردی شدن پژوهش ها ایجاد کند؛ اما در کل این نظام نیازمند بازنگری در برخی از قوانین و رویکردهاست که امیدواریم مسئولان مربوطه در وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی به آن اهتمام ورزند.

انتهای پیام/

کد خبر: 991995

وب گردی

وب گردی