تفاهم نامه همکاری میان بنیاد شهید مطهری(ره) و دانشگاه فرهنگیان منعقد شد

در راستای گسترش همکاری های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان و بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری (ره) و به منظور افزایش توانمندی علمی و آموزشی - معرفتی و بصیرتی دانشجو معلمان و تهیه و تولید محتوا با تکیه بر تفکر شهید مرتضی مطهری، تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه فرهنگیان و بنیاد علمی پژوهشی شهید مرتضی مطهری (ره) به امضا رسید.

به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان در این جلسه، دکتر حسین خنیفر رییس دانشگاه فرهنگیان، انعقاد تفاهم نامه را راهکاری برای بهره گیری از آثار شخصیتی ناشناخته در باب توانایی بحث، نگاشت و سخنوری دانست.

وی انطباق میان گفتار و نوشتار را از نشانه های رفتاری شهید مطهری دانست و افزود: برخی از انسان ها به درجه ای از کمال، حضور ذهن و پژوهش محوری می رسند که گویی نوشتار و گفتار آنان یکی است و شهید مطهری مصداق آن در مباحث عمیق است.

دکتر خنیفر، تنوع، پاسخگویی، دقیق و وثیق بودن، محققانه و فرا زمانی، فرا مکانی و فرا نسلی بودن را از ویژگی های آثار این شهید بزرگوار دانست و افزود: آثار ایشان مورد نیاز تمام زمان است، آثار مانایی که پای به مرز جاودانگی می گذارند و ناشی از هوشمندی مؤلف است.

وی با اشاره به توصیه امام خمینی(ره) در مطالعه و برخورداری از آثار شهید مطهری، ایشان را دایرة المعارف متحرک شیعه خواند و افزود: شهید مطهری به عنوان نظریه پرداز انقلاب اسلامی و تلفیق گر حوزه و دانشگاه بود به طوری که استادان و دانشگاهیان را متحیر کرد.

رییس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه شهید مطهری همیشه ذهن خود را برای یادگیری باز کرده بود، با اشاره به خدمات وی در علم فلسفه گفت: ای کاش ایشان باقی می ماند و فلسفه اسلامی را گام ها به جلو می برد.

خنیفر در پایان ابراز امیدواری کرد: بتوانیم از این میراث سترگ و ارزشمند در نظام تعلیم و تربیت استفاده کنیم.

قائم مقام بنیاد علمی و فرهنگی شهید مرتضی مطهری، در این جلسه اهمیت تربیت معلم و نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش برای تعلیم و تربیت را مهم ترین ضرورت انعقاد این تفاهم نامه دانست.

وی با بیان اینکه آگاهی همه معلمان رشته های مختلف به مسائل دینی به ویژه معلمان دینی برای تربیت دانش آموزان بسیار تأثیرگذار است، خاطر نشان کرد: معلمی که یک سال با دانش آموز سر و کار دارد، اگر از سطح فرهنگی مناسبی برخوردار نباشد، تأثیر مستقیم و غیر مستقیمی بر روح دانش آموزان دارد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد مطهری افزود: اگر برخی شبهات و مسائل دانش آموزان از سوی معلمان پاسخ داده نشود، اشکال را بر می گردانند به مکتب و سخن گویان آن مکتب، پس نیاز است معلمان که توقع می رود اهل تفکر باشند، این مسائل را در خود حل کرده باشند.

وی آثار شهید مطهری را دارای دو جنبه علمی انتقال مسائل اعتقادی و تأثیر معنوی برگرفته از طهارت روح این شهید دانست و تأکید بر مبانی اعتقادی و ساخت مبانی فکری را از ویژگی های آن عنوان کرد.

قائم مقام بنیاد شهید مطهری(ره)، با بیان اینکه عمق بخشیدن به معلومات معلمان مسأله ای بسیار اساسی است، تصریح کرد: مهم است که مسائل معرفتی و اعتقادی دانشجومعلمان مورد توجه اساسی قرار گیرد.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر اهمیت دانشگاه فرهنگیان، افزود: قرار است با پرورش معلمان، نسلی ساخته شود و اهمیت دارد که آن نسل با چه درجه از اعتقاد به مکتب خود پرورش یابد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد مطهری با اشاره به گستردگی و تأثیر شبکه های مجازی بر استفاده از چنین گنجینه هایی به عنوان نشان دهنده و یاری دهنده در عبور از مسیر زندگی تأکید کرد.

در ادامه، حجت الاسلام و المسلمین دادگر، یکی از مهم ترین دلایل انعقاد تفاهم نامه میان دانشگاه فرهنگیان و بنیاد علمی شهید مطهری در زمینه علمی، آموزشی، فرهنگی و پژوهشی را علاوه بر تأکیدات حضرت امام (ره) و رهبرمعظم انقلاب اسلامی در زمینه بهره گیری از آثار استاد شهید مطهری (ره)، مأموریت و رسالت مهم دانشگاه در امر تربیتِ معلمِ تراز انقلاب اسلامی دانست.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم دانشجو معلمانی برخوردار از مبانی فکری عمیق و با قابلیت ها و توانمندی های حرفه ای لازم و رسالت معلمی داشته باشیم، یکی از بهترین اقدامات دانشگاه انس با آثار شهید مطهری است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان، گفت: بر همین اساس حتی تلاش این است که در دروس تعلیم و تربیت اسلامی و معارف اسلامی نسبت به بهره گیری از ظرفیت آثار این شهید بزرگوار پس از امکان سنجی و بررسی نیاز دانشجومعلمان و تطبیق با سرفصل ها، برای تولید و تامین محتوای کتب درسی نیز اقدام لازم در حد ممکن انجام شود.

وی با اشاره به ظرفیت بیش از 30کانون دانشجویی اندیشه شهید مطهری در دانشگاه فرهنگیان آن را ظرفیتی مناسب در جهت پیشبرد زمینه های همکاری برشمرد.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر با تأکید بر ظرفیت اساسنامه بنیاد علمی، فرهنگی استاد شهید مطهری به عنوان یکی از مجموعه های دارای مرجعیت در زمینه آثار علمی استاد، اظهار کرد: کمیته مشترکی با حضور مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان به نمایندگی از نهاد و دانشگاه و حجت الاسلام والمسلمین سید حمید حسینی معاون بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری به نمایندگی از بنیاد شهید مطهری برای انجام توافقات و پیگیری تحقق زمینه های همکاری تشکیل خواهد شد.

وی، همچنین به همکاری حوزه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت نسبت به بررسی میزان تحقق و پیگیری زمینه های همکاری و توافقات اشاره کرد.

کد خبر: 992000

وب گردی

وب گردی