برنده شدن جایزه سال 2019 آکادمی جهانی علوم توسط یک دانشمند ایرانی

حسین بهاروند موسس و رئیس پژوهشکده زیست شناسی و فناوری سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی، برنده جایزه سال 2019 آکادمی جهانی علوم ( Twas )در رشته زیست شناسی شد.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، آکادمی جهانی علوم (TWAS ) که زیر نظر یونسکو مدیریت می شود، بیش از یک هزار و ۱۰۰ دانشمند برتر از جمله ۱۵ برنده جایزه نوبل عضو هستند. هر ساله آکادمی TWAS جوایز خود را در ۹ حوزه علمی به دانشمندان برگزیده کشورهای در حال توسعه به پاس سهم قابل توجهشان در پیشرفت و کاربرد علم و فناوری به منظور توسعه پایدار اعطا می کند.

این نهاد در سال ۲۰۱۹ جایزه ویژه خود در حوزه زیست شناسی را به حسین بهاروند، استاد پژوهشگاه رویان، به واسطه خدمات ارزنده در تولید و نگهداری سلولهای بنیادی و ارائه مفاهیم جامعی از پرتوانی و تمایز این سلولها به سلولهای عصبی، قلبی و کبدی اهدا خواهد کرد.

این نخستین باری است که در حوزه زیست شناسی یک دانشمند ایرانی موفق به دریافت این جایزه می شود. این جایزه در سال آینده طی مراسمی در بیست و نهمین کنفرانس عمومی TWAS به صورت رسمی اهدا خواهد شد.

حسین بهاروند، استاد ممتاز، موسس و رئیس پژوهشکده زیست شناسی و فناوری سلولهای بنیادی پژوهشگاه رویان است. وی در سال ۱38۲ برای اولین بار سلولهای بنیادی جنینی انسانی و موشی را در ایران تولید کرد و در سال ۱387 به همراه همکارانش موفق به تولید سلولهای بنیادی پرتوان القائی انسانی و موشی شد.

این فعالیتها او و همکارانش را قادر ساخت تا شاخه های مختلف پزشکی بازساختی را در ایران پایه گذاری و پیگیری کنند. زمینه های پژوهشی او پیرامون ارتقاء تحقیقات ترجمانی و پزشکی بازساختی از دیدگاه سلول های بنیادی، زیست شناسی تکوینی و مهندسی با الهام از طبیعت برای مطالعات مهندسی بافت و سلول است.

وی در کارآزمایی های بالینی متعدد و پیوند سلول های بنیادی بافتی مشارکت داشته است و در زمینه توسعه تولید صنعتی سلول فعالیت می کند. تاکنون از ایشان بیش از 3۵۰ مقاله علمی بین المللی و 4 کتاب به زبان انگلیسی توسط انتشارات Springer و John Wiley به چاپ رسیده است. وی تاکنون موفق به کسب 3۰ جایزه ملی و بین المللی شده است. از جمله این افتخارات، دریافت جایزه بین المللی یونسکو در حوزه علوم زیستی در سال ۲۰۱4 به واسطه تحقیقات روی سلولهای بنیادی و کاربرد آن در پزشکی بازساختی در راستای بهبود کیفیت زندگی انسانها است. همچنین، وی در سال ۲۰۱7 به عنوان یکی از ۲۰ فرد تاثیر گذار سلولهای بنیادی از سوی سایت معتبر Niche The در سطح جهانی معرفی شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 992006

وب گردی

وب گردی