توسعه دانشگاه ها بعد از انقلاب، اختلاف طبقاتی در حوزه آموزش را کاهش داد

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ریشه کن شدن بی سوادی و توسعه آموزش عالی با گسترش دانشگاه ها در تمام نقاط ایران منجر به توسعه عدالت آموزشی شده است که اختلاف طبقاتی در حوزه آموزش را کاهش داد.

دکتر محمد اسحاقی معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره توسعه عدالت آموزشی در ایران بعد از انقلاب گفت: خدماتی که انقلاب اسلامی در توسعه عدالت آموزشی به ثمر رسانده انکار ناپذیر است تا جایی که به لحاظ علمی و کسب دستاوردهای مختلف علمی و فناوری، امروز در جایگاه برتر جهانی قرار داریم و اگر در دروان قبل از انقلاب شاخص‌‌‌‌‌های توسعه علم و فناوری در مقایسه با دیگر کشورها کمتر از 1 درصد بود امروز به برکت انقلاب به عنوان یکی از قطب‌‌‌های علمی منطقه و حتی در برخی حوزه‌‌های علمی در جهان شناخته شده‌ایم.

وی افزود: قبل از انقلاب، 4 هزار عضو هیات علمی داشتیم که عمدتا در دانشگاه‌‌‌‌‌های بزرگ کشور و در یکسری شهرهای خاص مشغول به کار و فعالیت بودند؛ اما امروز بیش از 90 هزار عضو هیات علمی در رشته‌های مختلف داریم که در تولید علم و کسب رتبه‌‌‌های برتر در علوم مختلف به ویژه علوم و تکنولوژی پیشرفته سهم و نقش بسزایی دارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه درباره توسعه عدالت آموزشی در کشور تصریح کرد: درسال 57 در کل کشور، 27 دانشگاه وجود داشت اما در حال حاضر بیش از 200 دانشگاه جامع دولتی و بیش از 400 واحد دانشگاهی در دانشگاه آزاد داریم همچنین 60 دانشگاه پزشکی داریم که تمام نیازهای حوزه علم و تحقیقات، بهداشت و درمان را پاسخ می‌دهند و با گسترش زیر ساخت‌‌ها آموزش عمومی و افزایش سطح سواد در کشور که قبل از انقلاب حدود 47 درصد بود، امروز به بیش از 94 درصد رسیده تا جایی که تفاوت نرخ باسوادی زنان و مردان تغییر فاحشی داشته است به گونه‌ای که امروز بیش از نیمی از فارغ‌التحصیلان جامعه را زنان تشکیل می‌دهند.

اسحاقی خاطر نشان کرد: اختلاف مناطق شهری و روستایی در بهره‌مندی از تحصیل قبل از انقلاب 35 درصد بود؛ اما در حال حاضر، به کمترین حد ممکن رسیده است، تعداد مدارس در قبل از انقلاب، 47 هزار واحد بود اما بعد از انقلاب بیش از 100 هزار مدرسه در کشور ایجاد شده است که گسترش آنها در مناطق مختلف کشور اختلاف طبقاتی در حوزه آموزش را کاهش داد و امکان تحصیل برای تمام اقشار جامعه فراهم شده است تا از امکانات لازم برای ادامه تحصیل بهره‌مند شوند. امروز بخش زیادی از مسئولان ما برخواسته از مناطق محرومی هستند که به برکت انقلاب امکان کسب تحصیلات عالیه و حضور در پست‌‌‌های مسئولیتی را یافتند.

وی یاد آورشد: قبل از انقلاب، تنها دو مرکز استعدادهای درخشان داشتیم و امروز بیش از 1500 مرکز استعداد درخشان برای پرورش نخبگان که سهم مهمی در آینده ایران دارند تاسیس شده است. یکی دیگر از شاخص‌‌های مهم در توسعه عدالت آموزشی، تعداد دانشجویان موجود است که در حال حاضر، بیش از 4 میلیون دانشجو داریم در شرایطی که قبل از انقلاب حدود 170 هزار نفر دانشجو داشتیم.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی متذکر شد: قبل از انقلاب، حدود 7 هزار پزشک داشتیم اما امروز بیش از 100 هزار پزشک در تخصص‌‌های مختلف داریم که در داخل کشور تحصیل کردند اما قبل از انقلاب، بسیاری از پزشکان برای گرفتن تخصص به خارج از کشور می‌رفتند این در شرایطی است که امروز بسیاری از پزشکان با بهره‌مندی از امکانات گسترده در حوزه آموزش عالی داخل کشور در دانشکده‌های پزشکی ایران درس خوانده و فارغ التحصیل شدند و به توسعه بهداشت و درمان ایران خدمت می‌کنند.

اسحاقی متذکر شد: در آخرین ارزیابی جهانی مبنی بر تولید علم، ایران در جایگاه 16 جهان و در منطقه و بین کشورهای اسلامی در جایگاه نخست قرار دارد این در شرایطی است که در دوران قبل از انقلاب یک کشور وابسته بودیم و شاید نامی از ایران در عرصه‌‌های علمی و بین‌‌المللی وجو نداشت اما امروز به عنوان تولید کننده علم در دنیا شناخته می‌شویم.

وی درباره نقش دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه عدالت آموزشی در کشور تاکید کرد: دانشگاه آزاد با گستردگی در سراسر کشور امکان ادامه تحصیل، در دورترین نقاط کشور را فراهم آورده است تا جایی که با تاسیس واحد‌های دانشگاه آزاد در نقاط محرومی چون زاهدان امکان ادامه تحصیل خصوصا برای دختران این مناطق فراهم شده که منجر به برقراری عدالت آموزشی و حضور زنان و دختران در اجتماع و آموزش عالی کشور فراهم شده رویدادی که تا پیش از انقلاب شاهد آن نبودیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 992020

وب گردی

وب گردی