رئیس حماس در خارج: حمایت ایران از فلسطین و مقاومت در سطوح مختلف ادامه دارد

«ماهر صلاح» رئیس حماس در خارج، ضمن اشاره به روابط گسترده این جنبش با کشورهای مختلف ، اعلام کرد روابط حماس با ایران مرحله «سستی» را پشت سر گذاشته است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، «ماهر صلاح» رئیس حماس در خارج در گفت‌وگویی با وبگاه «الرساله» به مهم‌ترین چالش‌ها و پرونده‌هایی پرداخت که حماس و مسأله فلسطین در سال جدید با آن روبروست. وی همچنین بر تأکید حماس برای بازگشت وحدت ملی و پایان اختلافات تأکید کرد.

صلاح گفت: به نظر می‌رسد آشتی در دوره «محمود عباس» (رئیس تشکیلات خودگردان) غیرممکن است با وجود آنکه ما تأکید کرده‌ایم اختلافات و جدایی در راستای منافع ما فلسطینی‌ها نیست. حماس علیرغم اصرار بر آشتی، دست‌بسته نخواهد نشست و به صورتی گسترده در راستای شکست محاصره با تمام ابزارهای در دسترس کار خواهد کرد.

وی از تلاش‌های گسترده مصر برای شکست محاصره غزه خبر داد و افزود تماس‌ها میان رهبران حماس و قاهره ادامه دارد، مصر اولین ایستگاه سفر پیش رو خواهد بود و در این سفر درباره روابط دوجانبه و تلاش‌ها در راستای آتش‌بس بحث و تبادل نظر خواهد شد.

صلاح گفت سفر «اسماعیل هنیه» به خارج قبل از نیمه ژانویه (ماه جاری) انجام خواهد شد.

پیش تر حماس اعلام کرده بود روسیه از هنیه برای سفر به این کشور دعوت کرده است و مقدماتی برای سفر وی به کشورهای دیگر علاوه بر روسیه نیز ترتیب داده شده است.

ماهر صلاح در ادامه، فداکاری‌های گسترده فلسطینی‌ها در راهپیمایی‌های بازگشت در نوار غزه را ستود و گفت ثمره اینها، برداشتن گام‌های عملی برای شکست محاصره غزه یا حداقل کم کردن از آن بود.

رئیس حماس در خارج سپس به سفر سال گذشته (2018) «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عُمان و استقبال از وی در این کشور پرداخت و گفت دیداری میان اعضای حماس با یکی از مسئولان ارشد عمان انجام و در این دیدار تأکید شده حماس استقبال از نتانیاهو در مسقط را مردود می‌داند و این موضع شایسته نقش عمان که همیشه به حمایت از مسأله فلسطین معروف بوده، نیست.

وی همچنین به تماس‌ها و ارتباطات غربی و عربی حماس با کشورهای مختلف مانند مصر، قطر، ترکیه، ایران، لبنان، مغرب، موریتانی، الجزائر، آفریقای جنوبی، مالزی و روسیه اشاره کرد.

صلاح فاش کرد: تماس‌ها و ارتباطات گسترده‌ای میان حماس و مسئولان سابق اتحادیه اروپا و آمریکا صورت گرفته و همه آنها به ما تأکید کرده‌‌اند این تماس‌ها با آگاهی وزارت خارجه کشورشان صورت گرفته است و زمانی که هیأت‌های حماس این کشورها را ترک می‌کرده‌‌اند گزارش‌های واضحی درباره نتایج سفرها به مسئولان مربوطه تحویل داده شده است.

وی افزود مسئولان غربی نمی‌توانند علنا با حماس دیدار کنند زیرا آمریکا و اروپا، حماس را در لیست تروریسم قرار داده‌اند. حماس برای برداشتن محاصره بین‌المللی تحمیل شده تلاش می‌کند اما امکانات ما با توجه به امکانات دیگران بویژه آمریکا محدود است و آنها بر کشوهای دیگر برای مقابله و رویارویی با ما اعمال فشار می‌کنند.

صلاح درباره روابط این جنبش با روسیه هم گفت؛ موضع روسیه در سازمان ملل واضح است، مسکو گنجاندن حماس در لیست گروه‌های تروریستی را رد کرده و این برای توازن بین‌المللی به نفع مسأله فلسطین بسیار مهم است.

وی به «معامله قرن» (طرح ادعایی آمریکا برای حل مسأله فلسطین) هم پرداخت و گفت این طرح چهار عنوان اصلی دارد. اول: قدس که دونالد ترامپ (رئیس‌جمهور آمریکا) تلاش می‌کند شناسایی آن به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را نهایی کند. دوم: موضوع آوارگان و حق بازگشت. سوم: ایجاد دولت در غزه و مناطق متفرقه کرانه باختری و چهارم: چیدن دوباره گروه دوستان و دشمنان در منطقه به نحوی که رژیم اسرائیل به دوست و ایران به دشمن تبدیل شود.

وی در ادامه درباره روابط با سوریه گفت که این جنبش از لحظه اول شروع حوادث در سوریه ترجیح داد موضع «بیطرفی» در نزاع‌های عربی داخلی اتخاذ کند؛ تجربه ثابت کرده ورود به نزاع‌های عربی به مسأله فلسطین خسارت وارد می‌کند.

صلاح در ادامه به تحولات در روابط حماس با تهران پرداخت و گفت این روابط مرحله «سستی» را پشت سر گذاشته و حمایت ایران از فلسطین و مقاومت در سطوح مختلف ادامه دارد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 992045

وب گردی

وب گردی