آزار و اذیت نوجوانان ساختار مغز را تغییر می‌دهد

دانشمندان کشف کردند که آزار و اذیت کودکان و نوجوانان باعث تغییر ساختار مغز آنان شده و سلامتشان را به خطر می اندازد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تحقیقات جدید نشان می دهد ممکن است تفاوت های ساختاری فیزیکی در مغز نوجوانانی که به طور مرتب مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، وجود داشته باشد.

این مطالعه نشان داد که آزار و اذیت دوران کودکی بر سلامتی اثر می گذارد و می تواند هزینه های قابل توجهی را برای افراد، خانواده های آنها و جامعه به وجود آورد.

محققان ایالات متحده بر این باورند که پیشگیری از آزار و اذیت افراد در دوران دبیرستان برای هر فرد منفعتی به اندازه بیش از یک میلیون دلار همراه داشته باشد.

در سال های اخیر، سوء استفاده از اینترنت به یک مشکل گسترده تبدیل شده است. هرج و مرج سایبری هرگونه آزار و اذیت از طریق تلفن های همراه، رسانه های اجتماعی یا اینترنت به طور کلی انجام می شود.

چنین دستگاه هایی اجازه می دهند که قلدرها به طور ناشناس و در هر زمان از روز به آزار و اذیت خود ادامه دهند.

پیش از این نیز «بورک کینلان» و همکارانش اطلاعات، پرسشنامه و اسکن مغز 682 شرکت کننده از انگلستان، ایرلند، فرانسه و آلمان را تجزیه و تحلیل کرده بودند.

کینلان اعلام کرد دائما قلدری کردن در مورد کودکان مضراتی فراتر از موارد روانی دارد و این مسئله ممکن است تفاوت های ساختاری فیزیکی در مغز نوجوانانی که به طور مرتب قربانی این نوع از خشونت ها می شوند، به وجود آورد.

این شرکت کنندگان بخشی از پروژه طولانی مدت به نام «IMAGEN» بودند که توسعه مغز و سلامت روان نوجوانان را ارزیابی می‌کرد.

به عنوان بخشی از این پروژه، اسکن مغز با وضوح بالا از شرکت کنندگان در 14 و 19 سالگی گرفته شد.
در سنین 14، 16 و 19 سالگی این شرکت کنندگان نیز باید پرسشنامه هایی را درباره این که آیا آنها مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند و اگر جواب مثبت بود تا چه میزان به آنها قلدری شده است را پُر کردند.

نتایج نشان داد که 36 نفر از 682 جوان در معرض آزار و اذیت مزمن بوده اند. داده های این شرکت کنندگان در مقایسه با سایر افرادی که آزار و اذیت کمتری را تجربه کرده بودند، مقایسه شد.

طبق نتایج به دست آمده، مشاهده شد که تغییرات در حجم مغز و همچنین سطح افسردگی، اضطراب و بیش فعالی از سن 19 سالگی شروع شده اند.
این تحقیق نشان می دهد که قلدری مزمن منجر به افزایش بروز افسردگی، اضطراب و بیش فعالی می شود؛ اما مسئله مهم این تحقیق کاهش حجم مغز در قسمت هایی است که در ایجاد حس هایی مانند پاداش، انگیزش و توجه موثرند .
این تحقیق نشان می دهد که جوامع باید قبل از ایجاد تغییرات غیر قابل برگشت در ساختار مغز نسل های آینده، مانع وقوع قلدری شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 992080

وب گردی

وب گردی