آغاز اجرای طرح پژوهشی مطالعات آثار صخره‎ای خوزستان+عکس

مرحله نخست طرح پژوهشی بررسی نقوش برجسته آثار صخره‎ای استان خوزستان زیر نظر پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی آغاز شد.

به گزارش ایسکانیوز، ایوب سلطانی مدیر پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر ایذه گفت: به همت کارشناسان و مشاوران پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی، مرحله اول طرح پژوهشی مطالعات آثار صخرهای (نقوش برجسته صخرهای استان خوزستان) زیر نظر پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی در حال انجام است.

او در ادامه با بیان این‎که در این مرحله نقوش برجسته اشکفت سلمان، کول فرح، خنگ اژدر، خنگ یارعلیوند، خنگ کمالوند، شاهسوار و شهیون درحال بررسی هستند افزود: در این بررسیها، تأثیرات فیزیکی و شیمیایی عوامل فرساینده محیطی بر روی نقوش برجسته، ویژگیهای فنی بستر شکلگیری اثر و ارزشهای پیدا و پنهان اثر ارزیابی می‎شوند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر ایذه گفت: این طرح با همکاری پایگاه پژوهشی آیاپیر و ادارهکل میراث فرهنگی خوزستان به منظور دستیابی به شناخت کمی و کیفی در حال انجام است.

وی اطلاع از وضعیت آثار صخرهای را از اولویتهای طرح حاضر دانست و افزود: با تهیه اطلاعات جامع تاریخی در این زمینه، پیشینه حفاظت و مرمت آثار و نیز آسیبشناسی این آثار ارزشمند فرآهم خواهد آمد تا زمینههای لازم نیز برای ثبت این آثار در فهرست میراث جهانی مهیا شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 992086

وب گردی

وب گردی