مقایسه آمار بیکاری در 4  سال اخیر/ عدم وجود کارآفرینی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی

طبق آمار بیش از 40 درصد از بیکاران در سال 97 فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، جمعیت بیکار ۱۰ ساله و بیشتر از حدود سه میلیون و ۱۷۴ هزار و ۴۲ نفر تغییر محسوسی نداشت و نرخ بیکاری در همان ۱۱.۷ درصد باقی ماند.روند تغییرات این نرخ نشان می دهد که بیکاری نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است. بررسی نرخ بیکاری افراد ١٠ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ١١,٧ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. روند تغییرات این نرخ حاکی از آن است که این شاخص نسبت به پاییز ١٣٩٦ هیچگونه تغییری نداشته و جمعیت بیکار کشور با ٧٢ هزار نفر افزایش به ٣ میلیون و١٧٤ هزار نفر رسیده است.

آمار ها نشان می دهد که بیشتر آمار بیکاری متعلق به فارغ التحصیلان و دانشجویان است و علت اصلی رشد آمار بیکاری عدم کارآفرینی صحیح است.

جمعیت بیکار زنان و مردان

در حال حاضر از جمعیت بیکار موجود حدود دو میلیون و ۱۹۳ هزار و ۴۶۳ نفر را مردان و نرخ بیکاری در بین آنها ۱۰.۱ درصد گزارش شده است. که آمار نشان می دهد حدود ۷۱ هزار و ۴۹ نفر بر تعداد بیکاران مرد در سال جدید اضافه شده است.

جمعیت بیکار زنان برای سال جاری حدود ۹۸۰ هزار و ۵۷۸ نفر گزارش شده که در مقایسه با پاییز سال گذشته حدود ۵۹۶ نفر کاهش داشته است.

آمار بیکاری فارغ التحصیلان در سال ۹۵و ۹۶

در سال گذشته بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور بیکار بودند که از تعداد یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از این جمعیت را فارغ التحصیلان یا دانشجویان تشکیل می‌دهند.

در سال ١٣٩٦، ۴۰.۳ درصد جمعیت ١٠ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

نرخ بیکاری جمعیت فارغ التحصیل یا در حال تحصیل دوره‌های عالی کشور در سال ۹۵، ۲۰ درصد بود که نسبت به سال ۱۳۹۴ معادل ۱.۵ درصد رشد داشت.

این نرخ برای فارغ التحصیلان یا افراد در حال تحصیل نیز در گروه مردان ۱۴.۱ درصد و در گروه زنان ۳۱.۱ درصد اعلام شد.

نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله حاکی از آن است که ۲۵.۳ درصد از فعالان این گروه سنی در سال ١٣٩٦ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات سالانه‌ی نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به سال قبل ۰.۶ درصد کاهش یافته است.

تعداد شاغلین در سال ١٣٩٦ به ۲۳ میلیون و ۳۷۸ هزار و ۶۱۳ نفر رسیده که نسبت به سال گذشته ۷۹۰ هزار و ۵۶۱ نفر افزایش یافته است.

همچنین نسبت اشتغال در سال ١٣٩٦ به ۳۵.۵ درصد رسید که نسبت به سال ١٣٩٥ افزایش یک‌درصدی داشته است.

نرخ بیکاری در سال ۹۵و ۹۴

نرخ بیکاری در دو سال گذشته نشان می‌دهد که 12.4 درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده‌اند. بر اساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

نرخ بیکاری در سال ۹۴، حدود11 درصد اعلام شده بود که در حال حاضر با رشد 1.4 درصدی به 12.4 درصد افزایش یافته بود.این نرخ برای مردان 9.3 و زنان 19.4درصد است.

نتایج این طرح نشان می دهد تعداد جمعیت فعال (شاغل و بیکار) در کشور 24 میلیون و 701 هزار و 177 نفر است که از این تعداد 2 میلیون و 729 هزار و 92 نفر بیکار هستند.بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله معادل 26.1 درصد است که برای مردان این گروه 22.3 و زنان 42.8 درصد اعلام شده است.

همچنین 18 درصد از شاغلان کشور در بخش کشاورزی، 32.5درصد در بخش صنعت و 49.4 درصد در بخش خدمات فعال هستند.

در این میان رشد بخش های مختلف اقتصادی در بعضی حوزه ها مثل گروه کشاورزی، گروه نفت تغییرات زیادی داشته است.

بیشترین نرخ بیکاری در استان های البرز و کرمانشاه

براساس جداول آماری، در پاییز امسال بیشترین درصد افزایش نرخ بیکاری مربوط به استان البرز بود.

نرخ بیکاری استان البرز در پاییز 1396 معادل 10.3 درصد بود که پاییز امسال با 5.5 درصد رشد به 15.8 درصد رسید.

نرخ بیکاری در کرمانشاه با 6.9 درصد کاهش، رتبه نخست بیشترین نرخ بیکاری بین استان های کشور را در یک سال (پاییز 1396 تا پاییز 1397) به خود اختصاص داد.

پایین ترین نرخ بیکاری در سال 97 متعلق به همدان با 6.5 درصد است که بررسی شکاف مطلق در نرخ بیکاری طی سال های 90 تا 97 نشان می دهد که بیشترین شکاف در بین استان های کشور مربوط به سال 95 با 14.7 واحد درصد بوده است.

روند نرخ بیکاری در سال های مورد بررسی نشان می دهد که نرخ مزبور در سال 1395، با 12.4 درصد بالاترین میزان را در کشور داشته است. این در حالی است که در همین سال 13استان (42 درصد از استان ها) دارای نرخ بیکاری بالاتر از نرخ بیکاری مربوط به کل کشور بوده اند. در سال 94 ، استان هایی که دارای نرخ بیکاری بالاتر از نرخ بیکاری مربوط به کل کشور بوده اند. بیشترین سهم (61 درصد ) را به خود اختصاص داده اند.

از سوی دیگر در سال های 91 و 96 استان هایی که دارای نرخ بیکاری از نرخ بیکاری مربوط به کل کشور بوده اند. کمترین سهم (39.0 درصد) را داشته اند.

کمترین نرخ بیکاری در سال های مورد بررسی مربوط به سال 92 با 10.4درصد بوده است که در سال مذکور 48 درصد از استان ها دارای نرخ بیکاری بالاتر از نرخ بیکاری کشور بوده اند.

بیشترین اشتغال در بخش خدمات است

بخش خدمات با 49.9 درصد بیشترین سهم اشتغال در بخش های عمده فعالیت اقتصادی را به خود اختصاص داد.

در جایگاه های بعدی، بخش صنعت با 32.9 درصد و کشاورزی با 17.2 درصد قرار گرفت.

سهم شاغلان بخش کشاورزی در پاییز 1397 نسبت به فصل مشابه پارسال 0.1 درصد افزایش یافت، سهم شاغلان بخش صنعت هیچگونه تغییری نکرد و از سهم شاغلان بخش خدمات نیز 0.1 درصد کاسته شد.

بیکاری ۴۰ درصد فارغ التحصیلان در سال ۱۳۹۷

تفکیک جمعیت شاغلان و بیکاران بر اساس تحصیلات نشان می‌دهد که سهم فارغ التحصیلان آموزش عالی از جمعیت بیکار حدود ۴۰.۵ درصد است که در مقایسه با سال گذشته ۳.۴ درصد افزایش دارد.

همچنین در این بین سهم فارغ التحصیلان آموزش عالی از کل جمعیت شاغل ۲۳.۹ درصد است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

مقایسه نرخ بیکاری بهار سال ۱۳۹۷ با سال ۱۳۹۶

میزان بیکاری در ایران طی بهار سال ۱۳۹۷ ، ۱۲.۱ درصد بوده که در مقایسه با بهار سال ۱۳۹۶ نیم درصد کاهش داشته است.

نرخ بیکاری در میان جوانان بین سنین جوانان ١٥ تا ٢٩ نسبت به سال گذشته افزایش درصدی داشته است.

کد خبر: 992100

وب گردی

وب گردی