ابتلای 250 هزار ایرانی به مشکلات شنوایی

مدیرکل دفتر امور روزانه توانبخشی و توانپزشکی بهزیستی گفت: کم شنوایی معلولیتی پنهان و شایع ترین نقص مادرزادی است بطوری که بیش از 250 هزار نفر در کشور دارای معلولیت شنوایی هستند.

به گزارش ایسکانیوز، افروز صفاری فرد در هفتمین سمپوزیوم خانواده و کودک کم شنوا با رویکرد های نوین در توانبخشی با بیان اینکه کم شنوایی معلولیتی پنهان بر جنبه های مختلف رشد مهارت های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد و خانواده وی ایجاد می کند گفت: هر چه سن افراد مبتلا به کم شنوایی پایین تر باشد، میزان آسیب وارده بر مهارت های فرد بیشتر و جنبه های گسترده تری از فرآیند رشد و تحول زبان و گفتار وی تحت تأثیر قرار می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه کم شنوایی معلولیتی پنهان و شایع ترین نقص مادر زادی است افزود: میزان شیوع کم شنوایی در زمان تولد بیش از 2 برابر مجموع دیگر اختلالات قابل ارزیابی در نوزادان است.

وی با بیان اینکه بالغ بر 4 هزار موالید دچار کم شنوایی شدید و عمیق هستند گفت: 25 درصد علت ناشنوایی ناشناخته است ، 50 درصد ژنتیک و 25 درصد بیماری های واگیردار از خدمات سازمان بهزیستی بهره مند هستند.

بالغ بر 4 هزار موالید دچار کم شنوایی شدید و عمیق هستند گفت: 25 درصد علت ناشنوایی ناشناخته است ، 50 درصد ژنتیک و 25 درصد بیماری های واگیردار از خدمات سازمان بهزیستی بهره مند هستند

مدیرکل دفتر امور روزانه توانبخشی و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور بر خانواده محور بودن خدمات خانواده ها تاکید کرد و گفت: در صورتیکه کم شنوایی در کودک یک خانواده پیش از 3 ماهگی تشخیص داده شود و قبل از 6 ماهگی از وسیله تقویت کننده صوتی و برنامه های توانبخشی مناسب بهره مند شوند، می توانند به مهارت های گفتاری و زبان قابل مقایسه با کودکان طبیعی دست یابند.

وی تعداد افراد معلول تحت پوشش سازمان را یک میلیون و 500 هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد بیش از 250 هزار نفر دارای معلولیت شنوایی هستند.

صفاری فرد با بیان اینکه 86 مرکز غیردولتی در 31 استان در حال فعالیت هستند تصریح کرد: در حال حاضر به 3 هزار و 493 کودک کم شنوا و ناشنوا خدمات توانبخشی شنوایی ارائه می شود که از این تعداد 2 هزار و 634 نفر یارانه بگیر بهزیستی هستند و بیش از 90 درصد این کودکان به مدرسه عادی را پیدا می کنند.

تخصیص 18 درصد از اعتبارات وسایل کمک توانبخشی به معلولین ناشنوا

وی یکی از وظایف سازمان بهزیستی را تأمین وسایل کمک توانبخشی برای معلولین برشمرد و اذعان کرد: 18 درصد از اعتبارات وسایل کمک توانبخشی به معلولین ناشنوا اختصاص دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 600 واحد در بیش از 320 شهر کشور مشغول ارائه خدمات غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران هستند خاطرنشان کرد: سال گذشته 72 درصد کودکان متولد شده تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

مدیرکل دفتر امور روزانه توانبخشی و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور در پایان با اشاره به اینکه از سال 86 تا کنون 8 هزار نفر از کودکان ناشنوا تحت عمل جراحی کاشت حلزون قرار گرفتند یادآور شد: تعداد یک هزار و 800 نفر در سال96 توانستند از مساعدت مالی سازمان و توانبخشی بعد از عمل کاشت بهره مند شوند و در حال حاضر هیچ کودک پشت نوبتی نداریم.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 992118

وب گردی

وب گردی