آیت‌الله تسخیری: خداوند در قرآن کریم رفتار انسان با طبیعت را بیان می‌کند

مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام در نخستین دور گفت‌وگوی دینی ایران و فرانسه تأکید کرد: خداوند در قرآن کریم سه واژه تسخیر، خلافت و توسعه را نشان دهنده رفتار انسان با طبیعت را بیان می‌کند.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، آیت‌الله تسخیری، مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام امروز دوشنبه 17 دی‌ماه در سخنرانی خود در نخستین دور گفت‌وگوی دینی ایران و فرانسه، گفت: سه واژه در قرآن داریم که این سه واژه نشان دهنده رفتار انسان با طبیعت است.

وی افزود: خداوند هر آنچه که انسان نیاز دارد را در طبیعت قرار داده است، اما متأسفانه انسان با ظلم در توزیع و کفر نعمت، نعمت‌ها را از بین می‌برد. اولین واژه «تسخیر» است که این جهان کلاً مسخر انسان است و همه نیازهای انسان را تأمین می‌کند.

آیت‌الله تسخیری تأکید کرد: کل نیازهای بشر در طبیعت وجود داردف اما متأسفانه انسان در توزیع نعمت عدالت را رعایت نمی‌کند و در مواردی نیز، کفر نعمت انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: واژه دوم، مسأله «خلافت» است که انسان خلیفه خداوند بر روی زمین است و واژه سوم که هدف را نشان می‌دهد، مسأله‌ «توسعه» است. استعمار که در دنیای امروز واژه بدی است معنی حقیقی آن عمران و رشد و توسعه است و این سه واژه کل بینش انسان نسبت به طبیعت را نشان می‌دهد.

اردشیر خورشیدیان، رییس انجمن موبدان تهران هم در سخنانی در این دور از گفت‌وگوها، اظهار کرد: ایرانیان از کهن‌ترین ملتی بوده‌اند که به محیط زیست توجه کرده‌اند. طبیعت هدیه الهی است که خداوند آن را در اختیار انسان‌ها قرار داده است.

وی افزود: ما اول باید به شناخت حقیقی خود و طبیعت برسیم تا خدا را بشناسیم. مهم این است که دین دار باشیم و به حقیقت دین توجه کنیم.

بنابر اعلام این خبر، دور نخست گفت‌وگوی دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با مسیحیان کاتولیک فرانسه ساعت 10 صبح امروز (17 دی‌ماه) با موضوع «اهمیت محیط زیست در اسلام و مسیحیت کاتولیک» و با حضور هیأتی 4 نفره به سرپرستی کاردینال جین نوئل آولین، اسقف شهر مارسی و رییس کل شورای دانشگاه‌های کاتولیک فرانسه و اندیشمندان مسلمان از جمهوری اسلامی ایران در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افتتاح شد.

در این دور از گفت‌وگوهای دینی، موضوعاتی چون «متون اسلام و مسیحیت کاتولیک در زمینه حفظ و حراست از محیط زیست»، «خشونت و افراط‌گرایی عاملی برای تخریب محیط زیست»، «مسئولیت رهبران و پیروان ادیان برای حفظ محیط زیست کدام است؟» و «چگونه می‌توان در مسیر ترویج سلامت و پایداری محیط زیست قدم برداشت؟» بررسی می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 992136

وب گردی

وب گردی