خصوصی‌سازی علوم پزشکی با عدالت آموزشی در تضاد است

رسالت دانشگاه آموزش، تولید علم و برقراری عدالت آموزشی برای تمامی شهروندان است. خصوصی سازی در نظام آموزشی کشور با عدالت آموزشی در تعارض هست.

محمد نوری دبیر سیاسی بسیج دانشجویی استان تهران و مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تهران شرق در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشتباه دانستن خصوصی سازی دانشگاه های علوم پزشکی، گفت: در قضیه خصوصی سازی دانشگاه‌های علوم پزشکی شاهد بی‌تدبیری دولتمردان و مجلس شورای اسلامی هستیم. نگاه دولت یازدهم و دوازدهم به دانشگاه به عنوان مرکز تولید علم و تحقیق نبوده است.

نوری نگاه دولت به نهاد علمی دانشگاه را تجاری و سود‌ده خطاب کرد و گفت: اگر در سطوح دیگر نیز فضای دانشگاه را بررسی کنیم، این نوع نگاه دولت نیز کاملا جاری است که در نهایت به رکود بیشتر علمی در دانشگاه ها منجر می‌شود.

دبیر سیاسی بسیج دانشجویی استان تهران با ذکر اینکه در حوزه پزشکی از رتبه های بالا‌ی جهانی برخوردار هستیم، تصریح کرد: خصوصی سازی دانشگاه های علوم پزشکی در ایران نه تنها باعث از بین بردن نخبگان غیرثروتمند و طبقه ضعیف مالی می شود بلکه به تولید مدرک گرایی، خرید مقالات علمی، پایان نامه و تحویل پزشکان و پیراپزشکان کم سواد به جامعه منتهی خواهد شد.

در ادامه وی افزود: رسالت دانشگاه آموزش، تولید علم و برقراری عدالت آموزشی برای تمامی شهروندان است. خصوصی سازی در نظام آموزشی کشور با عدالت آموزشی در تعارض است و دانشگاه ها را به مراکز درآمدزایی برای دولت بدل می کند که از تولید علم، تحقیق و پژوهش دور می‌کند.

نوری خصوصی سازی در دانشگاه را عامل ایجاد شکاف طبقاتی در کشور برشمارد و بیان کرد: خصوصی سازی که با توزیع ناعادلانه ثروت درهم تنیده است منجر به شکاف اجتماعی و طبقاتی در کشور می شود و در آینده منجر به ایجاد معضلات نوپدیده های اجتماعی و علمی می شود.

مسئول بسیج دانشجویی واحد شرق دانشگاه آزاد اسلامی به دست آوردن ناحق جایگاه اجتماعی و تحصیلی را از دیگر معضلات خصوصی سازی دانشگاهی دانست و گفت: در فضای خصوصی سازی کاسبان علم و پژوهش برای کسب القابی نظیر پزشکی، دکتری، کارشناسی ارشد و... اقدام می‌کنند که مشکلاتی نظیر افزایش بیکاران تحصیلکرده را به همراه خواهد داشت.

وی در پایان خصوصی سازی آموزشی را مقدمه رقابت ناهمگون و ناعادلانه رقابتی خواند و گفت: با این دست اقدامات دولت، ماهیت علمی دانشگاه عوض می شود که به کاهش رتبه علمی دانشگاه های ایران در نظام رتبه بندی جهانی، عدم پویایی محیط علمی، تولید کاسب های علمی به جای پژوهشگران علمی و... ختم می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 992144

وب گردی

وب گردی