تنها دریاچه درحال احیای دنیا در وضعیت تثبیت قرار گرفته است

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: ما در این پروژه تنها دریاچه‌ای در دنیا را داریم که در فرایند احیا قرار گرفته و دست کم نسبت به سال گذشته در وضعیت تثبیت هست.

به گزارش ایسکانیوز، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در نشست خبری اهم اقدامات و برنامه‌های نجات دریاچه ارومیه که صبح امروز برگزار شد گفت: طی ده روز گذشته نهادهای بین‌المللی سه گزارش درباره دریاچه ارومیه داشتند. فرانس‌۲۴، خبرگزاری‌های کره و چین درباره دریاچه گزارشی داشتند و همچنین در نشست اپدیم این طرح به عنوان یک پروژه با دستاوردهای مثبت مطرح شد.

مسعود تجریشی افزود: از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۲ که بیست سال است بررسی روند تغییرات تراز دریاچه نشان می‌دهد میانگین ۲۵ تا ۳۵ سانت سالانه کاهش تراز داشته‌ایم. در بازه زمانی ۸۵ تا ۸۹ بارش‌هایمان متوسط ۳۲۸ بوده است. از ۸۹ تا ۹۳ هم بارش ۳۰۲ میلیمتری متوسط را داشتیم. با در نظر داشتن این وضعیت و سال آبی درواقع می‌توان گفت تراز آب دریاچه ۳۰ سانتی‌متر بهبود داشته است.

وی ادامه داد: بررسی تصاویر ماهواره‌ای دریاچه ارومیه در دی ماه امسال نسبت به سال گذشته وضعیت خوبی را در دریاچه ارومیه نشان می‌دهد. الان بیش از ۲۱۰۰ کیلومتر وسعت دریاچه است. ۱.۶ میلیارد مترمکعب حجم آب دریاچه است و تراز ۱۲۷۰.۶ را در دریاچه شاهدیم. درواقع به جای اینکه سالی ۳۰ سانت افت داشته باشیم الان ۳۰ سانت افزایش داشته‌ایم. یعنی برخلاف آنچه در قدیم تصور می‌کردیم که نمی‌توانیم دریاچه را احیا کنیم الان می‌توانیم بگوییم این امکان وجود دارد. در این پنج سال که ستاد فعالیت داشته با کاهش سطح و تراز رو به رو نبودیم در حالی که اگر کاری انجام نمی‌شد باید ۱.۲ متر هم تراز آب را از دست می‌دهیم.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: ما در این پروژه تنها دریاچه‌ای در دنیا را داریم که در فرایند احیا قرار گرفته و دست کم نسبت به سال گذشته در وضعیت تثبیت هست. دریاچه‌های اصلی آمریکا،‌دریاچه‌های آفریقا و دریاچه آرال در مراحل احیا نتوانستند سطحی به دریاچه خود بگیرند اما دریاچه ارومیه در وضعیت تثبیت قرار گرفته است.

تجریشی افزود: ۳ هزار میلیارد تومان بودجه هزینه شده و باید قدردانی کنیم که فقط امسال و در این وضعیت اقتصادی تا کنون ۵۰۰ میلیارد تومان به دریاچه تخصیص داده ایم. از ماده ۱۰ و ۱۲ استفاده کرده‌ایم که برای بحران است و منابع ما عمدتا از این محل بوده است. ۲۱۵ میلیارد تومان از بودجه سنواتی دستگاه‌ها استفاده کرده‌ایم و برای برخی پروژه‌ها که آب را از سال آینده به دریاچه وارد می‌کند هزینه شده اما هنوز آب وارد دریاچه نشده و امیدواریم از خرداد سال آینده و بعد خرداد سال بعدش آب قابل توجهی به دریاچه افزوده خواهد شد.

وی تأکید کرد: ۱۳۵۰ میلیارد تومان تا الان هزینه شده که آب را منتقل کنیم و این از پروژه‌های ماندگار است و می‌تواند بالای ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب را از ابتدای سال ۱۳۹۹ به دریاچه بدهد.

مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 992212

وب گردی

وب گردی