اعطای شخصیت حقوقی به ربات ها

در واقع پیشرفت فناوری، به‌ ویژه در زمینه کامپیوترها، هوش مصنوعی در ربات‌های جهان ما را با آینده متفاوتی رو به رو خواهد کرد و پرسش‌هایی ایجاد خواهد شد که در آینده دولت‌ها و قانون گذاران باید پاسخ دهند.

به گزارش خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، در دهه‌های اخیر بشر با شبیه‌سازی ساختار مغز انسان موفق به تولید ربات‌هایی شده است که قادر به انجام برخی کارهای انسان هستند. این ربات‌ها مانند انسان می‌توانند راه بروند، در کارخانه کار کرده و حتی رانندگی کنند .ربات‌های پیشرفته‌تر امروزی حتی قادر به تحلیل عکس‌های پزشکی و داده‌های تحقیقاتی هستند.

در واقع پیشرفت فناوری، به‌ ویژه در زمینه کامپیوترها، هوش مصنوعی در ربات‌های جهان ما را با آینده متفاوتی رو به رو خواهد کرد و پرسش‌هایی ایجاد خواهد شد که در آینده دولت‌ها و قانون گذاران باید پاسخ دهند. پرسش‌هایی مانند اینکه آینده بازار کار و حداقل دستمزد به چه شکل خواهد شد؟ رابطه ربات‌ها با انسان در حوزه حریم خصوصی و امنیت انسان چگونه خواهد بود؟ آیا می‌توان ربات‌ها را دارای مسئولیت حقوقی دانست یا نه.

سوفیا رباتی

سوفیا رباتی که توسط شرکت هنگ کنگی Hanson Robotics طراحی و ساخته شده است، تابعیت کشور عربستان را دریافت کرد است. سوفیا رباتی است که با هوش مصنوعی کار می کند و چهره ای انسانی دارد. این ربات در همایش سرمایه گذاری بر روی آینده به روی صحنه رفت و با مخاطب قرار دادن حاضرین گفت: «بسیار مفتخرم که این تابعیت به من داده شده است. من می خواهم با انسان ها زندگی و کار کنم بنابراین نیاز دارم تا احساساتم را درباره این که انسان ها را می فهمم، نشان دهم و در افراد حس اعتماد را ایجاد کنم». به نظر می رسد این اقدام اولین قدم برای توجه به «حقوق ربات ها» می باشد.

شخصیت الکترونیک

به زودی نمایندگان اروپا به طرحی رای خواهند داد که پایه اولین مجموعه قوانین درباره تعامل انسان با ربات‌ها و هوش مصنوعی خواهد بود و قرار است نمایندگان پارلمان اروپا درباره‌ی اعطای شخصیت حقوقی به ربات ها به عنوان «شخصیت الکترونیک» تصمیم بگیرند .

بحث اعطای جیگاه حقوقی به ربات ها در آینده

اگر هوش مصنوعی در آینده آنقدر پیشرفت کند که ربات‌ها به خودآگاهی برسند، در آن صورت بحث اعطای جایگاه حقوقی به ربات‌ها وارد سطح تازه‌ای خواهد شد. در آینده دولت‌ها و قانون گذاران باید به سوال‌هایی از این دست پاسخ دهند که آیا می‌توان ربات‌ها را محاکمه کرد؟ آیا قوانین حقوق بشر می‌تواند شامل ربات‌هایی شود که خودآگاهی دارند؟

انتهای پیام/

کد خبر: 992235

وب گردی

وب گردی