طرح «تکالیف مهارت محور» جایگزین مناسبی برای مشق شب دانش آموزان است

یکی از مهم ترین اهداف طرح تکالیف مهارت محور این است که دانش آموزان بتوانند از سنین پایین مهارت های شغلی و کاربردی بیاموزند و برای این کار لازم است ابتدا مهارت‌های پایه ای مانند مسئولیت‌پذیری، مدیریت زمان،‌ تصمیم‌گیری و حل مسئله را فرا گیرند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، طرح تکالیف محوری که از چندی پیش توسط مسئولین وزارت آموزش و پرورش مطرح شد و مبنی بر این بود که در هر استان کلاس های درسی که از 16 تا 25 نفر جمعیت دارند طبق بسته پیشنهادی که از قبل مشخص شده است، تکالیف مهارت محور را جایگزین مشق شب و تکالیفی که از گذشته برای دانش آموزان مرسوم بوده، گردانند.

همچنین طرح تکالیف مهارت محور را در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست زیرا در این سند به مهارت‌هایی که برای کودکان و آموزش بهتر آن ها لازم است، اشاره شده است.

در همین راستا، برنامه درسی ملی نیز به این موضوع توجه ویژه ای شده است و یک منبع و خطی مشی مناسب برای که آموزش مهارت‌هایی چون مهارت شغلی، حفظ محیط زیست، کار گروهی، حل مسئله و تصمیم گیری است.

یکی از مهم ترین اهداف این طرح این است که دانش آموزان بتوانند از سنین پایین و دوران ابتدایی مهارت های شغلی و کاربردی بیاموزند و برای این کار لازم است ابتدا مهارت‌های پایه ای مانند مسئولیت‌پذیری، مدیریت زمان،‌ تصمیم‌گیری و حل مسئله را فرا گیرند.

نکته مهم دیگری که در این زمینه وجود دارد، تراکم است زیرا کلاس با تراکم کمتر از ۱۶ نفر ممکن است شامل چندپایه مختلف باشد و در تراکم بالای ۲۵ نفر به علت تعداد بالا، ممکن است امکان خروجی مطلوب وجود نداشته باشد. البته انجام تکالیف در کلاس و ارائه بازخورد فعالیت‌های مهارتی جزئی از فرایند ارزیابی کیفی توصیفی است.

یکی دیگر از مزیت های این طرح می توان به این اشاره کرد که به دلیل عدم نظارت از سوی معلمان بر تکالیف در منزل دانش آموزان و همچنین تنش زا بودن این موضوع برای خانواده‌هایی است که آمادگی ندارند و ناخواسته به فرزندان خود آسیب می‌زنند.

در واقع، این برنامه مهارتی کمک می‌کند تا رویه یکسانی در تکالیفی که در مدرسه و با نظارت معلم انجام می‌شود حاکم شود، زیرا رویه بسیاری خانواده‌ها قدیمی و سنتی است. قطعا شاهد مشارکت فعال خانواده‌ها را در این امر خواهیم بود که در نهایت موجب می شود تا آموخته‌های کلاس درس از حفظیات صرف خارج شود.

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص طرح تکالیف مهارت محور به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: در واقع طرح تکالیف مهارت محوری در پایه های اول تا سوم در کلاس هایی که تراکم دانش آموزی از 16 تا 25 نفر است اجرا می شود که تقریبا 28 درصد کل کلاس های موردنظر ما این شرایط را دارند و ما سعی می کنیم طی زمان این عدد را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: البته کل کلاس های درس ما این شرایط را دارند که این طرح در آن ها اجرایی شود همچنین در بسیاری از کلاس ها خود معلمان علاقه مند هستند که تراکم کلاس ها افزایش یابد و تکالیف مهارتی و کاربردی، جایگزین تکالیف سنتی و قدیمی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 992275

وب گردی

وب گردی