ترکیه از شرط جدید آمریکا در سوریه ناراضی است

رئیس جمهور ترکیه اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا درباره یگان‌های مدافع خلق (گروه کردهای سوریه) را غیرقابل قبول خواند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، پس از آنکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور در گفت و گوی تلفنی با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه ای خود از خروج نظامیان آمریکا از سوریه خبر داد روابط آنکارا و واشنگتن در مسیر بهبود قرار گرفت.

اما ماه عسل روابط دو کشور با اظهارات ضد و نقیض بعدی مقامات آمریکایی و ایجاد شروطی برای آنکارا پایان یافت.

مشاور امنیت ملی آمریکا «جان بولتون» در سفر خاورمیانه ای خود قرار بود با مقامات عالی رتبه ترکیه دیدار کند اما ورود وی به ترکیه باعث شروع دور جدیدی از نگرانی های دولت ترکیه شده است.

بولتون روز یکشنبه گفته بود که خروج ارتش آمریکا از سوریه به نابودی باقی‌مانده‌های داعش و تضمین امنیت مبارزان کرد توسط ترکیه مشروط است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در این باره اعلام کرد حرف‌های جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در خصوص عملیات نظامی ترکیه در سوریه را نمی‌پذیرد.

رئیس جمهوری ترکیه همزمان با سفر بولتون به ترکیه گفت کشورش به زودی برای از بین بردن گروه‌هایی که آنها را «تروریست‌هایی» در قلمرو سوریه خوانده است، اقدام خواهد کرد.

اردوغان در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار داشت: «صداهای مختلفی از دولت امریکا می شنویم برای ما حرف ترامپ ملاک و مرجع است.»

رئیس جمهور ترکیه با ادعای اینکه این کشور در عملیات سپر فرات سه هزار تروریست داعشی را از پای درآورده است، اظهار داشت: «بولتون مرتکب یک اشتباه بزرگ شده است. در این زمینه نمی‌توانیم خوشبین باشیم. به کسانی که در داخل کریدور تروریستی سوریه قرار دارند، پاسخ خواهیم داد.»

اردوغان افزود: «طی توافقی که با ایران و روسیه انجام دادیم جلو بحران جدیدی در ادلب را گرفتیم. به زودی عملیات جدیدی برای نابودی تمام گروه‌های تروریستی در سوریه را آغاز خواهیم کرد.»

وی افزود: «کدام کردی به جز تروریست‌ها توسط ترکیه کشته شده است؟ ما باید تروریست‌ها را در هر جا که هستند از بین ببریم.»

از سوی دیگر جان بولتون با نابراهیم کالین» در آنکارا دیدار و گفت و گو کرد. سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در اظهاراتی در خصوص مذاکراتش با بولتون گفت: «گفتگوی جامعی با جان بولتون انجام دادیم و درباره چگونگی خروج آمریکا از سوریه رایزنی کردیم. آنکارا مایل به پاکسازی مناطقی در شرق فرات و منبج بوده و در این خصوص به طرف آمریکائی اعلام کردیم که دیگر نمی توانیم در این باره صبر کنیم.»

ابراهیم کالین در ادامه افزود: «به بولتون گفتیم که نمی توانیم حرف های شما درباره سوریه را بپذیریم. درخواستی از جانب بولتون برای دیدار با رئیس جمهوری ترکیه دریافت کردیم، اما هنوز موافقت نشده است. نهادهای نظامی و اطلاعاتی ترکیه و آمریکا درباره مسائل سوریه گفتگو خواهند کرد.»

بحث بر سر شمال سوریه و وضعیت کردها در این منطقه پس از آن بالا گرفت که رئیس‌جمهور آمریکا روز ۲۸ آذر ، اعلام کرد نیروهای آمریکایی از سوریه خارج خواهند شد.

قرار بود بولتون در سفر خود به ترکیه با رئیس جمهور این کشور نیز دیدار کند اما تنش در روابط دو جانبه باعث شد بولتون بدون دیدار با اردوغان خاک ترکیه را ترک کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 992277

وب گردی

وب گردی