تأسیس دانشگاه‌های ایرانی در کشورهای همسایه، قرابت فرهنگی و سیاسی ایجاد می‌کند

استاد‌تمام روابط بین الملل دانشگاه تهران گفت: ایران در سطح منطقه‌ای از دانشگاه‌های خوبی برخوردار است و ضمن حفظ استقلال علمی بدون بهره گیری مستقیم از دانشگاه‌های بین الملی توانسته موقعیت علمی خود را ارتقاء دهد.

ابراهیم متقی استاد تمام روابط بین الملل دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز دیپلماسی عمومی را ابزار بازتعریف معادله قدرت یک کشور خواند و گفت: دیپلماسی علمی بخشی از دیپلماسی عمومی کشورهاست.

متقی در تعریف دیپلماسی علمی بیان کرد: این نوع از دیپلماسی در عصر شتاب علم و فناوری به یک عنصر محوری در سیاست خارجی کشورها تبدیل شده است. دولت ها به واسطه گسترش روابط علمی خود با دیگر کشورها به اهداف سیاسی و غیرسیاسی خود نزدیک می شوند.

استاد تمام روابط بین الملل با اشاره به اینکه دیپلماسی علمی از سال های پیش از انقلاب توسط آمریکایی در ایران وجود داشته، تصریح کرد: آمریکایی ها از گذشته دور تلاش کردن تا بتوانند مراکز آموزشی مربوط به خودشان را در کشورهای پیرامونی از جمله ایران برقرار کنند و یک نوع خواهر خواندگی بین دانشگاه های آمریکا و ایران در دهه 1350 شکل گرفت.

وی در ادامه موارد فوق از دیپلماسی آمریکا در ایران، گفت: وینستون با دانشگاه پهلوی شیراز همکاری علمی داشت، هاروارد بخش عمده همکاری با دانشگاه تهران شکل داده بود؛ حتی دانشگاه امام صادق(ع) امروزی نیز با همکاری و نظارت آمریکایی ساخته شده که تمامی این مثال ها و موارد دیگر حاکی و نشان دهنده اهمیت دیپلماسی علمی است.

متقی با تاکید بر اینکه کشوری که از قدرت تولید علم بهره می گیرد در سیاست نیز موفق است، افزود: کشوری که از یک نوع خودکفایی علمی برخوردار و مراکز آموزشی و امکانات آموزشی قوی داشته باشد، می تواند صادر کننده و تولید کننده علم برای دنیا و تربیت نیروهای متخصص برای اعزام به کشورهای دیگر اقدام کند.

این استاد هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: ایران در سطح منطقه ای از دانشگاه های خوبی برخوردار است و ضمن حفظ استقلال علمی بدون بهره گیری مستقیم از دانشگاه های بین الملی توانسته موقعیت علمی خود را ارتقاء دهد که طبعا امروز در حوزه علم و قالب دیپلماسی علمی نقش پررنگی دارد.

وی در خصوص نظریه کارکرد گرایانه اظهار داشت: تمامی تلاش های دیپلماسی علمی منجر به شکل گیری فرایندی می شود که انسجام کشورها را بیشتر می کند. در نظریه های نئو لیبرالی به ویژه نظریه های کارکرد گرایانه به این مسئله اشاره دارد که اگر می خواهیم زیر ساخت های همبستگی منطقه ای را ایجاد کنیم نیازمند این است که نخست انسجام در سطوح ارتباطی را محکم کنیم.

متقی با تاکید بر اینکه تاسیس دانشگاه در کشورهای همسایه ایجاد قرابت فرهنگی و سیاسی می کند، تصریح کرد: طبعا همان گونه که تبادل دانشجو بخشی از فضای دیپلماسی علمی را محقق می کند، تاسیس مراکز آموزشی و علمی در منطقه قابلیت کشور را برای درک متقابل همه جانبه در یک فضای آموزشی را بیشتر خواهدکرد.

در پایان وی خاطر نشان کرد: بخشی از حوزه علم نیز ماهیت کسب و کار دارد؛ یعنی اینکه ایران برای تاسیس دانشگاه در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری می کند؛ اما در واقع به صورت غیرمستقیم در صنعت و مبادلات تجاری آن کشورها نیز سرمایه گذاری پنهان کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 992384

وب گردی

وب گردی