کشف جزئیات بیشتری از حادثه انقراض دایناسورها

دانشمندان آمریکایی با انجام برخی تحقیقات به جزئیات جدیدی از فاجعه محیط زیستی میلیون ها سال پیش در کره زمین دست یافته اند که باعث انقراض دایناسورها شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری شبکه روسیا الیوم، پژوهشگران شبیه سازی جدیدی از تاثیر ضربه سیارک هایی که دایناسورها را منقرض کرده ارائه نمودند و دریافته اند که سونامی بزرگی که ارتفاع امواج آن به 1500 متر می رسیده در اثر برخورد این سیارک های به وجود آمده است.

مولی رانگ پژوهشگر دانشگاه میشیگان که یافته های علمی خود را ماه گذشته در انجمن ژئوفیزیک آمریکا ارائه کرد در این باره گفت: سونامی ناشی از سیارک چیکسالوب کاملاً با آنچه بشر با آن مواجه شده متفاوت بوده است.

پس از ایجاد موجی که ارتفاع آن به یک مایل می رسیده که اولین انفجار آبی در این رویداد بوده است، آب مجدداً به حفره ای که در اثر برخورد با سیارک ایجاد شده بود بازگشته که این نیز خود باعث ایجاد موجی بزرگ شده است، به احتمال زیاد تمام جهان تاثیر برخورد این سیارک را احساس کرده اند چرا که این پدیده موج هایی را به ارتفاع 14 در دو اقیانوس اطلس و آرام به وجود آورده که با نزدیک شدن به خشکی ارتفاع آنها افزایش می یافته است به طوری که ارتقاع آنها در سواحل خلیج مکزیک به 100 متر رسیده است.

برای مقایسه این موج ها با امواجی که بشر تا کنون شاهد آن بوده باید گفت بلند ترین موجی که در نیم کره جنوبی زمین به ثبت رسیده مربوط به نیوزلند در سال گذشته است که ارتفاع آن تنها به 24 متر رسید.

پژوهشگران معتقدند قدرت این سونامی 2600 برابر بیشتر از قدرت سونامی اقیانوس هند است که در سال 2004 اتفاق افتاد.

برخی بررسی های انجام شده در خصوص انتشار موج های چیکسالوب که جهان را تنها در 24 ساعت محاصره کرده بیانگر آن است که سرعت آنها به 143 کیلومتر در ساعت نیز رسیده است.

نتایج این پژوهش در جریان بررسی رسوبات ایجاد شده در پی این حادثه تاکید دارد اثرات این حادثه تا فاصله 6 هزار کیلومتری از محل برخورد سیارک نیز مشاهده شده است.

علاوه بر به وجود آمدن یک سونامی بزرگ، این سیارک باعث پدید آمدن غباری داغ و مملو از سنگ ریزه ها در اتمسفر شد که مانع رسیدن نور خورشید به زمین شده و به دنبال آن فتوسنتز بر روی کره زمین متوقف گردید و زنجیره غذایی نابود شد.

لازم به ذکر است سیارک چیکسالوب که قطر آن بیش از 180 کیلومتر بوده است حدوداً 66 میلیون سال پیش با آب های کم عمق اطراف منطقه ای برخورد کرده است که امروزه شبه جزیره یوکاتان در آن قرار دارد و منجر به ایجاد سلسه حوادثی بر روی زمین شده که از جمله آنها انقراض دایناسورها بوده است.

این سیارک برای اولین بار در سال 1978 توسط آنتونیو کامارگو و بنفیلد گلین از دانشمندان ژئوفیزیک کشف شده است، آنها در حالی که برای شرکت نفت مکزیک در حال بررسی خلیج مکزیک در شمال شبه جزیره یوکاتان جهت اکتشاف نفت بودند به یک برآمدگی بزرگ و غیر عادی در زیر آ ب برخورد کردند که قطر آن 70 کیلومتر بوده است. اما تا مدت ها بر اساس سیاست های این شرکت نفتی اخبار این کشف منتشر نشد. بعدها بنفیلد برآمدگی دیگری نیز در همان منطقه کشف کرد که با مقایسه هر دو نقشه این دو برآمدگی مجموعاً وسعتی برابر با 180 کیلومتر دارد.