دکتر طهرانچی: در جهان شبکه‌ای کنونی باید از تربیت دینی استفاده کرد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر تربیت قرآنی در ایجاد فرهنگ علمی تمدن‌ساز گفت: در جهان شبکه‌ای کنونی برای سعادتمندی جامعه، نیازمند تربیت دینی هستیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی که به منظور حضور در جلسه شورای استان دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و بازدید از مجتمع بین المللی گلبهار واحد مشهد، به این استان سفر کرده، صبح امروز در همایش «مبانی و مسائل مشترک ادیان در حوزه تعلیم و تربیت» که در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، حضور یافت.

دکتر طهرانچی در این همایش به تشریح اهمیت و لزوم تربیت قرآنی در ایجاد فرهنگ علمی تمدن‌ساز پرداخت و گفت: جورج سارتون در کتاب «تاریخ علم» بحث می‌کند که یکی از ویژگی‌های قرآن این است که توانست بعد از دو سده، زبان خود را تبدیل به زبان علم دنیا و زبان اول کند و این ویژگی قابل تأمل و بررسی است. برای اینکه به این مطلب بپردازیم، لازم است مقدمه ای درخصوص ضرورت برگزاری این جلسه و اینگونه همایش‌ها که مربوط به موضوع تربیت دینی در نگاه ادیان الهی است، بیان کنم.

وی با بیان اینکه نگاه به تربیت دینی دو جنبه فردی و اجتماعی دارد، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم محیط‌های تربیتی را برشماریم، باید به خانواده، آموزش، دوستی، کار و جامعه اشاره کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در ابتدای این قرن با یک فناوری جدید روبرو شدیم که ویژگی این فناوری ایجاد جهان شبکه‌ای بود، گفت: جهان شبکه ای همه محیط‌های تربیتی از خانواده تا جامعه را تحت تأثیر خود قرار داد و با ظهور این فناوری و جلوه پنجم تمدن قرن، برای اینکه انسان سعادتمند داشته باشیم، نیازمند یک نگاه دوباره به رویکرد تربیت دینی در فرهنگ‌سازی اجتماعی در جهان شبکه‌ای هستیم.

دکتر طهرانچی تصریح کرد: اگر در این تربیت غفلت کنیم و نکات ضروری را رعایت نکنیم، دیگر نمی‌توان امید داشت که جامعه‌ای سالم و انسان سعادتمند داشته باشیم. بنابراین ضرورت برگزاری اینگونه نشست‌ها این است که انسان مورد تهدید است. خداوند آنچه موردنیاز بشر است را از طریق پیامبران بر او نازل کرده و باید در مکتب وحی، زانوی شاگردی بزنیم و دوباره به آنچه نیازمندیم، رجوع کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ریشه‌های بروز تمدن نوین جهانی خاطرنشان کرد: باید دقت داشته باشیم که این ابرفناوری‌ها زاییده علم 300ساله غرب است. درست است که علم بشر در پی هم و برگرفته از میراث گذشتگان است، اما در آنچه که امروز ما با آن به عنوان «علم» مواجهیم، نگاهی نو وجود دارد که از تلفیق علم و تکنولوژی به دست آمده و این تلفیق دوگانه، موجودات را به عنوان منبع نیرو می‌بیند و به قصد تصرف جهان موجودات، پدید آمده و باعث شده که هر لحظه زایشی نو در عرصه تکنولوژی داشته باشیم؛ از دوره انقلاب صنعتی که محصول آن ماشین بخار بود تا جلوه پنجم که فناوری اطلاعات و جهان شبکه‌ای محصول آن است.

وی ادامه داد: ویژگی و نگاه این خلق جدید بشر این است که عقل خودبنیان در برابر عقل خدابنیان قرار دارد و مفاهیمی همچون آزادی، صلح، عدالت، رفاه و... را از عقل خودبنیان خود دنبال کرد که این عقل خودبنیان امروز نشان داده که نمی‌تواند بشر را به سعادت برساند.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه عقل شریف‌ترین موهبتی است که خداوند در اختیار بشر قرار داده است، گفت: عقل بدون تکیه به وحی، راه به جایی نمی‌برد. خداوند زمانی که راه علم را به انسان نشان می‌دهد، می‌فرماید ای انسان! تو به دنیا آمدی و سه عنصر سمع (قدرت فراگیری)، ابصار (قدرت مشاهده) و افئده (قدرت تعقل و تفکر) را برای تو در نظر گرفتیم. خداوند تأکیدی هم بر انسان دارد که «لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ».

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: خداوند چهار بار در قرآن کریم به نعمت‌های ابزار فراگیری، مشاهده و تعقل اشاره کرده و هر بار تأکید کرده که در پی این نعمت‌ها باید شکر به جای آورد؛ جایی می‌فرماید «لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ» و جایی دیگر می‌فرماید «قَلیلاً ما تَشْکُرُون».

وی با تأکید بر اینکه انسان نمی‌تواند در علم‌آموزی به خود واگذار شود، تصریح کرد: انسان باید علم را صحیح به کار گیرد و این نکته‌ای است که بشر باید در نگاه به علم داشته باشد.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه نگاهی که قرآن کریم به علوم داشت، باعث شکل‌گیری تمدن علمی شد، گفت: یکی از علمای بزرگ تاریخ علم مطرح می‌کند که اگر دوره تمدن اسلامی در قرن 8 تا 13 نبود، بشر به هیچ وجه به مدرنیته نمی‌رسید. آنچه در این پنج قرن تحول تاریخی قابل مشاهده است، شکست فرهنگ هزارساله بشر است. در آن دوره افلاطون و ارسطو فرهنگی خلق کرده بودند که بشر مفتون اندیشه‌های خود شده بود و نگاه به تجربه، نگاهی مذمومی بود.

وی افزود: اما قرآن با نگاهی نو به خلقت و طبیعت و تشویق بشر به بررسی خلقت و جهان هستی «ای انسان! هرآنچه در زمین و آسمان است، مسخّر تو قرار دادم و می‌توانی بررسی کنی و به رمز و رموز آن برسی»، نگاه جدیدی به بشر عطا کرد که توانست تحول علمی را حاکم کند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: خداوند خلقت و جلوه‌های مختلف آن را برای فراگیری عالمان، متفکران، عاقلان، موقنین، مؤمنین و متقین قرار داد. این نگاه توانست فرهنگ‌سازی کند و فرهنگی بیافریند که بشر در سایه آن به دستاوردهایی بزرگ برسد.

دکتر طهرانچی در پایان تأکید کرد: تربیت دینی از منابع وحی و آنچه خداوند از طریق پیامبران نازل کرده، قابل دستیابی است. در این جهان شبکه‌ای بشر نیازمند است تربیت دینی را مورد استفاده قرار دهد تا از ظلمات به نور هدایت شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 992471

وب گردی

وب گردی