دستاوردهای دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد اسلامی

دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه‌بندی شانگهای در جایگاه سوم قرار دارد، به این ترتیب این دانشکده در جایگاهی بالاتر از دانشگاه شهید بهشتی قرار گرفته است و بسیاری از استادان دانشگاه‌های مطرح کشور در رشته داروسازی، فارغ التحصیل دانشگاه آزاد هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، صنعت داروسازی کشور قبل از انقلاب در عمل یک صنعت بسته‌بندی بود. بر اساس تعاریف موجود در سازمان جهانی بهداشت، ایران امروز با سابقه ۸۰ ساله در صنعت دارویی، کشوری تولید کننده محسوب می‌شود. البته منظور از ۸۰ سال سابقه، تاسیس اولین کارخانه داروسازی در ایران است؛ زیرا، اولین پروانه رسمی تاسیس و فعالیت یک کارخانه داروسازی با مجوز بهداشت مربوط به سال ۱۳۲۴ است و اولین پروانه داروسازی بر اساس قانون دارویی کشور مصوب سال ۱۳۳۴ حدود ۶۰ سال پیش صادر گردیده است.

بعد از انقلاب قدم‌های بزرگی در صنعت داروسازی کشور برداشته شد که مهم‌ترین این گام ها تولید مواد موثره دارویی بود.
تولید مواد موثره دارویی برای نخستین بار در دوران انقلاب اسلامی در ایران نمود عملی پیدا کرد. در حال حاضر ۵۰ درصد مواد موثره دارویی مورد نیاز کشور به همت و تلاش متخصصان ایرانی به‌صورت داخلی تامین می شود.

علم داروسازی درسطح جهان مراحل مختلفی را سپری کرده است؛ اما پیشرفت این علم و تعداد مراکز آموزش عالی در جهت تربیت فارغ التحصیلان این علم در ایران قبل و بعد از انقلاب غیر قابل انکار است. بعد از انقلاب تحولات آموزش عالی در کلیه رشته‌ها سرعت چشمگیری داشت و در کنار مراکز آموزش عالی دولتی دانشگاه آزاد که فرزند انقلاب اسلامی است در جهت توسعه علوم مختلف تاسیس و منجر به انقلابی آموزشی در کشور شد که به دنبال آن رشته پزشکی در کلیه گرایش‌ها گسترش یافت و یکی از رشته‌‌های پر اهمیت در علوم پزشکی داروسازی است که امروز یکی از دستاوردهای دانشگاه آزاد محسوب می‌شود.

رشته داروسازی به لحاظ نقش و اهمیتی که می‌تواند در سلامت جامعه داشته باشد یکی از رشته‌های مورد توجه است؛ اما ترکیب این رشته با رشته‌‌های نانو فناوری پزشکی؛ سم شناسی، شیمی مواد غذایی، میکروییولوژی مواد غذایی، شیمی دارویی، میکروب شناسی، زیست شناسی، فیتو شیمی، شیمی فناوری اسانس، بیوتکنولوژی، کنترل و نظارت دارو و رشته‌‌های دیگر، دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد اسلامی را تبدیل به واحدی خاص با خصوصیاتی منحصر به فرد در عرصه‌ ملی کرده است. برای بررسی بیشتر دستاوردهای علم داروسازی در دانشگاه آزاد به سراغ مسئولان مربوط رفتیم که مشروح آن در زیر آمده است:

دکتر زهرا جعفری آذر رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی تهران در گفت‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره نقش دانشگاه آزاد اسلامی از زمان تاسیس در ایجاد عدالت آموزشی، در آستانه چهلمین سالگی انقلاب اسلامی ایران گفت: بعد از انقلاب در مجموع، 4 دانشکده داروسازی در سطح کل کشور داشتیم که بعد از تاسیس دانشگاه آزاد و به دنبال آن ایجاد اولین واحد علوم دارویی پنجمین دانشکده داروسازی متعلق به این دانشگاه بزرگ کشور شد که با گستردگی در سراسر کشور منجر به انقلاب آموزشی و توسعه عدالت آموزشی در سطح کلان شده است.

وی افزود: اوایل انقلاب، به قدری در امر تولید دارو و تربیت داروساز با بحران مواجه بودیم که قانونی برای حضور یک ساله دانشجویان این دوره در داروخانه‌ها و کارخانجات داروسازی تصویب شده بود و بعد از گذراندن 140 واحد باید کلیه دانشجویان این رشته این دوره را طی می‌کردند و دانشجویان دانشگاه آزاد هم جز اولین سری بودند که از این قانون پیروی کردند.

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی تهران در ادامه خاطر نشان کرد: صنعت دارویی کشور بعد از انقلاب پیشرفت چشمگیری داشته و در تهیه بسیاری از داروها به استقلال کامل رسیدیم و دیگر نیازی به وارد کردن بسیاری از داروها که در درمان بیماری‌‌ها نقش تعیین کننده دارند، نداریم و فارغ التحصیلان حاذقی در علم داروسازی تربیت کردیم که در پیشرفت چشمگیر این علم نقش بسزایی داشتند.

جعفری آذر تاکید کرد: گستردگی دانشگاه آزاد در تمام مناطق کشور منجر به افزایش سطح فرهنگ در ایران شده است تا جایی که بسیاری افراد محروم از کسب تحصیلات عالیه به دلیل محدودیت و انحصار آموزش عالی بخش دولتی با حضور در دانشگاه آزاد فرصت ادامه تحصیل یافتند و به دنبال آن بسیاری از مشتاقان ادامه تحصیل در رشته‌‌های پزشکی دیگر به جای خروج از کشور، از امکانات تحصیل در این دانشگاه استفاده کردند و به این ترتیب دانشگاه آزاد با حضوری پررنگ، گام‌های محکمی در تربیت نسلی کارآمد برای ایران اسلامی برداشته است.

وی متذکر شد: درحال حاضر، دانشگاه آزاد 3 دانشکده داروسازی واحد دامغان، واحد آیت الله آملی و علوم دارویی تهران را دارد که واحد دامغان و آیت الله آملی تازه تاسیس هستند. این در شرایطی است که در کل آموزش عالی 26 دانشکده داروسازی در کشور داریم و این رشته نیازمند تجهیزات بسیار گرانی است که توسعه آن در کل کشور نیازمند توجه مسئولان امر است.

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی تهران تصریح کرد: بسیاری از فارغ التحصیلان علوم دارویی دانشگاه آزاد از نفرات برتر آرمون‌های تخصصی که توسط بهداشت برگزار می‌‌‌شود هستند و درحال حاضر تعدا قابل توجهی از استادان و فعالان شناخته شده در عرصه دارویی کشور از فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد بوده که یک دستاوردی بزرگ برای دانشگاه آزاد به حساب می‌‌آید و نوید بخش آینده‌‌ای درخشان برای در صنعت دارو سازی کشور است.

دکتر فرشاد هاشمیان، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران نیز در گفت‌و‌‌‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دستاوردهای علوم دارویی دانشکده داروسازی گفت: دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه‌بندی شانگ‌‌های در جایگاه سوم کشور قرار دارد. این در شرایطی است که در کل کشور، 26 دانشکده داروسازی وجود دارد؛ به این ترتیب دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد در جایگاهی بالاتر از دانشگاه شهید بهشتی قرار گرفته است که این رتبه‌بندی در سطح جهان معتبر است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در ادامه خاطر نشان کرد: مهم‌ترین دستاورد دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد، پروتکل آفلاین کنترل درد در اورژانس بیمارستانی کل کشور است که با مشارکت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و دانشجویان رشته داروسازی برگرفته از پروژه‌ پایان‌نامه آنها و با همکاری اورژانس کشور و دکتر فرناد ایمانی رئیس انجمن درد ایران تدوین و جهت استفاده در کل کشور ابلاغ شد.

هاشمیان یاد آور شد: این پروتکل موجب بهبود کیفیت قابل توجه کنترل درد در آمبولانس‌‌ها قبل از رسیدن به بیمارستان می‌‌شود که بر اساس آخرین یافته‌های جهانی جهت الگوی قابل اجرا در کشور بومی‌سازی و طراحی شده است. پروتکل آفلاین کنترل درد با نگاه جدید به کنترل درد در بیماران با هدف حداکثر کاهش درد بدون ایجاد مشکل در امر تشخیص و ادامه درمان به مرحله اجرا در خواهد آمد.

وی متذکر شد: دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد، علی‌‌رغم امکانات محدودی که در اختیار دارد توانسته، به جایگاهی برتر در علوم دارویی کشور برسد تا جایی که گوی سبقت را از بسیاری دانشگاه‌‌های مطرح دولتی هم ربوده است. در حال حاضر، درصددیم تا با راه‌اندازی مراکز رشد در دانشگاه آزاد از تولیدات دانش‌بنیان پزشکی حمایت کنیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران تاکید کرد: با توجه به اینکه هنوز مراکز رشد و شرکت‌‌‌‌های دانش بنیان در دانشگاه علوم پزشکی راه اندازی نشده است برای حمایت و به ثمر رساندن دستاوردهای علوم دارویی در این دانشکده سرمایه گذارهای مناسبی را در این امر جذب کردیم و با روش حمایت قراردادی از دستاوردهای علوم دارویی دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد، پشتیبانی کردیم تا بتوانیم این محصولات را تجاری سازی و به بازار عرضه کنیم.

گفتنی است، واحد علوم دارویی در ابتدا فعالیت خود را به عنوان دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد اسلامی در 1365 هجری شمسی آغاز نمود. این دانشکده علی رغم رویارویی با مشکلات و موانع بسیار، با برخورداری از مدیران کارآمد وقت، توسعه یافت و در پی تقویت ساختارها و بنیان علمی، اداری، تعاملات حاصل موفق به تربیت دانش آموختگانی توانمند در سطوح ملی و بین المللی شد.

حاصل این تلاش‌های ارزنده تبدیل دانشکده داروسازی به واحد علوم دارویی مستقل و متمرکز در سال 1378 بود که با امکانات قابل قبول و استادان مجرب فعالیت خود را ادامه داد و این خود مقدمه‌ای برای پیشرفت‌های آینده و توسعه این واحد از سال 1387 تحت مدیریت جدید بود.

واحد علوم دارویی با استقلال مالی و با مدیریتی آینده نگر و عملگرا به پرورش نیروی انسانی متخصص، خلاق، اخلاق مدار و کارآمد جهت ورود به سیستم صنعتی، آموزشی، بهداشتی پژوهشی و خدماتی و تقویت آنها و نیز تولید و گسترش علم می‌پردازد و به برخورداری جامعه از سلامت کمک می‌کند، به این ترتیب دانشگاه آزاد گام موثری در صنعت دارویی کشور برداشته که بدون شک در آینده‌ای نه چندان دور سبب تحولات موثرتر در این علم در عرصه داخلی و بین المللی خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 992492

وب گردی

وب گردی