کانادا و متحدانش نژادپرست هستند

سفیر چین در کانادا، دولت اوتاوا را بابت درخواست آزادی دو شهروند کانادایی که ماه گذشته در چین بازداشت شدند به برترطلبی سفیدپوستی متهم کرد و این بازداشت‌ها را اقدامی در دفاع از خود توصیف کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، به نظر می‌رسد بازداشت‌های مذکور اقدامی تلافی‌جویانه در اعتراض به بازداشت یک مدیر فناوری ارشد چینی در کانادا باشد.

«اما لو شایه»، سفیر پکن در مطلبی تاکید کرد کشورهای غربی در درخواست برای آزادی فوری این کانادایی‌ها استاندارد دوگانه داشته‌اند. او نوشت: علت اینکه چرا برخی مردم عادت به استفاده مغرورانه از استانداردهای دوگانه دارند، خودبینی و برترطلبی سفیدپوستی غربی است. آنچه آنها انجام می‌دهند، احترام به قوانین و مقررات نیست بلکه تمسخر و پایمال کردن قوانین است.

چین در دهم دسامبر یک دیپلمات سابق کانادایی و یک کارآفرین کانادایی را به اتهام «مشارکت در فعالیت‌هایی که امنیت ملی را در چین به مخاطره می‌اندازد» بازداشت کرد. سفیر پکن در کانادا تاکید کرد: اخیرا بسیار شنیده‌ام که برخی کانادایی‌ها از "قلدری" حرف می‌زنند. آنها معتقدند که ما با بازداشت این دو شهروند کانادایی به تلافی بازداشت منگ وانژو در کانادا برای اوتاوا قلدری می‌کنیم. برای این افراد، دفاع از خود چین توهین برای کانادا محسوب می‌شود.

این سفیر چین تاکید کرد «گلچین‌هایی در کانادا» با درخواست برای آزادی فوری این بازداشتی‌ها قوانین چین را زیر پا می‌گذارند. او نوشت: اینطور به نظر می‌رسد که برای این افراد، قوانین کانادا یا دیگر کشورهای غربی قانون است و باید اجرا شود اما قوانین چین اینطور نیستند و نباید رعایت شوند.

این دیپلمات چینی همچنین تاکید داشت منگ وانژو بدون اینکه قوانین کانادا را نقض کرده باشد، دستگیر شد و اینکه کانادا هرگز نباید فردی را برای استرداد بازداشت کند. کانادا قرار است منگ را تحویل کشور آمریکا بدهد. سفیر چین نوشت: از نظر برخی، فقط شهروندان کانادایی هستند که باید با آنها رفتار انسانی برخورد شوند و فقط آزادی آنها ارزشمند است، در حالیکه مردم چین سزاوار چنین برخوردی نیستند!

رولند پاریس، مشاور سیاست خارجی سابق نخست‌وزیر کانادا، اظهارات این دیپلمات چینی را «بی‌معنا» دانست. او گفت: نمی‌دانم هدف این سفیر از بیان چنین سخنانی چیست اما قطعا به مساله چین کمکی نمی‌کند. اشاره به برترطلبی سفیدپوستی عجیب و غریب و مایه تاسف است.

انتهای پیام

کد خبر: 992495

وب گردی

وب گردی