میرزاده: تأسیس مدارس غیرانتفاعی با هدف سرمایه گذاری، آفت نظام آموزشی کشور است

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل کمبود مدارس در سراسر کشور و تعداد بالای دانش آموزان، کاهش تعداد مدارس غیرانتفاعی در شرایط فعلی ممکن است مشکلات زیادی را به وجود آورد؛ لذا باید با برنامه و سیاست های درست و مدون، این مدارس را در راستای ارتقای بخش تعلیم و تربیت کشور سوق داد.

میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص عملکرد مدارس غیرانتفاعی، اظهار کرد: این موضوع که مدارس غیرانتفاعی، بخشی از بار دولت در فراهم کردن شرایط تحصیل و آموزش دانش آموزان را بر دوش می کشند، بر هیچکس پوشیده نیست؛ اما برخی از این مدارس نیز با عملکرد بد و منفی خود در زمینه تعلیم و تربیت، عملکرد کل مدارس غیر انتفاعی کشور را زیر سوال برده اند.

وی ادامه داد: برخی از افراد صرفا با هدف سرمایه گذاری و منفعت شخصی، اقدام به ایجاد مدارس غیرانتفاعی می کنند که این مسئله به یکی از آفت های نظام آموزش و پرورش کشور تبدیل شده است.

میرزاده تصریح کرد: به دلیل کمبود مدارس در سراسر کشور و تعداد بالای دانش آموزان، کاهش تعداد مدارس غیرانتفاعی در شرایط فعلی ممکن است مشکلات زیادی را به وجود آورد لذا باید با برنامه و سیاست های درست و مدون، بتوان این مدارس را در راستای ارتقای بخش تعلیم و تربیت کشور سوق داد.

وی افزود: علاوه بر این می توانیم با اجرای برنامه ها و سیاست های هوشمندانه، فارغ التحصیلان دانشگاه و دانشجویان علاقه مند را پس از گذراندن دوره های آموزشی مربوطه، به عنوان بازار کار در این مدارس جذب کنیم و معضل اشتغال قشر جوان را نیز تا حدودی از این طریق، رفع نماییم.

میرزاده بیان کرد: بر اساس مصوبه شورای نظارت بر مدارس غیردولتی، دو مورد باید در نظر گفته شود؛ اول این که، فردی که اقدام به اخذ مجوز برای تاسیس یک مدرسه دولتی را کرده است باید صلاحیت و اهلیت لازم در زمینه تعلیم و تربیت را داشته باشد. همچنین، مکانی که برای ایجاد این مدارس در نظر گرفته می شود، باید استانداردهای لازم را از جهات مختلف داشته باشد تا تاثیرات و نتایج مثبت و مطلوبی بر جسم و ذهن و روان دانش آموزان بگذارد.

وی در پایان تاکید کرد: در مجموع نمی توان گفت که مدارس غیرانتفاعی عملکرد نامطلوبی داشته اند؛ زیرا بسیاری از این ها واقعا با هدف کمک به بخش دولتی و پیشرفت علمی و آموزشی کشور فعالیت می کنند اما وزارت آموزش و پرورش لازم است با نظارت بیشتری بر عملکرد این مدارس نظارت کند و تاثیرات منفی که بر نظام آموزش و پرورش کشور می گذارد را خنثی کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 992504

وب گردی

وب گردی