میدل‌ایست‌آی: آمریکایی‌ها برای ممانعت از نفوذ ایران در التنف می‌مانند

در موضوعات مطرح شده در جریان مذاکرات مشاور امنیت ملی کاخ سفید با مقامات ترکیه، باقی‌ماندن نظامیان آمریکایی در پایگاه التنف در سوریه برای ممانعت از نفوذ ایران در این کشور به چشم می‌خورد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، منابع مطلع می‌گویند که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید طی سفری که چند روز پیش به آنکارا داشت، پیش‌نویس غیررسمی سندی با پنج محور را برای مذاکره روی آنها، به طرف ترکیه‌ای ارائه داده است.

پایگاه خبری تحلیلی «میدل‌ایست آی» به نقل از منابع خود می‌نویسد که بولتون و هیأت همراه، پیش‌نویس پنج محوری را با خود به آنکارا بردند که موضع آمریکا در موارد خاصی شامل عقب‌نشینی از سوریه و حمایت از شبه‌نظامیان کُرد را در بر داشت.

این سند یک راهکار مذاکراتی را برای رفع نگرانی‌های امنیتی ترکیه در موضوع گروه شبه‌نظامی کُردی یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) ارائه می‌دهد؛ گروهی که مناطق شرقی رودخانه فرات و شهر منبج را تحت کنترل دارد و از نظر ترکیه شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و تروریستی شناخته می‌شود.

یک مقام ترکیه‌ای که در جلسه دیدار با هیأت آمریکایی حضور داشت، می‌گوید که در این سند همچنین آمده است که خروج نظامیان آمریکایی از سوریه «حساب‌شده و منظم» خواهد بود.

بر این اساس، هیأت نظامی و دیپلماتیک آمریکایی اما هیچ جزئیاتی درباره طرح و زمان‌بندی واشنگتن برای خارج کردن نظامیانش از شمال سوریه به مقامات ترکیه ارائه نکردند. این در حالی است که آنکارا انتظار داشت که بولتون درباره نحوه خروج دو هزار نظامی آمریکایی و توضیحاتی به آنها بدهد.

یک مقام آمریکایی پنج محور مطرح‌شده در این پیش‌نویس غیر رسمی را اینگونه به میدل‌ایست‌آی توضیح داد:

آمریکا مجددا تاکید کرد که خروج نیروهای ضد داعش در شمال شرق سوریه را با روشی منظم و حساب‌شده انجام می‌دهد.

آمریکا متعهد است که در دوره زمانی عقب‌نشینی از سوریه، باقیمانده‌های داعش را شکست دهد و به حمله به اهداف آنها ادامه دهد.

آمریکا تاکید می‌کند که راهکار مذاکراتی برای رفع نگرانی‌های امنیتی ترکیه در قبال ی.پ.گ را قبول دارد نه راهکار نظامی.

آمریکا کماکان خواستار خروج نیروهای تحت حمایت ایران از سوریه و رسیدن به راهکار سیاسی در این کشور است.

آمریکا تصریح می‌کند که آزادسازی زندانی‌های داعشی توسط نیروهای دموکراتیک سوریه را غیرقابل قبول می‌داند و برخورد مناسب با آن عوامل را در اولویت خود قرار می‌دهد.

این مقام دولتی آمریکا در تشریح محور چهارم، با ادعای اینکه دولت سوریه با حمایت‌های نظامی ایران توانست بر معارضان و تروریست‌ها پیروز شود، تاکید کرد که نظامیان آمریکایی پایگاه «التنف» را ترک نمی‌کنند تا مانعی در برابر نیروهای ایرانی باشند.

منبع دیگری می‌گوید که مقامات ترکیه نیز در دیدار با آمریکایی‌ها، موافقت کرده‌اند که تا زمان حضور نظامیان آمریکایی در سوریه، عملیات نظامی علیه شبه‌نظامیان کُرد در شرق فرات و منبج را آغاز نکنند اما حق اخراج آنها از مرزهای ترکیه را برای خود محفوظ دانستند.

بحث بر سر شمال سوریه و وضعیت کردها در این منطقه پس از آن بالا گرفت که رئیس‌جمهور آمریکا روز 28 آذر گذشته، اعلام کرد نیروهای آمریکایی از سوریه خارج خواهند شد. آمریکایی‌ها بدون مجوز دولت قانونی سوریه در این کشور حضور دارند.

بولتون پیشتر طی سفری که به فلسطین اشغالی داشت، گفته بود شرط خروج نظامیان آمریکایی از سوریه این است که ترکیه متعهد شود به شبه‌نظامیان کُرد که متحدان واشنگتن هستند، حمله نکند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا چندی اعلام کرد که تمام ۲۰۰۰ نیروی نظامی این کشور سوریه را ترک می‌کنند، چراکه به گفته وی گروه تروریستی «داعش» شکست خورده و کشورهای همجوار سوریه این توان را دارند که باقی‌مانده‌های این گروه را از میان بردارند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 992553

وب گردی

وب گردی