آمریکا ماه آینده نشستی بین‌المللی علیه ایران برگزار می‌کند

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز گفت که ماه آینده در لهستان، نشستی بین‌المللی با هدف مهار نفوذ ایران در منطقه برگزار می‌کنند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا از برگزاری همایش بین‌المللی علیه ایران طی ماه آینده به میزبانی ایالات متحده خبر داد.

پامپئو در مصاحبه با شبکه «فاکس‌نیوز» با بیان اینکه واشنگتن تلاش می‌کند ده‌ها کشور از مناطق مختلف جهان را برای حضور در این نشست گردهم آورد، گفت که این همایش برای ارتقای ثبات، امنیت و آزادی در منطقه غرب آسیا و با هدف کاهش نفوذ منطقه‌ای ایران برگزار می‌شود.

وی در این مصاحبه که بخشی از آن امروز منتشر شده، تاریخ این نشست را سیزدهم و چهاردهم فوریه در لهستان اعلام کرده و مدعی شد: «باید مطمئن شویم که ایران نفوذ مخرّب (در منطقه) نداشته باشد».

این در حالی است که وزیر خارجه آمریکا طی سخنرانی در دانشگاه آمریکایی‌ها در قاهره با تکرار ادعاهای همیشگی و بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران، مدعی شد که تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، سخت‌ترین در نوع خود در تاریخ هستند و سخت‌تر نیز می‌شوند؛ تا زمانی که دولت تهران مثل یک دولت عادی رفتار کند.

سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا به هفت کشور عربی در پی تصمیم ترامپ برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه از امروز سه‌شنبه آغاز شده است که اردن اولین مقصد وی است و پس از آن نیز به مصر خواهد رفت.

پایگاه «واشنگتن فری‌بیکن» که رابطه‌ای نزدیک با دولت آمریکا دارد، پیشتر خبر داده بود که پامپئو این هفته به اردن، مصر، قطر، امارات عربی متحده، عربستان سعودی، بحرین و کویت سفر می‌کند تا به متحدان منطقه‌ای آمریکا اطمینان دهد که «ایالات متحده در حال ترک خاورمیانه نیست.»

رئیس‌جمهور آمریکا اردیبهشت ماه امسال با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، مخفی کردن «ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای» و دخالت در امور کشورهای منطقه، خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد. وی همچنین گفت که تحریم‌های پیشین هسته‌ای و تحریم‌های سخت‌تر در بازه 90 روزه (13 مرداد) تا 180 روزه (13 آبان) علیه ایران باز خواهند گشت.

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال 1394 به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

اتحادیه اروپا چندی پیش بسته قوانین مسدودساز برای حمایت از ایران و شرکت‌های اروپایی در قبال تحریم‌های آمریکا را ارائه کرد، اما بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که این قوانین در عمل نمی‌تواند مانع از خروج شرکت‌های بزرگ اروپایی از ایران شود.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 992554

وب گردی

وب گردی